Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac október 2022.
Do pozornosti dávame viaceré podujatia, na ktorých
prednášali naši advokáti Šimon Hudák a Jakub Žák o novinkách a výzvach,
ktoré so sebou prináša nová stavebná legislatíva.
Upozorňujeme taktiež na novú Vyhlášku MŽP
o stavebných odpadoch a návrh novely Stavebného zákona.
Poukazujeme aj na zaujímavé podujatia a výzvy
týkajúce sa nájomného bývania a obnovy domov.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac október 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac október 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
1. ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO | |
---|---|
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
---|---|
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac október 2022 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov.
V našom stavebnom
tíme nezaháľame a naši advokáti Jakub Žák a Šimon Hudák prednášali
k zákonu č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a k zákonu č.
201/2022 Z. z. o výstavbe (nové stavebné zákony) hneď na niekoľkých
konferenciách po sebe.
Sériu odborných prednášok naši advokáti odštartovali dňa 20.10.2022 pre všetkých členov organizácie Budovy pre budúcnosť, ktorej sme generálnym partnerom.
Dňa 8.11.2022 sa uskutočnilo podujatie SAPI ENERGY CONFERENCE, kde prednášal Jakub Žák v bloku o príprave veľkých projektov
obnoviteľných zdrojov energie z pohľadu nových stavebných zákonov. Okrem
zmien v nových stavebných zákonoch sa Jakub venoval aj obstarávaniu
územnoplánovacej dokumentácie a orgánom štátnej správy pri výstavbe.
Ďalším podujatím v poradí bol online webinár s názvom Novinky
vo výstavbe a územnom plánovaní pod záštitou Slovenskej rady pre zelené budovy a platformou Budovy pre budúcnosť, ktorý sa uskutočnil
dňa 10.11.2022.
Na webinári s podtitulom Povoľovací proces a tvorba územného plánu podľa
nových stavebných predpisov sa naši advokáti
venovali najmä otázkam:
V rámci následnej
diskusie k novým stavebným zákonom odznelo aj množstvo zaujímavých otázok.
Videozáznam
z podujatia nájdete TU.
Sériu odborných
prednášok zakončil Jakub Žák dňa 15.11.2022 na XVI. medzinárodnej odbornej
konferencii komplexnej obnovy bytových domov organizovanej Združením prepodporu obnovy bytových domov.
V rámci tretieho
bloku vystupoval Jakub na tému Základných zmien v procese povoľovania
výstavby a tému Osoby zúčastnené vo výstavbe.
V monitoringu za mesiac máj 2022 sme vás informovali o pripravovanom
návrhu Vyhlášky Ministerstva životného prostredia SR (MŽP) o stavebných
odpadoch a odpadoch z demolácií (Vyhláška MŽP o stavebných
odpadoch).
Vyhláška
MŽP o stavebných odpadoch bola schválená pod č. 344/2022 Z. z. a tvorí
súčasť reformy nakladania so stavebným odpadom.
Stavebné
odpady a odpady z demolácií predstavujú dlhodobo, z hľadiska produkcie odpadov,
najvýznamnejší odpadový prúd. Zároveň sú špecifické svojím vysokým potenciálom
opätovného použitia a recyklácie, vrátane nahradzovania veľkého množstva
primárnych surovín, čo môže mať významné výhody z hľadiska udržateľného rozvoja
a kvality života. Aj v nadväznosti na tento potenciál boli stavebné odpady a
odpady z demolácií zaradené medzi prioritné oblasti Akčného plánu EÚ pre
obehové hospodárstvo. Slovenská republika patrí dlhodobo na chvost v miere
recyklácie stavebných odpadov.
Vo vyhláške
sa ustanovujú požiadavky na oddelené zhromažďovanie jednotlivých stavebných
odpadov a materiálov, požiadavky na recyklované stavebné odpady a odpady z
demolácií, ale aj požiadavky na prevádzkovanie mobilných zariadení na
spracovanie stavebných odpadov.
