Pred pár týždňami nadobudol účinnosť
zákon o premenách obchodných spoločností a družstiev a o zmene a doplnení
niektorých zákonov č. 309/2023 Z.z. (ďalej len „zákon o premenách“). V nasledujúcom
článku sme zhrnuli novinky, ktoré prináša v oblasti „sťahovania“ firmy do
zahraničia. Reč bude o postupe zmeny sídla firmy a s tým
nevyhnutne súvisiacej zmene právnej formy.
Cezhraničnou zmenou právnej
formy dochádza k zmene právnej formy spoločnosti na právnu formu štátu, do
ktorého táto spoločnosť premiestni svoje sídlo.
Pri tejto téme budeme pracovať s pojmami:
Právna úprava cezhraničnej
zmeny právnej formy v zákone o premenách je transponovaná zo smernice
(EÚ) 2017/1132 týkajúcej sa niektorých aspektov práva obchodných spoločností
(ďalej len „smernica“) v jej konsolidovanom znení (najmä
v znení zmenenom smernicou 2019/2121 z 27. novembra 2019, ktorou sa mení
smernica (EÚ) 2017/1132, pokiaľ ide o cezhraničné premeny, zlúčenia alebo
splynutia a rozdelenia). Dočkali sme sa teda konkrétnejšej úpravy, ktorá
obsahuje jednotné postupy a podmienky na úrovni Európskej únie.
Vďaka prijatej smernici dochádza
k plošnému zjednoteniu právnej úpravy v jednotlivých členských
štátoch. Z pohľadu
podnikateľskej praxe je tento krok vítaný, keďže sloboda právnických osôb
usadiť sa v inom členskom štáte doposiaľ vyplývala iba zo zakladateľských
zmlúv (najmä z článkov 49 a 54 Zmluvy o fungovaní Európskej
únie) a k jej skutočnej aplikácii prispelo najmä niekoľko pionierov
a následná judikatúra Súdneho dvora EÚ (konkrétne: rozhodnutie SDEÚ vo
veci C-210/06 Cartesio Oktató és Szolgáltató bt. a rozhodnutie vo veci
C-378/10 VALE Építségi Kft).
Cezhraničná zmena právnej formy spoločností je možná iba pri vybraných obchodných spoločnostiach, a to pri spoločnosti s ručením obmedzeným a pri akciovej spoločnosti. Zároveň táto zmena je prípustná len v prípade, ak:
Ďalšou podmienkou je spôsobilosť
na cezhraničnú zmenu právnej formy. Slovenská spoločnosť sa môže cezhranične
zmeniť iba na takú zahraničnú premenenú spoločnosť, ktorá má obdobnú právnu
formu ako má s.r.o. alebo a.s. na Slovensku.
Obdobnou formou nemusí byť nevyhnutne
identická právna forma. Pre zjednodušenie Európsky zákonodarca v prílohe II smernice
zhrnul všetky obchodné spoločnosti, ktoré sa považujú za obdobné a teda navzájom
spôsobilé na cezhraničnú zmenu právnej formy. Smernica v konsolidovanom
znení vrátane jej príloh je dostupná TU.
Sťahovanie
firmy do zahraničia od A po Z
1.
Správa
štatutárneho orgánu. Ak sa
slovenská spoločnosť rozhodne o cezhraničnú zmenu právnej formy, v prvom
rade musí štatutárny orgán vypracovať takzvanú „správu štatutárneho orgánu
spoločnosti“. Ide o zásadný dokument vysvetľujúci dôvody a dopad
zmien na spoločníkov/akcionárov, ako aj zamestnancov spoločnosti. Tí môžu vypracovanú
správu pripomienkovať.
Zákon o premenách upravuje aj výnimky, kedy správu nie je
potrebné vyhotoviť. Ide o prípady, ak sa spoločníci vzdali práva na
predloženie správy a v spoločnosti nepôsobia žiadni zamestnanci alebo
v prípade, ak ide o spoločnosť s jedným spoločníkom.
2.
Návrh
projektu cezhraničnej zmeny právnej formy. Najdôležitejším dokumentom pre plánovanú cezhraničnú zmenu
je návrh projektu cezhraničnej zmeny právnej formy. Na jeho základe prebieha
celý proces zmeny.
Návrh projektu cezhraničnej zmeny právnej formy musí okrem identifikácie zúčastnených subjektov a navrhovaného obchodného mena, nového sídla a navrhovanej právnej formy obsahovať viacero informácií vrátane:
K návrhu projektu je potrebné priložiť
znenie novej spoločenskej zmluvy ako aj návrh stanov premenenej spoločnosti.
3.
Preskúmanie
návrhu projektu dozornou radou a audítorom. Návrh projektu preskúmava aj dozorná
rada (ak je zriadená) a audítor, ak sa spoločníci alebo akcionári
nedohodnú inak. O výsledku vyhotovujú písomnú správu.
