Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac september 2022.
Upozorňujeme najmä na návrh Zákona
o krajinnom plánovaní a Zákona o ochrane ovzdušia.
Do pozornosti dávame aj zaujímavé podujatia
organizované Komorou geodetov a kartografov a Úradom pre verejné
obstarávanie.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac september 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac september 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
1. ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO | |
---|---|
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
---|---|
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac september 2022 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov.
Dňa 21.9.2022 začalo prebiehať vyhodnotenie medzirezortného
pripomienkového konania (MPK) k návrhu zákona o krajinnom plánovaní
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o krajinnom
plánovaní).
Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP) v
intenciách a s cieľmi Plánu obnovy a odolnosti SR - komponent 05 Adaptácia na
zmenu klímy, Stratégie environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku
2030 a v súlade s Legislatívnymi úlohami vlády SR pripravilo návrh Zákona o
krajinnom plánovaní, ktorý by mal vytvoriť legislatívny rámec integrovaného
manažmentu krajiny v súlade s Európskym dohovorom o krajine.
Slovenská republika nemá samostatný zákon
o krajine, resp. krajinnom plánovaní. Nový zákon o krajinnom plánovaní
spolu s nadväzujúcimi metodickými dokumentmi a mapovými podkladmi bude
dôležitým nástrojom pri povoľovaní stavieb a iných činností.
Základným obsahom a
výsledkom dokumentácie krajinného plánovania bude súbor zásad, opatrení,
limitov a návrhov optimálneho využívania krajiny, ktorý sa následne využije ako
záväzný podklad pre:
§
obstaranie
územnoplánovacej dokumentácie,
§
obstaranie
zmien a doplnkov územnoplánovacej dokumentácie,
§
vypracovanie
všeobecných zásad funkčného usporiadania územia v obvode pozemkových úprav, )
programov starostlivosti o les,
§
strategické
materiály, koncepcie, programy a plány s možným priamym vplyvom na krajinu,
§
povoľovanie
stavieb, ak obec nemá územný plán obce a
§ povoľovanie ďalších činností.
Zákon o krajinnom plánovaní sa pripravuje vo
väzbe na nové stavebné zákony. Práve Zákon o krajinnom plánovaní je založený na
skutočnosti, že existujú odborné plány, koncepcie analýzy, ktoré budú podkladom
pre obstaranie územnoplánovacej dokumentácie.
Tieto územnoplánovacie dokumentácie, ktoré sú
založené na stanovovaní funkčného využitia územia a priestorovej regulácii,
nemajú priestor pre vytváranie návrhov na stanovovanie limitov, zásad a najmä
opatrení pre zachovanie a udržaniu charakteristických čŕt krajiny, ku ktorým
sme sa zaviazali podpisom Dohovoru o krajine Rady Európy.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
(LP/2022/126) môžete sledovať TU.
Sprievodnú dokumentáciu a navrhované
znenie zákona nájdete TU.
V monitoringu za mesiac apríl 2022 sme vás informovali o pripravovanom
návrhu zákona o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(Zákon o ochrane ovzdušia), ktorý bol dňa 9.4.2022 predložený do MPK.
Ide o
návrh zákona, ktorý má nahradiť doterajší (i) zákon č. 478/2002 o ochrane
ovzdušia a ktorým sa dopĺňa zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za
znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov a (ii) zákon č. 137/2010 Z.
z. o ovzduší v znení neskorších predpisov.
Vláda SR
dňa 30.9.2022 schválila Zákon o ochrane ovzdušia z dielne MŽP, ktorý
následne putuje do I. čítania v Národnej rade SR.
Znižovanie
celkového množstva emisií vypúšťaných do ovzdušia, zvyšovanie kvality ovzdušia,
aj obmedzenie množstva emisií priamo na zdroji. Tieto tri hlavné línie sleduje
návrh nového Zákona o ochrane ovzdušia.