Vyhláškou
sú ustanovené aj špecifické požiadavky pre zaradenie ako vedľajší produkt
nekontaminovanú zeminu a iný prirodzene sa vyskytujúci materiál, odstránené
asfaltové zmesi a odstránené stavebné
materiály. Vo vyhláške sa ustanovujú podrobnosti o ohlásení začiatku a
ukončenia demolačných prác prostredníctvom jednoduchého formulára.
Dátum
účinnosti Vyhlášky MŽP o stavebných odpadoch je odo dňa 25.10.2022
z dôvodu priamej väzby na reformu nakladania so stavebným a demolačným odpadom.
Znenie
Vyhlášky MŽP o stavebných odpadoch nájdete TU.
Ministerstvo dopravy a výstavby
Slovenskej republiky (MDV) vydalo, podľa § 15 ods. 2 zákona č. 443/2010 Z. z. o
dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní, opatrenie č. 330/2022 Z. z.,
ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej
republiky č. 376/2020 Z. z., ktorým sa ustanovujú vzory žiadostí o poskytnutie
dotácie na rozvoj bývania (Opatrenie).
Opatrenie č. 376/2020 Z. z. ustanovuje
vzory žiadostí o poskytnutie dotácie na rozvoj bývania vrátane príloh k
žiadostiam, ktorými sú spoločná žiadosť o poskytnutie dotácie na obstaranie
nájomného bytu na účel sociálneho bývania a na obstaranie prislúchajúcej
technickej vybavenosti, žiadosť o poskytnutie dotácie na obstaranie nájomného
bytu na účel sociálneho bývania, žiadosť o poskytnutie dotácie na obstaranie
technickej vybavenosti a žiadosť o poskytnutie dotácie na odstránenie
systémovej poruchy bytového domu.
Žiadosť o poskytnutie dotácie sa podáva
aj s príslušnými prílohami, ktorými žiadateľ preukazuje splnenie podmienok pre
poskytnutie dotácie.
Opatrenie č. 330/2022 Z. z. nadväzuje na
zmeny, ktoré vyplývajú zo zákona č. 310/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej
záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (Zákon proti byrokracii).
Zákon proti byrokracii ukladá orgánom
verejnej moci s účinnosťou od 1. 1. 2022 povinnosť získavať a používať údaje
evidované v informačných systémoch verejnej správy, ako sú napr. informačné
systémy, ktorých správcom je Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky,
ak ide o údaje o tom, či bol vyhlásený konkurz, či bola povolená
reštrukturalizácia, či bol zrušený konkurz pre nedostatok majetku, alebo či
bolo konkurzné konanie zastavené pre nedostatok majetku a Centrálny register
exekúcií.
S účinnosťou od 1. 1. 2024 sú orgány
verejnej moci povinné získavať a používať aj údaje evidované v Informačnom
systéme sociálnej ekonomiky v časti týkajúcej sa registra sociálnych podnikov a
informačnom systéme ochrany práce v časti týkajúcej sa zákazu nelegálneho
zamestnávania.
V súvislosti s uvedeným sa
prostredníctvom Opatrenia odstraňujú niektoré povinné prílohy k žiadosti o
poskytnutie dotácie na rozvoj bývania.
Zároveň sa tiež upravujú vzory žiadostí
podľa poznatkov vyplývajúcich z aplikačnej praxe.
Opatrenie nadobúda účinnosť 1. januára
2023 a jeho znenie nájdete TU.
Úplné znenie opatrenia č. 376/2020 Z. z.
nájdete TU.
V Zbierke
zákonov SR bolo dňa 11.10.2022 zverejnené Nariadenie vlády o niektorých
opatreniach v súvislosti so štátnou podporou nájomného bývania pod č.
327/2022 Z. z. (Nariadenie).
Nariadenie
ustanovuje a dopĺňa zákonom definované kritériá nájomcu na účely získania
postavenia nájomcu podľa zákona č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore
nájomného bývania (Zákon), a to konkrétne, minimálny príjem, maximálny príjem
ako aj posudzované príjmy k obom kritériám a spôsob ich overovania.
Nariadenie
zároveň ustanovuje pravidlá prideľovania bytov záujemcom a štruktúru nájomcov
bytov v rámci Agentúrou schváleného projektu, ktorá zahŕňa sociálne a zdravotne
znevýhodnené osoby, zamestnancov verejného sektora, zamestnancov iných
zamestnávateľov a iných záujemcov.
