Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

21 NOVEMBER 2022

Novinky v stavebníctve a envirolegislatíve za október 2022

 

autor článku

Matúš Gladiš

ADVOKÁT

Šimon Hudák

PARTNER

Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za mesiac október 2022.

Do pozornosti dávame viaceré podujatia, na ktorých prednášali naši advokáti Šimon Hudák a Jakub Žák o novinkách a výzvach, ktoré so sebou prináša nová stavebná legislatíva.

Upozorňujeme taktiež na novú Vyhlášku MŽP o stavebných odpadoch a návrh novely Stavebného zákona.

Poukazujeme aj na zaujímavé podujatia a výzvy týkajúce sa nájomného bývania a obnovy domov.

O ďalších zaujímavostiach za mesiac október 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.

Monitoring za mesiac október 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

1. ČO SA ZMENILO?

STAVEBNÍCTVO
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon)nie
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)nie
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciáchnie
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlánie
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávanínie
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)nie
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývanianie
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývanianie
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácienie
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentáciinie
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákonanie
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilostinie
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctvenie
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrovnie
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenianie
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadostinie
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domovnie
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytunie

ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredínie
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajinynie
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzdušínie
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)nie

Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.

V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac október 2022 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov.

Prihláste sa na odber monitoringu stavebníctva a envirolegislatívy

2.    MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

■     Naši advokáti Jakub Žák a Šimon Hudák prednášali na tému nových stavebných zákonov

V našom stavebnom tíme nezaháľame a naši advokáti Jakub Žák a Šimon Hudák prednášali k zákonu č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a k zákonu č. 201/2022 Z. z. o výstavbe (nové stavebné zákony) hneď na niekoľkých konferenciách po sebe.

Sériu odborných prednášok naši advokáti odštartovali dňa 20.10.2022 pre všetkých členov organizácie Budovy pre budúcnosť, ktorej sme generálnym partnerom.

Dňa 8.11.2022 sa uskutočnilo podujatie SAPI ENERGY CONFERENCE, kde prednášal Jakub Žák v bloku o príprave veľkých projektov obnoviteľných zdrojov energie z pohľadu nových stavebných zákonov. Okrem zmien v nových stavebných zákonoch sa Jakub venoval aj obstarávaniu územnoplánovacej dokumentácie a orgánom štátnej správy pri výstavbe.

Ďalším podujatím v poradí bol online webinár s názvom Novinky vo výstavbe a územnom plánovaní pod záštitou Slovenskej rady pre zelené budovy a platformou Budovy pre budúcnosť, ktorý sa uskutočnil dňa 10.11.2022.

Na webinári s podtitulom Povoľovací proces a tvorba územného plánu podľa nových stavebných predpisov sa naši advokáti venovali najmä otázkam:

  • Ako a kde bude prebiehať nový povoľovací proces výstavby?
  • Aké práva budú mať samosprávy počas povoľovacieho procesu?
  • Môžu zabrzdiť stavebníka?
  • Kto bude môcť navrhovať zmeny územného plánu a ako sa budú prijímať?
  • Iné praktické detaily nových stavebných predpisov.

V rámci následnej diskusie k novým stavebným zákonom odznelo aj množstvo zaujímavých otázok.

Videozáznam z podujatia nájdete TU.

Sériu odborných prednášok zakončil Jakub Žák dňa 15.11.2022 na XVI. medzinárodnej odbornej konferencii komplexnej obnovy bytových domov organizovanej Združením prepodporu obnovy bytových domov.

V rámci tretieho bloku vystupoval Jakub na tému Základných zmien v procese povoľovania výstavby a tému Osoby zúčastnené vo výstavbe.

■     Nová Vyhláška MŽP o stavebných odpadoch

V monitoringu za mesiac máj 2022 sme vás informovali o pripravovanom návrhu Vyhlášky Ministerstva životného prostredia SR (MŽP) o stavebných odpadoch a odpadoch z demolácií (Vyhláška MŽP o stavebných odpadoch).

Vyhláška MŽP o stavebných odpadoch bola schválená pod č. 344/2022 Z. z. a tvorí súčasť reformy nakladania so stavebným odpadom.