Návrh
zákona stanovuje prípustnú mieru znečistenia ovzdušia v krajine, vymedzuje
pôsobnosť orgánov ochrany ovzdušia, určuje povinnosti a zákazy pre fyzické a
právnické osoby a v neposlednom rade koriguje monitoring a hodnotenie kvality
ovzdušia.
Taktiež
zohľadňuje lokálny prístup k riadeniu kvality ovzdušia, keď obciam poskytuje
právomoc obmedziť prevádzkovanie vybraných malých zdrojov znečisťovania
ovzdušia. Obce budú môcť zakázať vybrané osobitné činnosti na svojom území.
Získajú aj právomoc vytvárať nízkoemisné zóny s možnosťou obmedziť cestnú
dopravu.
Navyše,
tento návrh zákona je vôbec prvou právnou úpravou, ktorá upravuje reguláciu
zápachu.
Navrhovaná
právna úprava zavádza možnosti kontroly individuálneho spaľovania zo strany
Slovenskej inšpekcie životného prostredia. K zvýšeniu ochrany ovzdušia má
prispieť aj zákaz spaľovania druhotných tuhých palív, ktorý má na Slovensku
platiť od roku 2026.
Návrh
obsahuje aj ustanovenia na zvýšenie výrobných štandardov pre priemyselné
prevádzky, či vypracovanie smogového regulačného plánu pre lokality s vysokým
rizikom znečistenia ovzdušia. Vďaka tomu bude možnosť okamžite zakročiť pri
zhoršenej smogovej situácii.
Rovnako
tak nastoľuje dôslednejšiu kontrolu znečisťovania ovzdušia a ukladanie sankcií.
Umožňuje lokálny prístup k riadeniu kvality ovzdušia. Okresné úrady v sídle
kraja získajú právomoc žiadať samosprávny kraj o vypracovanie regionálneho
programu na zníženie znečistenia ovzdušia a obce o vypracovanie miestneho
plánu.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu (LP/2022/27) nájdete TU.
Sprievodnú
dokumentáciu a navrhované znenie zákona nájdete TU.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov (Zákon o obchodovaní s emisnými
kvótami) schválila dňa 30.9.2020 Vláda SR. Novela zákona putuje do I.
čítania v Národnej rade SR.
Nová právna úprava prispôsobuje Európsky
systém obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov (EU ETS) pre štvrté
obchodovateľné obdobie 2021 – 2030. Prináša tiež technicko-administratívne
zmeny, ktoré vychádzajú z európskej legislatívy a ďalšie vylepšenia, ktoré
vyplývajú z doterajšej praxe.
Návrh novely zákona vypúšťa dobrovoľné
prihlásenie do systému obchodovania s emisnými kvótami, zrovnoprávňuje
všeobecné kvóty a kvóty pre leteckú dopravu pri odovzdávaní celkových overených
emisií, upravuje a zároveň zjednodušuje povinnosti, ktoré sú naviazané na
prideľovanie bezodplatných kvót.
Zákon o obchodovaní s emisnými
kvótami upravuje taktiež kompetencie MŽP a okresných úradov, pokiaľ ide o
virtuálne overovanie.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
(LP/2022/66) nájdete TU.
Sprievodnú dokumentáciu a navrhované
znenie novely zákona nájdete TU.
Dňa
28.9.2022 ukončilo MŽP predprípravnú fázu k vyhláške o evidenčnej
a ohlasovacej povinnosti (Vyhláška).
Návrh
Vyhlášky, ktorou sa má nahradiť súčasná vyhláška č. 366/2015 Z. z., zabezpečuje
naplnenie cieľa v oblasti informatizácie a elektronizácie odpadového
hospodárstva.
Dôvod,
prečo MŽP nepristúpilo k novelizácii vyhlášky č. 366/2015 Z. z., ale
rozhodlo sa nahradiť ju novou Vyhláškou, spočíva v rozsiahlosti zmien,
ktoré bolo potrebné vykonať v nadväznosti na elektronizáciu odpadového
hospodárstva.