Ďalej
ustanovuje úpravu prípadu neuzatvorenia jednotlivých skupín záujemcov zmluvy o
budúcej nájomnej zmluve alebo nájomnej zmluvy s prenajímateľom. Nariadenie
definuje pravidlá výpočtu a aplikácie maximálnej výšky nájomného, konkrétny
vzorec výpočtu nájomného, vrátane korekčného mechanizmu maximálnej výšky
nájomného a jeho úpravy o medziročný nárast miery inflácie podľa indexu HICP.
Kritériá
nájomcu na účely získania postavenia nájomcu sú navrhnuté v súlade so Zákonom
definovanými kritériami. Kritérium určujúce minimálny príjem domácnosti
záujemcu je zamerané na overenie a umožnenie vstupu do systému štátom
podporovaného nájomného bývania nájomcom, ktorí majú platobnú schopnosť
uhrádzať nájomné ako aj iné základné výdavky domácnosti, ktoré sú obsiahnuté v
komponente životného minima.
Kritérium
určujúce maximálny príjem domácnosti záujemcu vychádza z jedného z hlavných
problémov, na ktorý odpovedá Zákon, a to rastúce ceny nehnuteľností, hypoték a s
tým spojené zväčšovanie sa skupiny obyvateľstva, tzv. „missing middle“, teda
ľudí, ktorí nemajú finančný nárok na získanie existujúcich foriem podpory
obstarania sociálneho bývania, nemajú finančnú schopnosť zabezpečiť si
nehnuteľnosť na bývanie formou komerčnej hypotéky, respektíve nie sú ochotní
vyčleniť viac ako 50% svojho príjmu na náklady spojené s bývaním.
Nariadenie
zároveň ustanovuje mechanizmus určovania práva poradia, za rozhodný moment
prejavenia záujmu záujemcu sa považuje časový moment úspešnej registrácie
záväzného záujmu záujemcu v registri prenajímateľov, ktorý bude vyjadrený
rokom, dňom kalendárneho mesiaca, hodinou a sekundou úspešnej registrácie
záujemcu v registri prenajímateľov.
Nariadenie
taktiež ustanovuje pravidlá výpočtu maximálnej výšky nájomného, ktoré sú
založené na ustanovenom vzorci výpočtu.
Nariadenie
je účinné odo dňa 1.11.2022 a jeho znenie nájdete TU.
V Zbierke
zákonov SR bola dňa 21.10.2022 zverejnená novela zákona č. 582/2004 Z. z.
o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady
a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (Zákon
o miestnych daniach) (parlamentná tlač 1056) pod č. 335/2022 Z. z.
Doterajšie
znenie Zákona o miestnych daniach v časti poplatku za komunálne odpady a drobné
stavebné odpady nereagovalo dostatočne na realizačnú prax.
Obce
podľa Zákona o miestnych daniach mohli určiť poplatok iba dvoma spôsobmi, a to
paušálne (na osobu a deň) alebo za množstvový zber.
V prvom
prípade ide o nezásluhový systém, kde poplatníci v obci platia rovnako bez
ohľadu na množstvo vyprodukovaného a vytriedeného komunálneho odpadu, čo
vytvára nespravodlivé podmienky poplatkovej povinnosti a nemotivuje pôvodcov
komunálnych odpadov predchádzať jeho vzniku. Poplatok za množstvový zber je
dokonalejší, ale jedným z parametrov výpočtu poplatku je objem zbernej nádoby,
ktorý tiež nie je objektívnou veličinou z dôvodu, že sa nezohľadňuje skutočné
naplnenie zbernej nádoby.
Okrem
toho, zber komunálneho odpadu prebieha v obciach rôznym spôsobom – okrem iného
sa používa napríklad aj nálepkový systém, žetónový systém, komunitný zber v
spoločných zberných nádobách a pod. Zákon však tieto mechanizmy nepozná a
realizačná prax je všestrannejšia ako pripúšťa Zákon o miestnych daniach.