Stavebné odpady a odpady z demolácií predstavujú dlhodobo, z hľadiska produkcie odpadov, najvýznamnejší odpadový prúd. Zároveň sú špecifické svojím vysokým potenciálom opätovného použitia a recyklácie, vrátane nahradzovania veľkého množstva primárnych surovín, čo môže mať významné výhody z hľadiska udržateľného rozvoja a kvality života. Aj v nadväznosti na tento potenciál boli stavebné odpady a odpady z demolácií zaradené medzi prioritné oblasti Akčného plánu EÚ pre obehové hospodárstvo. Slovenská republika patrí dlhodobo na chvost v miere recyklácie stavebných odpadov.

Vo vyhláške sa ustanovujú požiadavky na oddelené zhromažďovanie jednotlivých stavebných odpadov a materiálov, požiadavky na recyklované stavebné odpady a odpady z demolácií, ale aj požiadavky na prevádzkovanie mobilných zariadení na spracovanie stavebných odpadov.

Vyhláškou sú ustanovené aj špecifické požiadavky pre zaradenie ako vedľajší produkt nekontaminovanú zeminu a iný prirodzene sa vyskytujúci materiál, odstránené asfaltové zmesi  a odstránené stavebné materiály. Vo vyhláške sa ustanovujú podrobnosti o ohlásení začiatku a ukončenia demolačných prác prostredníctvom jednoduchého formulára.

Dátum účinnosti Vyhlášky MŽP o stavebných odpadoch je odo dňa 25.10.2022 z dôvodu priamej väzby na reformu nakladania so stavebným a demolačným odpadom.

Znenie Vyhlášky MŽP o stavebných odpadoch nájdete TU.

■     Novela Opatrenia MDV, ktorým sa ustanovujú vzory žiadosti o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (MDV) vydalo, podľa § 15 ods. 2 zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní, opatrenie č. 330/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 376/2020 Z. z., ktorým sa ustanovujú vzory žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania (Opatrenie).

Opatrenie č. 376/2020 Z. z. ustanovuje vzory žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania vrátane príloh k žiadostiam, ktorými sú spoločná žiadosť o poskytnutie dotácie na obstaranie nájomného bytu na účel sociálneho bývania a na obstaranie prislúchajúcej technickej vybavenosti, žiadosť o poskytnutie dotácie na obstaranie nájomného bytu na účel sociálneho bývania, žiadosť o poskytnutie dotácie na obstaranie technickej vybavenosti a žiadosť o poskytnutie dotácie na odstránenie systémovej poruchy bytového domu.

Žiadosť o poskytnutie dotácie sa podáva aj s príslušnými prílohami, ktorými žiadateľ preukazuje splnenie podmienok pre poskytnutie dotácie.

Opatrenie č. 330/2022 Z. z. nadväzuje na zmeny, ktoré vyplývajú zo zákona č. 310/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon proti byrokracii).

Zákon proti byrokracii ukladá orgánom verejnej moci s účinnosťou od 1. 1. 2022 povinnosť získavať a používať údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy, ako sú napr. informačné systémy, ktorých správcom je Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, ak ide o údaje o tom, či bol vyhlásený konkurz, či bola povolená reštrukturalizácia, či bol zrušený konkurz pre nedostatok majetku, alebo či bolo konkurzné konanie zastavené pre nedostatok majetku a Centrálny register exekúcií.

S účinnosťou od 1. 1. 2024 sú orgány verejnej moci povinné získavať a používať aj údaje evidované v Informačnom systéme sociálnej ekonomiky v časti týkajúcej sa registra sociálnych podnikov a informačnom systéme ochrany práce v časti týkajúcej sa zákazu nelegálneho zamestnávania.

V súvislosti s uvedeným sa prostredníctvom Opatrenia odstraňujú niektoré povinné prílohy k žiadosti o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania.

Zároveň sa tiež upravujú vzory žiadostí podľa poznatkov vyplývajúcich z aplikačnej praxe.

Opatrenie nadobúda účinnosť 1. januára 2023 a jeho znenie nájdete TU.

Úplné znenie opatrenia č. 376/2020 Z. z. nájdete TU.

■     Nové Nariadenie o niektorých opatreniach v súvislosti so štátnou podporou nájomného bývania

V Zbierke zákonov SR bolo dňa 11.10.2022 zverejnené Nariadenie vlády o niektorých opatreniach v súvislosti so štátnou podporou nájomného bývania pod č. 327/2022 Z. z. (Nariadenie).

Nariadenie ustanovuje a dopĺňa zákonom definované kritériá nájomcu na účely získania postavenia nájomcu podľa zákona č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania (Zákon), a to konkrétne, minimálny príjem, maximálny príjem ako aj posudzované príjmy k obom kritériám a spôsob ich overovania.

