Vývoj kryptomien
v posledných rokoch spôsobil obrovský záujem o investície v digitálnom
svete, čo vyvolalo nárast transakcií, ktorých predmetom boli kryptoaktíva.
Rok 2021 bol podľa publikovaných informácií úspešný najmä pre NFT. Čo je NFT
a ako je právne regulované?
NFT je skratka pre výraz
„non-fungible token“, čo možno preložiť ako nezameniteľný token. Zjednodušene
si môžeme NFT predstaviť ako digitálne šifrovaný token, ktorý predstavuje práva
k digitálnym obrázkom, videám, fotografiám alebo iným digitálnym súborom.
NFT sú založené na počítačovom
kóde a sú zaznamenané na technológii distribuovaných záznamov, napr.
blockchain. Rozdiel od virtuálnych kryptomien spočíva v tom, že NFT sú svojou
povahou nezameniteľné. Podstatou NFT je to, že tento token spája vlastníka NFT
s konkrétnym digitálnym súborom.
Známych prípadov je niekoľko. Jack
Dorsey, generálny riaditeľ spoločnosti Twitter, predal svoj prvý tweet ako NFT,
spoločnosť Vodafone predala prvú poslanú sms ako NFT, umelec Beepl predal svoju
digitálna koláž ako NFT a mnoho ďalších. NFT je v súčasnosti rýchlo
sa rozvíjajúce odvetvie kryptoaktív. Podľa agentúry Reuters v treťom štvrťroku
2021 objem predaja NFT vzrástol na 10,7 miliárd USD.
Na Slovensku je právna
regulácia kryptoaktív strohá. Môžeme ju nájsť v dvoch zákonoch
a jednom metodickom usmernení Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Zákon o ochrane pred
legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním
terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov[1]
(ďalej len „AML“) definuje virtuálnu menu ako digitálny nositeľ
hodnoty, ktorý nie je vydaný ani garantovaný centrálnou bankou ani orgánom
verejnej moci, nie je nevyhnutne naviazaný na zákonné platidlo, a ktorý nemá
právny status meny ani peňazí, ale je akceptovaný niektorými fyzickými osobami
alebo právnickými osobami ako nástroj výmeny, ktorý možno elektronicky
prevádzať, uchovávať alebo s ním elektronicky obchodovať.
Táto definícia bola do AML
zakomponovaná v roku 2020. Spolu s touto definíciou sa zaviedli aj
nové definície poskytovateľa služieb peňaženky virtuálnej meny a poskytovateľa
služieb zmenárne virtuálnej meny, ktoré kategorizuje AML ako povinné osoby,
s čím sú pre takéto osoby spojené nové zákonné povinnosti. Poskytovateľ služieb
peňaženky virtuálnej meny a poskytovateľ služieb zmenárne virtuálnej meny je povinný
zabezpečiť si živnostenské oprávnenie na tieto činnosti.
Okrem AML regulujú na Slovensku
oblasť kryptoaktív aj predpisy daňového práva, a to zákon o dani z príjmov[2],
ktorý dopĺňa metodické usmernenie Ministerstva financií Slovenskej
republiky. Zákon o dani z príjmov nedefinuje čo sa považuje za virtuálnu
menu, definuje iba spôsob jej zdaňovania. Metodické usmernenie Ministerstva
financií Slovenskej republiky v rámci postupu zdaňovania virtuálnych mien chápe
virtuálnu menu totožne ako AML. Pod pojmom virtuálna mena sa rozumie digitálny
nositeľ hodnoty, ktorý nie je vydaný ani garantovaný centrálnou bankou ani
orgánom verejnej moci, ani nie je nevyhnutne naviazaný na zákonné platidlo, nemá
právny status meny alebo peňazí, ale je akceptovaný niektorými fyzickými alebo
právnickými osobami ako platobný prostriedok a ktorý možno, prevádzať,
uchovávať alebo s ním elektronicky obchodovať.
V septembri roku 2020 predstavila
Európska komisia návrh Nariadenia o trhoch s kryptoaktívami[3]
(ďalej len „Nariadenie MiCA[4]“).
Návrh tohto nariadenia upravuje kryptoaktíva už v oveľa v širšom
rozsahu ako slovenská právna úprava.
Navrhované znenie Nariadenia MiCA
okrem „kryptoaktív“ rozlišuje ďalšie s tým súvisiace pojmy. Napríklad
„emitent kryptoaktív“, „token krytý aktívami“ (často označovaný ako
„stablecoin“), „token elektronických peňazí (často označovaný ako „stablecoin“),
„poskytovateľa služieb kryptoaktív“, či „úžitkový token“. Keďže technologický
vývoj v tejto oblasti naberá rýchle tempo, v súčasnosti môže Komisia
prijímať delegované akty na spresnenie niektorých technických prvkov vymedzenia
pojmov s cieľom prispôsobiť ich vývoju na trhu.
Nariadenie MiCA definuje kryptoaktívum
ako digitálne vyjadrenie hodnoty alebo práv, ktoré možno prenášať a
elektronicky uchovávať s použitím technológie distribuovanej databázy
transakcií alebo podobnej technológie. Z pohľadu Nariadenia MiCA sa NFT
odlišujú od iných kryptoaktív a emitenti NFT sú vyňatí z povinnosti vypracovať
tzv. „whitepaper“[5],
čo pre nich zakladá špeciálny režim.