S cieľom
zabezpečenia nápravy nedostatkov sa upravili tie časti, ktoré sa týkajú
miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.
Primárnym
cieľom novely zákona je vytvorenie legislatívneho rámca pre určenie miestneho
poplatku za komunálny odpad, ktorého zber prebieha vážením na zbernom vozidle
pri vyprázdňovaní každej zbernej nádoby. Uvedená zmena sa navrhuje realizovať v
nadväznosti na skôr prijatú legislatívnu úpravu v Zákone č. 79/2015 Z. z. o
odpadoch, podľa ktorej sa od roku 2023 samospráva môže rozhodnúť, či bude pri
zbere komunálneho odpadu tento odpad vážiť.
Novela
zákona je účinná odo dňa 1.11.2022.
Schválené
znenie novely môžete nájsť TU.
Aktuálne
znenie Zákona o miestnych daniach nájdete TU.
Dňa 19.10.2022 prebehlo
medzirezortné pripomienkové konanie (MPK) k zákonu č. 50/1976 Zb.
o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) (parlamentná
tlač 1186).
Cieľom návrhu zákona je
Návrh zákona by mal posilniť
postavenie verejnosti po vzore právnej úpravy v Českej republike
prostredníctvom zástupcu verejnosti, ktorý bude zastupovať verejnosť na
prerokovaní spoločnej pripomienky verejnosti
pred orgánom územného plánovania, ktorý prerokúva návrh územnoplánovacej
dokumentácie.
Povinnosť prerokovať
pripomienky so zástupcom verejnosti sa v zásade rovná rozporovému konaniu s tým
rozdielom, že ak sa rozpory nepodarí odstrániť, neznamená to zablokovanie
územnoplánovacej dokumentácie v ďalšom procese schvaľovania.
Už v súčasnosti má župný,
obecný a mestský úrad (magistrát) povinnosť vykonávať uznesenia zastupiteľstva. Pri územnom plánovaní sa tak často nedeje, navyše zastupiteľstvo nemôže v
zmysle Stavebného zákona meniť a dopĺňať návrh všeobecne záväzného nariadenia
samosprávneho kraja, mesta alebo obce, ktorý sa týka územného plánovania, hoci
podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
znení neskorších predpisov by tak mohlo robiť.
Návrh novely zákona priznáva
uvedeným zastupiteľstvám právomoc prijímať uznesenia k územnoplánovacej
dokumentácii, ktoré bude župný, obecný alebo mestský úrad (magistrát) povinný
vykonať (obstarať nový územný plán alebo jeho zmeny a doplnky) za predpokladu,
že tým nebude prekročená územná pôsobnosť orgánu, ktorý ho schválil, a že nie
je v rozpore so zákonom, inak bude môcť predseda samosprávneho kraja, primátor
alebo starosta využiť asistačné právo podľa platnej legislatívy. Takéto
oprávnenie zastupiteľstiev sa premieta aj do Stavebného zákona.
Aktuálne štádium legislatívneho
procesu (LP/2022/595) môžete sledovať TU.
Znenie návrhu novely
Stavebného zákona a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
Prebehlo medzirezortné
pripomienkové konanie (MPK) k zákonu č. 135/1961 Zb. o pozemných
komunikáciách (Cestný zákon) (parlamentná tlač 1132).
Cieľom predloženého poslaneckého
legislatívneho návrhu je zrovnoprávnenie postavenia Slovenskej správy ciest (SSC),
ako správcu ciest I. triedy s ostatnými správcami ciest. SSC je jediným
správcom ciest a jedinou organizáciou v rámci rezortu dopravy bez zákonného
vecného bremena, čo spôsobuje narastajúce komplikácie pri správe ciest I.
triedy.
Návrh na doplnenie zákona
vychádza z obdobnej úpravy zákonného vecného bremena v zákone č. 513/2009 Z. z.
o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, má teda oporu v súvisiacej
legislatívnej úprave a jeho oprávnenosť a využitie je potvrdené aplikačnou
praxou.