Nariadenie zároveň ustanovuje pravidlá prideľovania bytov záujemcom a štruktúru nájomcov bytov v rámci Agentúrou schváleného projektu, ktorá zahŕňa sociálne a zdravotne znevýhodnené osoby, zamestnancov verejného sektora, zamestnancov iných zamestnávateľov a iných záujemcov.

Ďalej ustanovuje úpravu prípadu neuzatvorenia jednotlivých skupín záujemcov zmluvy o budúcej nájomnej zmluve alebo nájomnej zmluvy s prenajímateľom. Nariadenie definuje pravidlá výpočtu a aplikácie maximálnej výšky nájomného, konkrétny vzorec výpočtu nájomného, vrátane korekčného mechanizmu maximálnej výšky nájomného a jeho úpravy o medziročný nárast miery inflácie podľa indexu HICP.

Kritériá nájomcu na účely získania postavenia nájomcu sú navrhnuté v súlade so Zákonom definovanými kritériami. Kritérium určujúce minimálny príjem domácnosti záujemcu je zamerané na overenie a umožnenie vstupu do systému štátom podporovaného nájomného bývania nájomcom, ktorí majú platobnú schopnosť uhrádzať nájomné ako aj iné základné výdavky domácnosti, ktoré sú obsiahnuté v komponente životného minima.

Kritérium určujúce maximálny príjem domácnosti záujemcu vychádza z jedného z hlavných problémov, na ktorý odpovedá Zákon, a to rastúce ceny nehnuteľností, hypoték a s tým spojené zväčšovanie sa skupiny obyvateľstva, tzv. „missing middle“, teda ľudí, ktorí nemajú finančný nárok na získanie existujúcich foriem podpory obstarania sociálneho bývania, nemajú finančnú schopnosť zabezpečiť si nehnuteľnosť na bývanie formou komerčnej hypotéky, respektíve nie sú ochotní vyčleniť viac ako 50% svojho príjmu na náklady spojené s bývaním.

Nariadenie zároveň ustanovuje mechanizmus určovania práva poradia, za rozhodný moment prejavenia záujmu záujemcu sa považuje časový moment úspešnej registrácie záväzného záujmu záujemcu v registri prenajímateľov, ktorý bude vyjadrený rokom, dňom kalendárneho mesiaca, hodinou a sekundou úspešnej registrácie záujemcu v registri prenajímateľov.

Nariadenie taktiež ustanovuje pravidlá výpočtu maximálnej výšky nájomného, ktoré sú založené na ustanovenom vzorci výpočtu.

Nariadenie je účinné odo dňa 1.11.2022 a jeho znenie nájdete TU.

■     Novela Zákona o miestnych daniach

V Zbierke zákonov SR bola dňa 21.10.2022 zverejnená novela zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (Zákon o miestnych daniach) (parlamentná tlač 1056) pod č. 335/2022 Z. z.

Doterajšie znenie Zákona o miestnych daniach v časti poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady nereagovalo dostatočne na realizačnú prax.

Obce podľa Zákona o miestnych daniach mohli určiť poplatok iba dvoma spôsobmi, a to paušálne (na osobu a deň) alebo za množstvový zber.

V prvom prípade ide o nezásluhový systém, kde poplatníci v obci platia rovnako bez ohľadu na množstvo vyprodukovaného a vytriedeného komunálneho odpadu, čo vytvára nespravodlivé podmienky poplatkovej povinnosti a nemotivuje pôvodcov komunálnych odpadov predchádzať jeho vzniku. Poplatok za množstvový zber je dokonalejší, ale jedným z parametrov výpočtu poplatku je objem zbernej nádoby, ktorý tiež nie je objektívnou veličinou z dôvodu, že sa nezohľadňuje skutočné naplnenie zbernej nádoby.

Okrem toho, zber komunálneho odpadu prebieha v obciach rôznym spôsobom – okrem iného sa používa napríklad aj nálepkový systém, žetónový systém, komunitný zber v spoločných zberných nádobách a pod. Zákon však tieto mechanizmy nepozná a realizačná prax je všestrannejšia ako pripúšťa Zákon o miestnych daniach.

S cieľom zabezpečenia nápravy nedostatkov sa upravili tie časti, ktoré sa týkajú miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.

