Dnes sa už nepovažuje za výnimočné, keď si pri cestách
do zahraničia zaplatíte za izbu v byte súkromnej osoby, ktorú ste v živote
nevideli. Rovnako nikoho neprekvapí, keď sa váš sused rozhodne voziť neznámych
ľudí vo svojom osobnom aute a tí poplatok za cestu uhradia cez internetovú
aplikáciu.
Zdieľaná ekonomika je rýchlo sa rozvíjajúcim fenoménom
dvadsiateho prvého storočia, ktorý sa spája s poskytovateľmi ako Uber
alebo Airbnb. O to významnejšie je posledné rozhodnutie Súdneho dvora
Európskej únie vo veci návrhu profesijnej organizácie vodičov taxislužby
v Barcelone proti Uberu.
Prečo sa Uber
stal tŕňom v oku?
Podstata sporu spočívala v tom, či má štát
k Uberu pristupovať ako k aplikácii alebo ako k poskytovateľovi
služby v oblasti dopravy. V druhom prípade by Uber musel spĺňať
náročné podmienky, rovnako ako bežné taxislužby.
Uber sa však plneniu tvrdých podmienok vyhýbal
a bránil sa argumentom, že poskytuje službu informačnej spoločnosti
a dopravu len sprostredkuje.
Služba informačnej spoločnosti je služba poskytovaná
na diaľku počas spojenia elektronických zariadení elektronickou komunikačnou
sieťou spravidla za úhradu na
žiadosť príjemcu služby.
Súd tak stál pred otázkou: Je Uber len aplikáciou,
ktorú využije používateľ, aby sa dostal z bodu A do bodu B
a zaplatí pritom kartou, alebo je to poskytovateľ prepravy?
Ako rozhodol
Súdny dvor?
Generálny advokát sa vo svojom návrhu priklonil
k tomu, že Uber poskytuje služby v oblasti dopravy. Uviedol, že nejde
ani o zmiešanú službu, pri ktorej je sprostredkovaná doprava ekonomicky
nezávislá od elektronickej sprostredkovateľskej služby.
Súdny dvor Európskej únie sa v rozsudku k tomuto
názoru priklonil a rozhodol, že Uber nie je len sprostredkovateľom. Odôvodnil
to tým, že Uber má rozhodujúci vplyv na určenie podmienok dopravy, a teda vytvára
ponuku prepravných služieb v rámci mesta. Tie sprístupňuje prostredníctvom
výpočtovej techniky a zároveň organizuje jej všeobecné fungovanie v prospech potencionálnych
zákazníkov. Súdny dvor osobitne zdôraznil, že Uber má rozhodujúci vplyv na
podmienky, za ktorých vodiči poskytujú svoje služby.
Preto je služba poskytovaná Uberom neoddeliteľnou
súčasťou celkovej služby, ktorej hlavným prvkom je dopravná služba. Uber sa tak
stal pred zákonom taxislužbou.
Stojíme pred
koncom zlatej éry zdieľanej ekonomiky?
Na Uber sa tak nevzťahuje sloboda poskytovania služieb
informačnej spoločnosti a výhody s tým spojené. Služba sa bude musieť
podriadiť náhodnej a regionálnej regulácii jednotlivých štátov, čo po
rozhodnutí Súdneho dvora uviedol aj Uber.
S rozhodnutím Súdneho dvora z hľadiska platnej
právnej úpravy súhlasíme. Na druhej strane nemožno poprieť, že Uber nie je
štandardnou taxislužbou. Myslíme si, že zdieľaná ekonomika regulovaná
pravidlami, pri tvorbe ktorých sa s jej existenciou nepočítalo.
Preto veríme, že rozhodnutie Súdneho dvora sa neprijme
ako precedens vo vzťahu k zdieľanej ekonomike ako celku. Naopak, dúfame,
že inšpiruje prijatie právnej úpravy, ktorá bude reflektovať novú
spoločensko-ekonomickú realitu na trhu.
Slovensko zatiaľ zareagovalo zdanením
poskytovateľov digitálnych platforiem. Dúfame, že štát okrem zdanenia služby, vytvorí aj podmienky na jej poskytovanie.
Viac o návrhu generálneho advokáta sa môžete dočítať tu.
Viac o rozhodnutí Súdneho dvora Európskej únie sa
môžete dočítať tu.