Zmena je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás.
Do pozornosti
Vám dávame predovšetkým účinnosť novely Zákona o OZE a Zákona
o tepelnej energetike. V súvislosti s aktuálnou situáciou
na trhu s energiami si dovoľujeme upozorniť aj na aktuálne prebiehajúce
legislatívne procesy, dotýkajúce sa viacerých právnych predpisov
z oblasti energetiky.
O ďalších zaujímavostiach za mesiac august 2022 sa bližšie dočítate
v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac august 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme Vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Do NR SR
boli v priebehu mesiaca august 2022, či už zo strany poslancov alebo
priamo z dielne Ministerstva hospodárstva SR (ďalej len „MH SR“), predložené viaceré návrhy na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa Zákon o energetike (zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike).
Medzi najzásadnejšie navrhované zmeny Zákona o energetike možno zaradiť:
Dôvodová
správa k predloženému 1. poslaneckému návrhu Zákona o energetike zo
dňa 25.8.2022 je dostupná TU
a samotný návrh je dostupný TU. Navrhovaný dátum účinnosti tejto novely je od
1.12.2022.
Dôvodová
správa k 2. poslaneckému návrhu Zákona o energetike zo dňa
25.8.2022 je dostupná TU
a samotný návrh je dostupný TU.
Účinnosť tohto návrhu Zákona o energetike sa vzhľadom na dĺžku
legislatívneho procesu navrhuje od 15.11.2022.
Dôvodová správa k 3. poslaneckému návrhu Zákona
o energetike zo dňa 24.8.2022 je dostupná TU a samotný návrh je dostupný TU. Účinnosť tohto návrhu Zákona o energetike sa
vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu navrhuje od 1.1.2023.
V súvislosti so Zákonom o energetike bol
NR SR dňa 26.8.2022 predložený aj vládny
návrh novely „z dielne“ MH SR.
Hlavným zámerom predloženého návrhu je uloženie
povinností týkajúcich sa uskladňovania plynu v zásobníkoch, a to
v reakcii na možné riziká pri dodávke plynu z tretích krajín ako aj na
iniciatívu Európskej komisie. MH SR predložená novela by mala priniesť najmä
zmenu právnej úpravy skladovacej
povinnosti, t. j. uskladnenia určeného
množstva plynu v zásobníkoch na vymedzenom území príslušnými účastníkmi trhu
s plynom, výkonu kontroly nad touto skladovacou povinnosťou vrátane
právnej úpravy sankcií.
Dôvodová
správa k predmetnému vládnemu návrhu Zákona o energetike je dostupná TU
a samotný návrh je dostupný TU.
Účinnosť tohto návrhu sa navrhuje od 1.1.2023.
Vzhľadom
na stále pretrvávajúcu krízu na trhu s energiami MH SR predložilo do skráteného medzirezortného pripomienkového
konania, okrem iného, aj ďalší návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Zákon o energetike, ako aj Zákon o regulácii.
Prostredníctvom
tohto návrhu navrhuje MH SR prijatie legislatívnych úprav, ktoré mu umožnia vyhlásenie
všeobecného hospodárskeho záujmu na (i) zabezpečenie bezpečnosti,
pravidelnosti, kvality a ceny dodávok elektriny pre domácnosti v Slovenskej republike
a (ii) zabezpečenie bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok
plynu pre domácnosti v Slovenskej republike.
Prostredníctvom
návrhu všeobecného hospodárskeho záujmu by podľa slov MH SR malo byť možné
zabrániť negatívnemu vplyvu vysokého nárastu cien elektriny a plynu na
najzraniteľnejších odberateľov.
Znenie návrhu
zákona je dostupné TU. Dôvodová správa
k predloženému návrhu je dostupná TU. Samotný legislatívny proces môžete
sledovať na
tomto odkaze.
Účinnosť novely sa navrhuje dňom jeho vyhlásenia.
V súvislosti
s účinnosťou zákona č. 249/2022 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia, nadobudli
v mesiaci august 2022 účinnosť zmeny v:
§ Zákone o podpore OZE
(zákon o obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby č.
309/2009 Z. z), a
§ Zákone
o tepelnej energetike (zákon č. 657/2004 Z. z. o
tepelnej energetike).
Novela Zákona o podpore OZE, účinná od 1.9.2022, prináša úpravu ustanovení, ktoré sa venujú najmä žiadosti o vydanie
potvrdenia o pôvode elektriny z obnoviteľných zdrojov energie.
Čo sa týka Zákona o tepelnej energetike, jeho novela účinná od 1.9.2022 prináša právnu úpravu niektorých ustanovení týkajúcich sa podmienok
podnikania v tepelnej energetike.
Znenie samotnej Novely je
dostupné na tomto odkaze, a dôvodovú správnu nájdete na tomto odkaze.
Národnej rade
Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) bol dňa 26.8.2022 predložený poslanecký návrh na vydanie zákona, ktorým by malo dôjsť
k zmene a doplneniu Zákon
o regulácii (zákon č. 250/2012
Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach).
V zmysle predloženej novely by malo
dôjsť k doplneniu právnej úpravy, ktorá by umožnila Vláde SR udeliť
tzv. „výnimku“ a schváliť systém kompenzácií pri regulácií cien energií.
Tieto „výnimky“ by mali byť poskytnuté
subjektom registrovaným v SR, ktorí budú zaradení do skupiny ohrozených
hospodárskych subjektov v dôsledku vysokého nárastu cien energií.
