Legalizáciám nepovolených stavebných prác
zdá sa „odzvonilo“. Nová stavebná legislatíva voči nim zavádza takmer nulovú toleranciu
a dodatočne ich už nebude možné povoliť.
Výskyt vysokého počtu čiernych stavieb je
v Slovenskej republike dlhodobým problémom. Vyskytujú sa nielen
v súkromnom sektore, ale vo veľkej miere aj pri výstavbe infraštruktúry, ako
napr. ciest a železníc. Slovenská republika vykazuje dlhodobo jeden
z najvyšších podielov nepovolených stavebných prác v pomere
k veľkosti obyvateľstva.
Čierne stavby boli a sú problémom
z viacerých dôvodov. Doterajší stavebný proces mohol na niektorých
stavebníkov pôsobiť komplikovane a zdĺhavo. Niektorí z nich sa preto
rozhodli (či už vedome, alebo pre neznalosť zákona) stavať bez povolení.
Neodradili ich od toho ani zákonné sankcie. Mnohí z nich sa napokon
spoliehali, že po výstavbe si túto čiernu stavbu dodatočne povolia. Pomerne
benevolentná úprava Stavebného zákona[1]
im to umožňovala.
Takýmto situáciám má byť po novom koniec.
Nový Zákon o výstavbe[2]
má snahu vyriešiť problém „čiernych stavieb“ nielen do budúcna, ale aj spätne,
historicky.
Ambíciou nového Zákona o výstavbe je
podchytiť „čiernu stavbu“ už na jej začiatku. Zavádza sa definícia nepovolených
stavebných prác. Rozumejú sa nimi také stavebné práce, ktoré sa uskutočňujú
bez ohlásenia alebo v rozpore s potvrdením o ohlásení, bez rozhodnutia o
povolení stavby alebo v rozpore s ním, ak ide o jednoduchú stavbu, a ak sa
vyžaduje overenie projektu stavby bez overenia projektu stavby alebo v rozpore
s overeným projektom stavby.
Stavebný zákon
(ktorý v roku 2024 prestane
platiť) definíciu nepovolených stavebných prác nepoznal
a o nepovolených stavbách hovoril iba v súvislosti s ich
odstraňovaním (§ 88) alebo dodatočným povoľovaním (§88a).
Nový Zákon o výstavbe má preto za
cieľ umožniť zastaviť výstavbu čiernej stavby už v štádiu projektu a zhotovovania,
ešte pred dokončením. Súčasný Stavebný zákon totiž na negatívny jav „čiernych
stavieb“ reaguje častokrát neskoro, kedy už je stavba tesne pred dokončením,
alebo už bola postavená.
O problematiku čiernych stavieb
sa po novom budú starať pracoviská
novozriadeného Úradu pre územné plánovanie a výstavbu. Čierne stavby tak
už nebudú riešiť obce ako stavebné úrady.
Zákon o výstavbe neumožňuje dodatočnú legalizáciu
stavby. Po novom by teda malo platiť pravidlo „nepovolená stavba = odstránenie“.
Prakticky však stavebník nepovolenú stavbu
ani nemusí dostavať. Ak stavebný úrad zistí začatie nepovolených stavebných
prác, popri ukladaní pokút môže stavebný úrad nariadiť vlastníkovi
technickej infraštruktúry odpojiť takúto stavbu od dodávky vody a prívodu
elektriny.
Ak už bola nepovolená stavba čo i len
čiastočne zhotovená (alebo dokončená), stavebný úrad vyzve vlastníka stavby na odstránenie.
Ak sa tak v určenej lehote nestane, stavebný úrad zabezpečí výkon
rozhodnutia (odstránenie stavby).
Náhradný výkon nariadenia stavebného úradu
na odstránenie stavby môže uskutočniť podnikateľ oprávnený na stavebné práce na
základe zmluvy so stavebným úradom. Náklady na odstránenie stavby a na
odvoz stavebného odpadu uhradí stavebný úrad a následne ich bude vymáhať
od vlastníka odstránenej stavby.
Ďalším rizikom pre stavebníka nepovolenej
stavby je možnosť stavebného úradu zriadiť záložné právo k pozemku alebo
inej nehnuteľnosti tejto osoby vo výške nákladov súvisiacich s odstránením
stavby. Toto riziko vzniká, ak nedôjde k uloženej povinnosti odstrániť
stavbu a stavebnému úradu vzniknú náklady s odstránením stavby.
Záložné právo by tak mohlo postihnúť iné nehnuteľnosti stavebníka
a zapisovalo by sa v katastri nehnuteľností. Bez uspokojenia práv
stavebného úradu viažucich sa na záložné právo nebude možné tieto nehnuteľnosti
prevádzať.