Majetkovoprávne vysporiadanie
pozemkov pod cestami I. triedy je dlhoročným problémom, s ktorým Slovenská
republika v zastúpení Slovenská správa ciest bojuje bez akejkoľvek zákonnej
opory. Slovenskej správy ciest ako správca ciest I. triedy bola doposiaľ jediným
vlastníkom a správcom pozemných komunikácií a jedinou organizáciou v rámci
rezortu dopravy bez zákonného vecného bremena, následkom čoho čelí mnohým
súdnym sporom o vydanie bezdôvodného obohatenia, resp. náhrady za užívanie za
pozemky pod cestami I. triedy, ktoré sú majetkovo nevysporiadané v dôsledku
zmeny právnych úprav v čase od výstavby cesty až po dnešnú právnu úpravu.
Účelom novely zákona má byť
napraviť neúnosný a diskriminačný stav právnej úpravy, nahrávajúci špekulantom
s pozemkami, ktorí od pôvodných vlastníkov účelovo skupujú pozemky pod cestami
I. triedy a následne žiadajú vydanie bezdôvodného obohatenia a výkup pozemku od
Slovenskej republiky.
Tieto nároky vlastníkov
pozemkov pod cestami I. triedy znamenajú značnú a nepredvídanú záťaž pre
verejné financie vo forme povinnosti plniť do troch dní od vydania
právoplatných súdnych rozhodnutí, resp. exekučných výziev.
Požiadavka na legislatívnu
úpravu zákonného vecného bremena bola na súdnych pojednávaniach formulovaná zo
strany sudcov, reprezentujúcich výkon súdnej moci v štáte s odkazom na
nedostatočnú legislatívnu úpravu v danej veci.
Aktuálne štádium
legislatívneho procesu (LP/2022/630) môžete sledovať TU.
Znenie návrhu novely Cestného
zákona a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
Dňa 18.10.2022 začalo prebiehať
vyhodnotenie MPK k návrhu Vyhlášky MŽP o kvalite ovzdušia, ktorá
vzniká z dôvodu potreby vydania vykonávacieho predpisu k novému zákonu o
ochrane ovzdušia.
Návrh vyhlášky ustanovuje limitné hodnoty
znečisťujúcich látok na ochranu zdravia ľudí, kritické úrovne znečistenia
ovzdušia na ochranu vegetácie, cieľové hodnoty znečisťujúcich látok a dlhodobé
ciele.
Taktiež indikátor priemernej expozície,
národný cieľ zníženia expozície a záväzok zníženia koncentrácie expozície
PM2,5, referenčné metódy na hodnotenie kvality ovzdušia, ciele v kvalite údajov
na hodnotenie kvality vonkajšieho ovzdušia, horné medze a dolné medze na
hodnotenie úrovne znečistenia vonkajšieho ovzdušia vybranými znečisťujúcimi
látkami.
Súčasťou sú aj požiadavky na
umiestňovanie vzorkovacích miest na stále meranie a na merania na vidieckych
pozaďových staniciach; kritériá určenia
najmenšieho počtu vzorkovacích miest na stále meranie; informačné prahy,
výstražné prahy a podmienky na vydanie oznámení o smogovej situácii; zoznam aglomerácií a zón;
informácie a údaje, ktoré majú byť v programoch na zlepšenie kvality ovzdušia;
informácie a údaje o kvalite ovzdušia sprístupňované verejnosti.
Aktuálne štádium
legislatívneho procesu (LP/2022/652) môžete sledovať TU.
Znenie návrhu Vyhlášky
a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
Odo dňa 15.10.2022 je možné žiadať
o finančný príspevok na obnovu rodinných domov.
Záujemcom o príspevok štátu na obnovu
starších rodinných domov sú k dispozícii pracovníci 10-tich regionálnych
kancelárií Slovenskej agentúry životného prostredia. Informácie poskytne tiež
bezplatná Zelená linka MŽP: 0800 144 440.
Výsledkom obnovy má byť zlepšenie
tepelno-technických vlastností domu, výmena neefektívneho zdroja tepla a teplej
vody, a tiež realizácia adaptačných opatrení zmierňujúcich klimatickú krízu.
