Do parlamentu dorazila novela zákona o cestnej doprave. Vláda tak reaguje na rozširujúci sa trend zdieľanej ekonomiky, hlavne čo sa týka oblasti prepravy osôb.
Taxikár, taxislužba, dispečing. Aplikácia?
V kocke, v súčasnosti na prevádzkovanie taxislužby potrebujete koncesiu, vodič musí mať preukaz vodiča taxislužby, vozidlo musí byť označené, mať taxameter a podobne. Doba však pokročila, prišiel trend zdieľanej ekonomiky a pre zákazníkov začali byť zaujímavé iné alternatívy.
V šedej zóne
Na mobilné aplikácie ponúkajúce sprostredkovanie taxislužby súčasný zákon nemyslel. Hoci nie sú žiadnou novinkou a sú bez diskusie veľmi obľúbené. Počet jázd sa celosvetovo meria na miliardy.
Zároveň, aplikácie umožnili aj neprofesionálnym vodičom, aby prepravovali iných používateľov. Vďaka tomu si zdroj príjmu našli aj tí, o ktorých tradičný trh nestál. Prípadne si privyrobili, alebo len efektívne vyplnili voľný čas.
Sú tŕňom v oku
Nelicencovaní vodiči nepoužívali taxametre, nevydávali zaužívané bločky a pre štát boli ťažko kontrolovateľní. Problematická bola aj otázka zodpovednosti za prípadnú škodu. Na koho by ste sa obrátili? Na vodiča, alebo na aplikáciu?
Štandardní hráči mali problém aplikáciám cenovo konkurovať, čo spôsobilo, dá sa povedať, celosvetovú vlnu odporu. Taxikári vyšli do ulíc a bola nastolená otázka novej právnej úpravy alebo zákazu aplikácii.
Reakcia
Kolobeh legislatívnych zmien odštartovalo rozhodnutie Súdneho dvora Európskej únie. Podľa rozhodnutia Uber poskytuje nie len sprostredkovateľskú službu, ale aj dopravnú službu a tá spadá pod reguláciu taxislužieb.
Pokračovalo to pokusmi o zákaz činnosti aplikácií v niektorých európskych krajinách, okrem iného, aj na Slovenku.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR zareagovalo a na stole je novela, ktorá je takmer kompromisom.
Čo sa zmení?
Novela prináša tieto zásadné novinky:
1. Aplikácia bude považovaná za dispečing.
Zákon bude rozlišovať medzi taxislužbou a dispečingom. Taxislužbou je samotné prevádzkovanie osobnej dopravy, teda preprava osôb. Aplikácie budú len prevádzkovateľom dispečingu. To znamená, že už aj v očiach zákona budú slúžiť na sprostredkovanie prepravy osôb. Každopádne budú podliehať regulácii.
2. Liberálnejšie získavanie licencie
Vodiči budú aj naďalej potrebovať preukaz vodiča taxislužby. Na to, aby ho získali budú potrebné len minimálne požiadavky, nakoniec každý vodič má predsa vodičský preukaz. Nebudú však potrebné ďalšie požiadavky, ako napríklad minimálny vek 21 rokov či trojročná prax, tak, ako je tomu teraz.
3. Vozidlá budú označené
Samotní vodiči budú musieť používať známe žlté svietidlo s nápisom TAXI. Každé vozidlo ale bude musieť byť označené aj na predných pravých a ľavých dverách. Otázkou ostáva, či je označovanie dverí naozaj potrebné, najmä ak pasažier využije aplikáciu, ktorá uvádza ŠPZ vozidla.
4. Cena
To koľko za jazdu zaplatíte, môže byť vopred známe cez aplikáciu. Vtedy vozidlo nebude musieť mať taxameter. Naopak, ak sa cena bude určovať na základe prejdenej vzdialenosti, povinnosť mať taxameter ostáva.
Plánovaná novela by mala byť účinná od 1. apríla 2019. Mohla by znamenať renesanciu v oblasti regulácie. Má docieliť odbúranie povinností a zníženia administratívnej záťaže. Tradiční taxikári sa už nebudú musieť cítiť znevýhodňovaní. Pre zdieľanú ekonomiku to však neznamená škrt, práve naopak. Novela vznikla aj preto, aby týmto hráčom uľahčila prístup na trh a prispôsobila im podmienky.