Primárnym cieľom novely zákona je vytvorenie legislatívneho rámca pre určenie miestneho poplatku za komunálny odpad, ktorého zber prebieha vážením na zbernom vozidle pri vyprázdňovaní každej zbernej nádoby. Uvedená zmena sa navrhuje realizovať v nadväznosti na skôr prijatú legislatívnu úpravu v Zákone č. 79/2015 Z. z. o odpadoch, podľa ktorej sa od roku 2023 samospráva môže rozhodnúť, či bude pri zbere komunálneho odpadu tento odpad vážiť.

  • Zámer novely zákona reaguje aj na plnenie ustanovení Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 – 2024 v súvislosti so zlepšovaním životného prostredia a odpadového hospodárstva.
  • Vo výsledku rozhodnutie o spôsobe určenia poplatku za komunálny odpad bude na rozhodnutí obce a to, či zavedie:
  • paušálny poplatok (sadzba poplatku na osobu a deň),
  • štandardný nevážený množstvový zber (ako súčin sadzby poplatku, veľkosti zbernej nádoby a frekvencie odvozu),
  • vážený množstvový zber (poplatok vypočítaný podľa skutočného množstva odpadu vyjadreného v hmotnostných jednotkách),
  • prípadne ich kombinácia podľa lokality v obci alebo podľa typu poplatníkov.

Novela zákona je účinná odo dňa 1.11.2022.

Schválené znenie novely môžete nájsť TU.

Aktuálne znenie Zákona o miestnych daniach nájdete TU.

■     Prebehlo vyhodnotenie MPK k poslaneckému návrhu novely Stavebného zákona

Dňa 19.10.2022 prebehlo medzirezortné pripomienkové konanie (MPK) k zákonu č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) (parlamentná tlač 1186).

Cieľom návrhu zákona je

  • zlepšiť postavenie verejnosti a jej aktívnu participáciu v procese prijímania územnoplánovacej dokumentácie;
  • priznať zastupiteľstvám samosprávneho kraja, obciam, mestám a v Bratislave a Košiciach aj zastupiteľstvám ich mestských častí právomoc schvaľovať podnety na obstaranie územnoplánovacej dokumentácie a podnety na jej aktualizáciu a premietnuť povinnosť obstarať takúto dokumentáciu župnému, obecnému a mestskému úradu (magistrátu) aj do Stavebného zákona.

Návrh zákona by mal posilniť postavenie verejnosti po vzore právnej úpravy v Českej republike prostredníctvom zástupcu verejnosti, ktorý bude zastupovať verejnosť na prerokovaní spoločnej pripomienky verejnosti  pred orgánom územného plánovania, ktorý prerokúva návrh územnoplánovacej dokumentácie.

Povinnosť prerokovať pripomienky so zástupcom verejnosti sa v zásade rovná rozporovému konaniu s tým rozdielom, že ak sa rozpory nepodarí odstrániť, neznamená to zablokovanie územnoplánovacej dokumentácie v ďalšom procese schvaľovania.

Už v súčasnosti má župný, obecný a mestský úrad (magistrát) povinnosť vykonávať uznesenia zastupiteľstva. Pri územnom plánovaní sa tak často nedeje, navyše zastupiteľstvo nemôže v zmysle Stavebného zákona meniť a dopĺňať návrh všeobecne záväzného nariadenia samosprávneho kraja, mesta alebo obce, ktorý sa týka územného plánovania, hoci podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov by tak mohlo robiť.

Návrh novely zákona priznáva uvedeným zastupiteľstvám právomoc prijímať uznesenia k územnoplánovacej dokumentácii, ktoré bude župný, obecný alebo mestský úrad (magistrát) povinný vykonať (obstarať nový územný plán alebo jeho zmeny a doplnky) za predpokladu, že tým nebude prekročená územná pôsobnosť orgánu, ktorý ho schválil, a že nie je v rozpore so zákonom, inak bude môcť predseda samosprávneho kraja, primátor alebo starosta využiť asistačné právo podľa platnej legislatívy. Takéto oprávnenie zastupiteľstiev sa premieta aj do Stavebného zákona.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2022/595) môžete sledovať TU.

Znenie návrhu novely Stavebného zákona a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

■     Prebehlo vyhodnotenie MPK k poslaneckému návrhu novely Zákona o pozemných komunikáciách

Prebehlo medzirezortné pripomienkové konanie (MPK) k zákonu č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (Cestný zákon) (parlamentná tlač 1132).