Záujemcovia môžu podporu využiť na variácie opatrení (pri zachovaní realizácie
povinných opatrení uvedených vo výzvach), podľa ich finančných možností. Táto
podpora sa viaže na cieľ energetickej úspory, najmenej 30 %. Toto potvrdí
energetický certifikát, vyhotovený pred a po rekonštrukcii.
Podporovanými opatreniami sú: zlepšovanie
tepelno-technických vlastností, inštalácia zdroja energie, zelená strecha,
akumulačná nádrž na dažďovú vodu, tieniaca technika, ale aj odstránenie
azbestu. Súčasťou oprávnených nákladov je aj projektová dokumentácia.
Podmienky výziev, formulár žiadosti,
príručka pre žiadateľa, návrh zmluvy a ďalšie informácie môžu záujemcovia o
príspevok nájsť TU.
Ako sa aktuálne vyvíja trh s nájomným
bývaním a ako ho ovplyvňujú stále drahšie hypotéky?
Prečo sa developeri stále viac prikláňajú
k tomuto druhu bývania a prečo je výhodnejšie, keď cestujete za prácou? A vie
štát pomôcť pri týchto typoch bývania?
O týchto a aj iných témach
rozprával Generálny riaditeľ Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB)
v diskusii organizovanej reláciou Startitup Diskusný klub.
Rozhovor nájdete TU.
Dňa 24.10.2022 prebehla konferencia pod
názvom Stretnutie lídrov slovenského stavebníctva.
Predmetom konferencie boli viaceré témy,
ako napr.: aktuálna situácia v stavebníctve, investičná stratégia MDV SR
do novej výstavby a rekonštrukcii, stratégia a kľúčové zmeny
v oblasti legislatívy do roku 2023, výhľad vývoja cien energii, kľúčové
kroky pre zelené stavebníctvo a viacero iných zaujímavých tém.
Videozáznam z konferencie nájdete TU.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO)
pripravil pre verejných obstarávateľov a obstarávateľov zhrnutie jeho
metodickej a vzdelávacej činnosti za 3. štvrťrok 2022, obsahujúce najčastejšie
okruhy otázok, ktoré boli predmetom metodickej a vzdelávacej práce Inštitútu
verejného obstarávania (IVO).
V tomto kvartáli bolo oddelením metodiky
vydané všeobecné metodické
usmernenie č. 7-2022
v súvislosti s uplatňovaním § 11 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom
obstarávaní (Zákon o verejnom obstarávaní) vo vzťahu k verejným
funkcionárom. Usmernenie poskytuje verejným obstarávateľom a obstarávateľom
návod na postup, ktorý odráža požiadavky Zákona o verejnom obstarávaní a
zohľadňuje možnosti ponúkané verejne dostupnými zdrojmi a vyvažuje
administratívnu záťaž.
V danom štvrťroku pokračovala spolupráca
zamestnancov IVO so zamestnancami odboru dohľadu na projekte Zvyšovanie
efektívnosti v oblasti verejného obstarávania na Slovensku. V rámci národného
projektu financovaného z Európskeho sociálneho fondu tak bola vyhotovená ďalšia
špecifická príručka s názvom Vybrané
sociálne hľadiská časť 2.
Uvedená príručka je zameraná na podporu spravodlivých dodávateľských vzťahov,
taktiež na podporu dostupnosti tovarov, služieb a stavebných prác pre zdravotne
znevýhodnené osoby, či podporu dodržiavania pracovných podmienok a predpisov zo
strany dodávateľských subjektov.
V príručke sa nachádzajú viaceré
príklady z praxe, ktorými sa môžu verejní obstarávatelia a obstarávatelia
inšpirovať. V tomto období bol aktualizovaný aj dokument najčastejších otázok o
odpovedí v súvislosti so sociálnym hľadiskom najmä na základe dotazov z
workshopu.
V rámci aktivít boli analyzované
rozhodnutia úradu pre účely identifikácie zákaziek s použitím sociálneho
hľadiska, ktoré by mohli byť použité v pripravovaných výstupoch ako príklady
dobrej praxe.
Zhrnutie vzdelávacích činností
a metodických usmernení ÚVO nájdete TU.
Monitoring zamesiac október 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu stavebníctva a envirolegislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.