Hlavný
cieľ spočíva v sledovaní materiálového toku odpadu, ktorý je
v súčasnosti len ťažko sledovateľný. Návrh Vyhlášky umožní MŽP
a orgánom dohľadu lepšiu prístupnosť k získaným dátam od pôvodcov
odpadu a ďalších subjektov, nakoľko do Informačného systému odpadového
hospodárstva budú tieto dáta zasielané pri presne určených prílohách výlučne
elektronicky, čím sa zníži administratívna záťaž ako na strane pôvodcov odpadu,
tak aj na strane okresných úradov – odborov starostlivosti o životné
prostredie.
V súčasnosti
musia okresné úrady tieto dáta prepisovať z listinnej podoby do
elektronického systému, čo spôsobuje chybovosť a taktiež výrazne vyššiu
časovú náročnosť. Účelom Vyhlášky je odstrániť tieto nedostatky
a zefektívniť a urýchliť prácu s dátami medzi inštitúciami.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu (PI/2022/214) nájdete TU.
Sprievodnú
dokumentáciu k Vyhláške nájdete TU.
Ministerstvo dopravy
a výstavby SR (MDV) aktualizovalo metodický pokyn, vďaka ktorému môžu
stavbári žiadať o navýšenie cien pri rozostavaných stavbách.
Prvú verziu zverejnilo MDV
ešte pre letom. Na novej verzii spolupracovali odborníci z Inštitútu dopravnej
politiky, Úradu vlády SR, Štatistického úradu SR či Útvaru hodnoty za peniaze
aj so Zväzom stavebných podnikateľov Slovenska a zástupcami stavebných firiem.
Cieľom materiálu je definovať
mechanizmus pre uplatňovanie nárokov zhotoviteľov vzhľadom na preukázateľne
nepredvídateľné nárasty cien stavebných materiálov tak, aby bola splnená
podmienka preukázania príčinnej súvislosti medzi skokovým nepredvídateľným
nárastom vybraných stavebných materiálov spôsobených pandémiou COVID-19 a
vojnovým konfliktom na Ukrajine.
Metodický pokyn sa týka
platných existujúcich zmluvných vzťahov a jeho aktualizovaná verzia je účinná
od 23.9.2022.
Metodický pokyn spoločne
s indexačnými vzorcami nájdete TU.
Komora geodetov a kartografov na svojej
webovej stránke oznámila konanie 29. slovenských geodetických dní pod gesciou
KGK v Žiline, v hoteli Holiday Inn, v termíne 26. – 27.10.2022.
Spomínaná akcia má prebehnúť zaužívanou
formou 2-dňovej konferencie, s výstavou geodetickej techniky a spoločenským
večerom.
Predmetom podujatia budú prednášky na
tému, ako napr. pôsobenie geodetov na významných stavbách, uplatňovanie nových
technológii v geodézii a kartografii, aktuálne témy Úradu geodézie,
kartografie a katastra a mnoho iných.
Bližšie informácie k podujatiu
nájdete TU.
Úrad Vlády SR a Úrad pre verejné
obstarávanie, v spolupráci s Ekonomickou univerzitou Bratislava vás pozývajú na
bezplatné prezenčné školenie: „Elektronická platforma v zákazke s nízkou
hodnotou“, ktoré sa uskutoční dňa 18.10.2022 v aule Ekonomickej univerzity
Bratislava, v čase od 9:00 hod - do 15:00 hod.
Školenie je zamerané na zadávanie zákazky
s nízkou hodnotou prostredníctvom elektronickej platformy v súlade s novelou
zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní. Prostredníctvom praktických
ukážok účastníci získajú prehľad ako realizovať celý proces zákazky s nízkou
hodnotou s/bez zverejnenia prostredníctvom elektronickej platformy z pohľadu
verejného obstarávateľa a hospodárskeho subjektu.
Bližšie informácie týkajúce sa školenia
nájdete TU.
Monitoring za mesiac september 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.