4.
Oznámenie
správcovi dane. Oznámenie
o vypracovanom projekte cezhraničnej zmeny je potrebné doručiť príslušnému
správcovi dane (daňový alebo colný úrad), najneskôr 60 dní pred dňom
konania valného zhromaždenia, na ktorom sa má schváliť cezhraničná zmenu
právnej formy.
5. Sprístupnenie dokumentácie v sídle. Najneskôr šesť týždňov pred hlasovaním valného zhromaždenia o návrhu projektu cezhraničnej zmeny je spoločnosť povinná sprístupniť spoločníkom a/alebo akcionárom a zamestnancom vo faktickom sídle spoločnosti, ako aj na jej webovom sídle (ak ho má zriadené) nasledovné dokumenty:
6.
Zverejnenie. Pred tým, ako bude valné zhromaždenie rozhodovať
o cezhraničnej zmene právnej formy, návrh projektu spolu s prílohami musí byť
uložený v zbierke listín príslušného obchodného registra alebo sa
zverejní v Obchodnom vestníku. Zverejnená musí byť aj informácia
pre veriteľov, spoločníkov, akcionárov a iné oprávnené subjekty („oprávnené
osoby“) o možnosti tento návrh pripomienkovať.
Oznámenie spolu s návrhom projektu musia byť zverejnené
minimálne jeden mesiac pred konaním valného zhromaždenia, ktoré bude
rozhodovať o cezhraničnej zmene právnej formy. Oprávnené osoby môžu svoje
pripomienky uplatniť najneskôr päť pracovných dní pred jeho konaním.
7.
Schválenie
cezhraničnej zmeny právnej formy valným zhromaždením. Po vykonaní uvedených krokov
a uplynutí zákonných lehôt môže valné zhromaždenie spoločnosti pristúpiť k
schvaľovaniu cezhraničnej zmeny právnej formy. Na rozhodnutie valného
zhromaždenia je potrebné, aby bolo prijaté dvojtretinovou väčšinou všetkých
spoločníkov/akcionárov. V prípade akciovej spoločnosti, v ktorej bolo
vydaných viac druhov akcií, sa vyžaduje súhlas dvojtretinovej väčšiny
prítomných akcionárov z každého druhu akcií.
8. Splnenie podmienok pre úspešnú cezhraničnú zmenu preskúmava notár na základe žiadosti. Prílohami žiadosti sú najmä:
Ak boli všetky požiadavky
splnené, notár vydá osvedčenie o splnení podmienok vo forme notárskej
zápisnice do 3 mesiacov od predloženia žiadosti.
Smernica poskytuje možnosť
spoločníkov/akcionárov vystúpiť zo spoločnosti pred uskutočnením cezhraničnej
zmeny. Táto úprava sa premietla aj do zákona o premenách. Ide
o situácie, keď sa premenená spoločnosť má riadiť iným ako slovenským
právom, spoločník/akcionár hlasoval proti schváleniu návrhu projektu
cezhraničnej zmeny právnej formy a zároveň najneskôr 14 dní pred konaním
valného zhromaždenia, ktoré má o premene rozhodovať, požiadal o vyplatenie
vyrovnávacieho podielu/odkúpenie akcií.
Nová právna úprava ráta aj
s ochranou veriteľov pred prípadným zmarením uspokojenia ich pohľadávok. Ak
veritelia nepovažujú záruky na zabezpečenie svojich pohľadávok uvedené
v návrhu projektu cezhraničnej zmeny právnej formy za dostačujúce, nová
právna úprava im poskytuje právo požadovať primerané zabezpečenie týchto
pohľadávok (napr. uložením príslušnej čiastky do notárskej úschovy).
Ak sa spoločnosť
a veriteľ nedohodnú na zabezpečení, o primeranom zabezpečení
rozhodne na návrh veriteľa súd. Podmienkou je, aby veriteľ preukázal, že v
dôsledku cezhraničnej zmeny právnej formy je jeho pohľadávka ohrozená.
Veriteľ je oprávnený uplatniť toto právo a obrátiť sa na súd do troch
mesiacov od zverejnenia návrhu projektu cezhraničnej zmeny právnej formy.
Cezhraničnú zmenu po jej
úspešnom zápise do príslušného obchodného registra nie je možné vyhlásiť za
neplatnú. Z toho vyplýva, že platnosť cezhraničnej zmeny právnej formy
je možné napadnúť iba pokým príslušný obchodný register nerozhodol o podanom
návrhu na zápis tejto zmeny.
Z praktického hľadiska
ostáva otázne, či by s ohľadom na bežnú dĺžku trvania súdnych konaní súd o neplatnosti
cezhraničnej zmeny právnej formy dokázal rozhodnúť skôr, než by došlo k jej
zápisu do príslušného obchodného registra.