Je treba spomenúť aj to, že stavebný úrad
môže nariadiť aj prepadnutie stavby do vlastníctva štátu, ak by
odstránenie stavby nebolo účelné alebo stavbu je možné využiť vo verejnom
záujme. Prepadnutie stavby možno uložiť samostatne alebo spolu s pokutou.
Rozširuje sa aj okruh sankcionovaných osôb v prípade porušenia zákona aj na ďalšie
osoby vo výstavbe ako len na zhotoviteľov stavieb, a to aj na osoby poverené
výkonom stavebného dozoru, na stavbyvedúcich. Dôvodom je, že pri prevažujúcom
dodávateľskom spôsobe výstavby je stavebník len objednávateľom výstavby a
osobne výstavbu neriadi.
Čo sa týka už existujúcich čiernych stavieb
postavených pred nadobudnutím účinnosti Zákona o výstavbe, tieto budú predmetom
osobitného povoľovacieho konania, a to konania o preskúmaní
spôsobilosti nepovolenej stavby na prevádzku. Tento proces je možné prirovnať
ku konaniu o dodatočnom povolení stavby podľa Stavebného zákona.
Preskúmavanie spôsobilosti nepovolených
stavieb na prevádzku sa týka stavieb zhotovených bez stavebného povolenia alebo
bez ohlásenia, alebo stavbu užívanú bez kolaudačného rozhodnutia podľa Stavebného
zákona, a to od 1. januára 1990 do 31. marca 2024.
Vlastník stavby je povinný podať žiadosť o
preskúmanie spôsobilosti nepovolenej stavby na prevádzku. Ak ide o preskúmanie
spôsobilosti stavby na prevádzku týkajúcu sa stavby nachádzajúcej sa
v priestorovo separovanej lokalite, ktorá vytvára koncentrovanú
a generačne reprodukovanú chudobu[3]
je vlastník stavby povinný podať žiadosť do 1. januára 2033.
V prípade nepodania žiadosti
o preskúmanie spôsobilosti stavby v určenej lehote na prevádzku sa
vlastník stavby dopustí priestupku alebo iného správneho deliktu (pri
podnikateľoch). Za priestupok možno uložiť pokutu len fyzickej osobe, a to
do výšky 10 000 EUR. Pokiaľ ide o právnickú osobu alebo fyzickú osobu
- podnikateľa, stavebný úrad uloží pokutu od 10 000 EUR do 200 000 EUR.
Podotýkame, že Zákon o výstavbe určuje
lehotu na podanie žiadosti o preskúmavanie spôsobilosti nepovolenej stavby
na prevádzku len v prípade stavby nachádzajúcej sa v priestorovo
separovanej lokalite. V druhom prípade vymedzuje povinnosť podať predmetnú
žiadosť, ale už žiadnym bližším spôsobom lehotu nešpecifikuje.
Na tomto mieste pripadá do úvahy lehota
určená vo výzve, ktorú bude stavebný úrad zasielať v prípade nepodanie
žiadosti o preskúmanie spôsobilosti nepovolenej stavby. Takáto lehota
nesmie byť kratšia ako 60 dní.
Samotný účel zachovania možnosti
zlegalizovania čiernych stavieb z minulosti je skôr motivačný. Hlavným cieľom
je dostať čierne stavby do evidencie a pod kontrolu.
Zákon o výstavbe prináša viaceré mechanizmy, ktoré majú zmodernizovať a zefektívniť stavebné konanie a odstrániť z neho nejasnosti či úpravu, ktoré doteraz nefungovali. To sa týka aj čiernych stavieb. Či budú tieto ciele naplnené však závisí aj od personálnej, profesionálnej a technickej vybavenosti štátu, čo zistíme až v čase nadobudnutia účinnosti novej právnej úpravy 1. apríla 2024.
[1] Zákon č. 50/1976 Zb.
o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) (ďalej len
„Stavebný zákon“).
[2] Zákon č. 201/2022 Z. z.
o výstavbe (ďalej len „Zákon o výstavbe“).
[3] V zmysle ust. 2 ods.
9 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č.
455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších
predpisov: „Koncentrovaná a generačne reprodukovaná chudoba podľa odseku 2
písm. h) je dlhodobo pretrvávajúca nepriaznivá sociálna situácia skupiny
fyzických osôb z dôvodu výskytu viacerých negatívnych javov súčasne, ktorými sú
najmä vysoká miera dlhodobej nezamestnanosti, hmotná núdza, nízka úroveň
vzdelanosti, nedostatočné hygienické návyky, nedostupnosť tovarov a služieb a
výskyt sociálnopatologických javov s vysokou toleranciou k nim.“