Cieľom predloženej novely je zachovať
existenciu slovenských výrobcov, ktorí si musia kupovať plyn a elektrinu za
spotové ceny, v dôsledku čoho nebudú schopní zabezpečiť si energie na
výrobu potravín. „Potravinári“ by preto v zmysle predloženej novely mali
byť začlenení do krízovej infraštruktúry, vďaka čomu by mohli mať regulovanú
cenu energií.
Účinnosť predloženej novely sa navrhuje 15. dňom
od jej vyhlásenia v Zbierke zákonov SR.
Návrh novely je dostupný TU a dôvodová správa je k dispozícii TU. Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO)
predložil dňa 3.9.2022 do medzirezortného pripomienkového konania návrh
vyhlášky, ktorou sa ustanovuje cenová
regulácia dodávky plynu.
Cieľom tohto návrhu vyhlášky je ustanoviť cenovú reguláciu dodávky plynu na nadchádzajúce 6. regulačné obdobie, a to so zohľadnením cieľov a priorít, ktoré
určila regulačná politika.
Predmetnou vyhláškou sa ustanovuje rozsah a spôsob
vykonávania cenovej regulácie dodávky plynu, rozsah, štruktúra a výška
oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku, postup a
podmienky uplatňovania ceny, podrobnosti o návrhu ceny a spôsobe jeho
predkladania na celé regulačné obdobie.
Vyhláška by mala zároveň nahradiť doterajšiu cenovú vyhlášku
č. 223/2016 Z. z., pričom dátum jej účinnosti sa navrhuje od 15.9.2022, s výnimkou § 11, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2023.
Legislatívny proces sa aktuálne nachádza
v štádiu medzirezortného pripomienkového konania, ktoré je možné sledovať TU. Dôvodová
správa k predloženému návrhu je dostupná TU a znenie samotného návrhu je dostupné
TU.
Dňa 30.8.2022 zverejnila spoločnosť Slovenská elektrizačná
a prenosová sústava (ďalej len „SEPS“) na svojom webovom
sídle informáciu, že schválila zmeny vo vybraných dokumentoch Technických
podmienok prístupu a pripojenia, pravidiel prevádzkovania prenosovej sústavy
spoločnosti SEPS.
Aktualizované dokumenty spoločnosti SEPS, ktoré sú účinné od 1.10.2022, sú dostupné
k nahliadnutiu TU.
Celú tlačovú správu spoločnosti SEPS si môžete prečítať na tomto odkaze.
ÚRSO dňa 19.8.2022 zverejnil
na svojom webovom sídle dokument, ktorým dáva do pozornosti účastníkov trhu ich
povinnosti vyplývajúce z nariadenia REMIT.
Predmetný dokument je dostupný k nahliadnutiu TU.
Tlačová správa ÚRSO je dostupná na tomto
odkaze.
Do pozornosti dávame tiež informáciu ÚRSO o tom,
že dňa 10.8.2022 zverejnil ÚRSO na svojom webovom sídle svoju výročnú správu za
rok 2021.
Výročná správa ÚRSO za rok 2021 v plnom znení je dostupná na tomto
odkaze.
MH SR je
v súčasnosti v štádiu prípravy aktualizácie Národného
energetického a klimatického plánu pre obdobie 2021 – 2030. Predmetný
dokument predstavuje strategický dokument v oblasti energetiky a klímy.
Podnety, ktoré
napomôžu pri úprave súčasných politík a opatrení a nastavení nových, môže
zasielať aj verejnosť a to na emailovú adresu necp2023@mhsr.sk v
termíne do 30.9.2022.
Bližšie
informácie k vyhlásenej výzve MH SR sa dozviete na tomto odkaze.
MH SR informovalo dňa 25.8.2022 o tom, že Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky vydal
druhostupňové povolenie na uvedenie tretieho bloku jadrovej elektrárne Mochovce
do prevádzky.
Podľa
dostupných informácií bude mať spustený tretí jadrový blok inštalovaný výkon 471
MW, vďaka čomu pokryje približne 13 % z celkovej spotreby elektriny
Slovenska. Plný výkon by mal spustený reaktor dosiahnuť začiatkom roka 2023, čo
Slovensku zabezpečí sebestačnosť v zásobovaní elektrinou.
MH SR tiež
uvádza, že vďaka spusteniu reaktora v Mochovciach narastie podiel jadrovej
energie na celkovom pomere elektrickej energie z 52 % na 65 %,
vďaka čomu bude zo Slovenska jeden z európskych lídrov, čo sa týka výroby
elektriny z jadra.
Spustenie 4.
bloku jadrovej elektrárne Mochovce a jeho následné uvedenie do prevádzky sa
predbežne predpokladá na jar v roku 2024.
Viac informácií k tlačovej správe MH SR sa môžete dočítať na tomto
odkaze.
MH SR správou
zo dňa 26.8.2022 informovalo verejnosť o prevádzke nového plynovodu
spájajúceho Slovensko a Poľsko.
Prepojenie
novým plynovodom by malo posilniť energetickú bezpečnosť a nezávislosť pre
celý región strednej a východnej Európy.
Plynovod je
dlhý skoro 170 km, pričom 103 km ide cez slovenské územie od hraničného bodu
Výrava až po kompresorovú stanicu na zemný plyn vo Veľkých Kapušanoch. Denne by
podľa MH SR mohlo cez plynovod prúdiť z Poľska na Slovensko maximálne 13,4
mil. m3 plynu a opačne, smerom do Poľska až 15,6 mil. m3.
Sprevádzkovanie
plynovodu na komerčné účely sa predpokladá v októbri 2022.
Celá zverejnená
správa MH SR je dostupná TU.
Monitoring za mesiac august 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie
poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú
zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie
právnych predpisov
v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej
republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú
právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.