Cieľom predloženého poslaneckého legislatívneho návrhu je zrovnoprávnenie postavenia Slovenskej správy ciest (SSC), ako správcu ciest I. triedy s ostatnými správcami ciest. SSC je jediným správcom ciest a jedinou organizáciou v rámci rezortu dopravy bez zákonného vecného bremena, čo spôsobuje narastajúce komplikácie pri správe ciest I. triedy.

Návrh na doplnenie zákona vychádza z obdobnej úpravy zákonného vecného bremena v zákone č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, má teda oporu v súvisiacej legislatívnej úprave a jeho oprávnenosť a využitie je potvrdené aplikačnou praxou.

Majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov pod cestami I. triedy je dlhoročným problémom, s ktorým Slovenská republika v zastúpení Slovenská správa ciest bojuje bez akejkoľvek zákonnej opory. Slovenskej správy ciest ako správca ciest I. triedy bola doposiaľ jediným vlastníkom a správcom pozemných komunikácií a jedinou organizáciou v rámci rezortu dopravy bez zákonného vecného bremena, následkom čoho čelí mnohým súdnym sporom o vydanie bezdôvodného obohatenia, resp. náhrady za užívanie za pozemky pod cestami I. triedy, ktoré sú majetkovo nevysporiadané v dôsledku zmeny právnych úprav v čase od výstavby cesty až po dnešnú právnu úpravu.

Účelom novely zákona má byť napraviť neúnosný a diskriminačný stav právnej úpravy, nahrávajúci špekulantom s pozemkami, ktorí od pôvodných vlastníkov účelovo skupujú pozemky pod cestami I. triedy a následne žiadajú vydanie bezdôvodného obohatenia a výkup pozemku od Slovenskej republiky.

Tieto nároky vlastníkov pozemkov pod cestami I. triedy znamenajú značnú a nepredvídanú záťaž pre verejné financie vo forme povinnosti plniť do troch dní od vydania právoplatných súdnych rozhodnutí, resp. exekučných výziev.

Požiadavka na legislatívnu úpravu zákonného vecného bremena bola na súdnych pojednávaniach formulovaná zo strany sudcov, reprezentujúcich výkon súdnej moci v štáte s odkazom na nedostatočnú legislatívnu úpravu v danej veci.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2022/630) môžete sledovať TU.

Znenie návrhu novely Cestného zákona a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

■     Prebieha vyhodnocovanie MPK k návrhu Vyhlášky o kvalite ovzdušia

Dňa 18.10.2022 začalo prebiehať vyhodnotenie MPK k návrhu Vyhlášky MŽP o kvalite ovzdušia, ktorá vzniká z dôvodu potreby vydania vykonávacieho predpisu k novému zákonu o ochrane ovzdušia.

Návrh vyhlášky ustanovuje limitné hodnoty znečisťujúcich látok na ochranu zdravia ľudí, kritické úrovne znečistenia ovzdušia na ochranu vegetácie, cieľové hodnoty znečisťujúcich látok a dlhodobé ciele.

Taktiež indikátor priemernej expozície, národný cieľ zníženia expozície a záväzok zníženia koncentrácie expozície PM2,5, referenčné metódy na hodnotenie kvality ovzdušia, ciele v kvalite údajov na hodnotenie kvality vonkajšieho ovzdušia, horné medze a dolné medze na hodnotenie úrovne znečistenia vonkajšieho ovzdušia vybranými znečisťujúcimi látkami.

Súčasťou sú aj požiadavky na umiestňovanie vzorkovacích miest na stále meranie a na merania na vidieckych pozaďových staniciach;  kritériá určenia najmenšieho počtu vzorkovacích miest na stále meranie; informačné prahy, výstražné prahy a podmienky na vydanie oznámení o  smogovej situácii; zoznam aglomerácií a zón; informácie a údaje, ktoré majú byť v programoch na zlepšenie kvality ovzdušia; informácie a údaje o kvalite ovzdušia sprístupňované verejnosti.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2022/652) môžete sledovať TU.

Znenie návrhu Vyhlášky a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

■     Spustenie prihlasovania na obnovu domov

Odo dňa 15.10.2022 je možné žiadať o finančný príspevok na obnovu rodinných domov.

Záujemcom o príspevok štátu na obnovu starších rodinných domov sú k dispozícii pracovníci 10-tich regionálnych kancelárií Slovenskej agentúry životného prostredia. Informácie poskytne tiež bezplatná Zelená linka MŽP: 0800 144 440.