Podľa Výboru Európskeho
parlamentu pre hospodárske a menové veci bol tento prístup v Nariadení MiCA
nedostačujúci a v pozmeňovacom návrhu žiadal NFT absolútne vylúčiť spod
regulácie Nariadenia MiCA. Výbor to odôvodnil tým, že kritériom na uvedenie
kryptoaktív do rozsahu pôsobnosti tohto nariadenia by mal byť účel a používanie
tokenu a nie použitá technológia. Súčasne výbor uviedol, že NFT
predstavujúce práva duševného vlastníctva, osvedčenie o pravosti, záruky alebo
akékoľvek právo, ktoré nie je spojené s právami k finančným nástrojom, by
nemali patriť do rozsahu pôsobnosti tohto nariadenia.
Výbor uviedol, že navrhuje zvážiť
vytvorenie osobitného režimu pre NFT podľa rámca platného pre kreatívne a nie
finančné odvetvia. Výbor teda nevníma NFT ako finančný nástroj. Z postoja
Výboru jednoznačne vyplýva úmysel kategorizvať NFT ako samostatné kryptoaktívum
a odlíšiť NFT od iných kryptoaktív z dôvodu ich špecifických vlastností a funkcií.
Je zrejmé, že v slovenskej
úprave chýba odlíšenie NFT od iných kryptoaktív. V našej právnej úprave
nájdeme len definíciu pojmu „virtuálnej meny“. Samotné NFT v zásade spĺňa
definičné kritéria virtuálnej meny, ale vzhľadom na vyššie uvedený opis je
NFT nevyhnutné odlúčiť od kryptomien.
Vynára sa tak otázka, či NFT spadá
v slovenskom právnom poriadku pod reguláciu virtuálnej meny. NFT nie je
vydaný ani garantovaný centrálnou bankou ani orgánom verejnej moci, nie je
nevyhnutne naviazaný na zákonné platidlo, nemá právny status meny ani peňazí, môže
byť akceptovaný niektorými fyzickými osobami alebo právnickými osobami ako
nástroj výmeny, NFT možno elektronicky prevádzať, uchovávať alebo s ním
elektronicky obchodovať. Toto sú kritéria, ktoré sa zhodujú so zákonnou
definíciou. Technicky teda môžeme uvedené zákonné požiadavky stotožniť aj s NFT[6].
Zo zákonnej charakteristiky je
potrebné ešte určiť, či je NFT digitálny nositeľ hodnoty. V prvej časti sme
uviedli niekoľko prípadov, kde bolo s prevodom konkrétneho digitálneho
obsahu spojené NFT. Nepochybne má pre nadobúdateľov hodnotou samotný digitálny súbor
(tweet, sms, digitálna koláž), NFT len autentifikuje vlastníka konkrétneho
digitálneho súboru. Je teda sporné, či unikátne NFT, ktoré preukazuje originalitu
konkrétneho digitálneho súboru, je zároveň aj uchovávateľom jeho hodnoty.
Pri koncepcií definície virtuálnej
meny v zmysle slovenských noriem nie je vylúčený reštriktívny ani extenzívny
výklad. Z pohľadu akým sa vyvíja a formuje tvorba legislatívneho procesu
v Európskej únií sa možno prikloniť práve k reštriktívnemu výkladu,
a teda nevnímať NFT ako uchovávateľa hodnoty. Uvedené vyplýva z
hlavného cieľa NFT, ktorým je zaznamenať originalitu konkrétneho digitálneho
súboru a osobu vlastníka. V prípade prevodu digitálneho súboru NFT
preukazuje originalitu digitálneho súboru a s ním spojeného vlastníka,
ale neuchováva hodnotu digitálneho súboru. Hodnota digitálneho súboru je
tvorená nezávisle od NFT.
Z uvedených dôvodov sa
teda možno prikloniť k záveru, že NFT by nemalo spadať do pôsobnosti AML, Zákona o dani z príjmov a metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej
republiky, keďže NFT sa úplne nezhoduje s definíciou virtuálnej meny v týchto
predpisoch.
Riešenie môže priniesť len rozhodovacia prax príslušných orgánov verejnej moci, normatívny akt, ktorý bude reflektovať súčasný vývoj kryptoaktív vrátane NFT, alebo zjednocujúca európska legislatíva.
Tento článok pre Vás pripravili Vladimír Poberežník a Jakub Žák.
[1] Zákon č. č. 297/2008 Z. z.
o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred
financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
[2] Zákon č. 595/2003 Z. z. o
dani z príjmov.
[3] NARIADENIE EURÓPSKEHO
PARLAMENTU A RADY o trhoch s kryptoaktívami a o zmene smernice (EÚ) 2019/1937. Predpokladaný
termín účinnosti nariadenia MiCA je rok 2024.
[4] Z anglického „Markets
in Crypto-assets“.
[5] Whitepaper je dokument,
ktorý obsahuje detailné informácie o verejne ponúkanom kryptoaktíve, ktoré
vyžaduje MiCA.
[6] Je nevyhnutné poukázať
najmä na to, že cieľom NFT nie je jeho použitie ako nástroja výmeny.
Hypoteticky však nemožno vylúčiť dohodu medzi právnickými alebo fyzickými
osobami, ktoré budú pri obchodoch používať NFT ako nástroj výmeny, avšak
v takom prípade musí byť súčasťou takého obchodu aj samotný digitálny
súbor, ktorý tvorí hodnotu. Inými slovami dohoda medzi právnickými alebo
fyzickými osobami, že odmenou za dodaný tovar alebo službu bude NFT
a konkrétny digitálny obsah. Rovnako ako by sa dohodli právnické alebo
fyzické osoby, že odmenou za dodaný tovar alebo službu bude dielo od Pabla
Picassa s certifikátom originality.