Výsledkom obnovy má byť zlepšenie tepelno-technických vlastností domu, výmena neefektívneho zdroja tepla a teplej vody, a tiež realizácia adaptačných opatrení zmierňujúcich klimatickú krízu. Záujemcovia môžu podporu využiť na variácie opatrení (pri zachovaní realizácie povinných opatrení uvedených vo výzvach), podľa ich finančných možností. Táto podpora sa viaže na cieľ energetickej úspory, najmenej 30 %. Toto potvrdí energetický certifikát, vyhotovený pred a po rekonštrukcii.

Podporovanými opatreniami sú: zlepšovanie tepelno-technických vlastností, inštalácia zdroja energie, zelená strecha, akumulačná nádrž na dažďovú vodu, tieniaca technika, ale aj odstránenie azbestu. Súčasťou oprávnených nákladov je aj projektová dokumentácia.

Podmienky výziev, formulár žiadosti, príručka pre žiadateľa, návrh zmluvy a ďalšie informácie môžu záujemcovia o príspevok nájsť TU.

■     Riaditeľ ŠFRB poskytol zaujímavý rozhovor o nájomnom bývaní

Ako sa aktuálne vyvíja trh s nájomným bývaním a ako ho ovplyvňujú stále drahšie hypotéky?

Prečo sa developeri stále viac prikláňajú k tomuto druhu bývania a prečo je výhodnejšie, keď cestujete za prácou? A vie štát pomôcť pri týchto typoch bývania?

O týchto a aj iných témach rozprával Generálny riaditeľ Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB) v diskusii organizovanej reláciou Startitup Diskusný klub.

Rozhovor nájdete TU.

■     Konalo sa stretnutie lídrov slovenského stavebníctva

Dňa 24.10.2022 prebehla konferencia pod názvom Stretnutie lídrov slovenského stavebníctva.

Predmetom konferencie boli viaceré témy, ako napr.: aktuálna situácia v stavebníctve, investičná stratégia MDV SR do novej výstavby a rekonštrukcii, stratégia a kľúčové zmeny v oblasti legislatívy do roku 2023, výhľad vývoja cien energii, kľúčové kroky pre zelené stavebníctvo a viacero iných zaujímavých tém.

Videozáznam z konferencie nájdete TU.

■     ÚVO pokračuje vo vzdelávacích aktivitách

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) pripravil pre verejných obstarávateľov a obstarávateľov zhrnutie jeho metodickej a vzdelávacej činnosti za 3. štvrťrok 2022, obsahujúce najčastejšie okruhy otázok, ktoré boli predmetom metodickej a vzdelávacej práce Inštitútu verejného obstarávania (IVO).

V tomto kvartáli bolo oddelením metodiky vydané všeobecné metodické usmernenie č. 7-2022 v súvislosti s uplatňovaním § 11 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (Zákon o verejnom obstarávaní) vo vzťahu k verejným funkcionárom. Usmernenie poskytuje verejným obstarávateľom a obstarávateľom návod na postup, ktorý odráža požiadavky Zákona o verejnom obstarávaní a zohľadňuje možnosti ponúkané verejne dostupnými zdrojmi a vyvažuje administratívnu záťaž.

V danom štvrťroku pokračovala spolupráca zamestnancov IVO so zamestnancami odboru dohľadu na projekte Zvyšovanie efektívnosti v oblasti verejného obstarávania na Slovensku. V rámci národného projektu financovaného z Európskeho sociálneho fondu tak bola vyhotovená ďalšia špecifická príručka s názvom Vybrané sociálne hľadiská časť 2. Uvedená príručka je zameraná na podporu spravodlivých dodávateľských vzťahov, taktiež na podporu dostupnosti tovarov, služieb a stavebných prác pre zdravotne znevýhodnené osoby, či podporu dodržiavania pracovných podmienok a predpisov zo strany dodávateľských subjektov.

V príručke sa nachádzajú viaceré príklady z praxe, ktorými sa môžu verejní obstarávatelia a obstarávatelia inšpirovať. V tomto období bol aktualizovaný aj dokument najčastejších otázok o odpovedí v súvislosti so sociálnym hľadiskom najmä na základe dotazov z workshopu.

V rámci aktivít boli analyzované rozhodnutia úradu pre účely identifikácie zákaziek s použitím sociálneho hľadiska, ktoré by mohli byť použité v pripravovaných výstupoch ako príklady dobrej praxe.

Zhrnutie vzdelávacích činností a metodických usmernení ÚVO nájdete TU.



Monitoring zamesiac október 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu. 

Prihláste sa na odber Monitoringu stavebníctva a envirolegislatívy.



Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.



Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články