Zmena je život
a legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný význam.
V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite
si najdôležitejšie právne novinky za mesiac január 2024.
Do pozornosti
dávame novelu vyhlášky Ministerstva hospodárstva SR č. 106/2019 Z. z.,
ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a
štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom.
Upozorňujeme aj
na novely Pravidiel trhu s elektrinou a Pravidiel trhu s plynom,
účinné od 1.1.2024, ku ktorým aktuálne prebiehajú nové legislatívne procesy.
Do pozornosti
dávame nariadenia vlády SR, ktorými sa ustanovuje (i) maximálna
cena za časť regulovanej dodávky plynu pre koncových odberateľov plynu v
domácnosti, maximálna cena za časť regulovanej dodávky elektriny pre
vybraných zraniteľných odberateľov elektriny a maximálna cena za časť
regulovanej dodávky plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov plynu a
podmienky ich uplatnenia (č. 463/2023 Z. z.), (ii) výšky taríf pre
koncových odberateľov elektriny a pre odberateľov plynu (č. 472/2023 Z.
z.), a (iii) maximálna cena za regulovanú dodávku tepla pre
vybraných koncových odberateľov tepla a podmienky jej uplatnenia (č. 475/2023
Z. z.). Všetky tieto nariadenia nadobudli účinnosť k 1.1.2024.
Pripravuje sa zmena vyhlášky č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia
v tepelnej energetike, a pripomíname zákonné povinnosti regulovaných
subjektov voči ÚRSO.
O ďalších zaujímavostiach za mesiac január
2024 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac január 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) nie Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) nie Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie Vyhláška ÚRSO č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky plynu (s účinnosťou od 16.12.2022 nahradila Vyhlášku č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve) nie Vyhláška ÚRSO č. 451/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v plynárenstve nie Vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 2/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov nie Vyhláška ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 4/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 283/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla nie Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V
našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov v
uplynulom mesiaci. V mesiaci január 2024 nebola v Zbierke zákonov SR
publikovaná žiadna zmena niektorého z vyššie sledovaných právnych
predpisov.
Dňa 5.1.2024 bola zverejnená predbežná informácia o pripravovanom návrhu vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetvi (ďalej len „ÚRSO“), ktorým sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike (ďalej len „Cenová vyhláška v tepelnej energetike“).
Pripravovaný návrh vyhlášky má za cieľ upraviť
a spresniť niektoré ustanovenia Cenovej vyhlášky v tepelnej energetike, a to predovšetkým
tie, ktoré sa týkajú:
a) rozsahu, štruktúry a výšky ekonomicky oprávnených nákladov,
b) spôsobu výpočtu ceny tepla,
c) postupu a podmienok uplatňovania cien,
d) podkladov návrhu ceny.
Z informácií
zverejnených v predbežnej informácii k návrhu vyplýva, že predmetom navrhovanej
úpravy bude upresnenie rozsahu a štruktúry ekonomicky oprávnených nákladov, ako
aj úpravy spôsobu ich výpočtu, a to najmä určenie maximálnej ceny zemného
plynu, ktorá vstupuje do ceny tepla.
Pripravovaný
návrh novej Cenovej vyhlášky v tepelnej energetike má, okrem iného,
ustanoviť tiež spôsob delenia spoločných nákladov súvisiacich s výrobou tepla a
chladu v tom istom zariadení pri spoločnej výrobe tepla a chladu.
Podľa dostupných
informácií sa začatie medzirezortného pripomienkového konania k návrhu
vyhlášky predpokladá na marec 2024.
Aktuálny
stav legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu ukončenia
predprípravnej fázy, je možné sledovať na tomto odkaze.
V elektronickej zbierke zákonov bola zverejnená aj predbežná informácia o pripravovanom návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy (ďalej len „Pravidlá trhu s elektrinou“).
Návrh Pravidiel trhu s elektrinou by mal prihliadať na zmeny na vnútornom trhu s elektrinou v rámci nadchádzajúceho obdobia, a to najmä zmeny súvisiace s:
a) procesom zmeny bilančnej skupiny,
b) zodpovednosťou za odchýlku a vzťahmi medzi účastníkmi trhu s elektrinou, ak dochádza k prenášaniu zodpovednosti za odchýlku na iného účastníka trhu s elektrinou,
c) procesno-technickými úpravami a optimalizáciou procesov, ktoré súvisia s novými účastníkmi a činnosťami na trhu s elektrinou: aktívny odberateľ, energetické spoločenstvo, nezávislý a integrovaný agregátor, poskytovanie flexibility, prevádzkovanie zariadení na uskladňovanie elektriny a iné s tým spojené oblasti,
d) úpravou procesov súvisiacich s cezhraničnou výmenou regulačnej elektriny, cezhraničným obstarávaním a poskytovaním podporných služieb pre prevádzkovateľa prenosovej sústavy a iné s tým spojené oblasti,
e) podmienkami pripojenia elektroenergetických a odberných elektrických zariadení do sústavy,
f) podrobnosťami v oblasti tokov jalového elektrického výkonu a jeho kompenzácie,
g) spôsobom, rozsahom a štruktúrou poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste elektriny a ich uchovávaním,
h) postupmi a opatreniami týkajúcimi sa uchovávania údajov, formy a obsahu uchovávaných údajov.
Ako predpokladaný termín začatia
medzirezortného pripomienkového konania sa uvádza apríl 2024.
Stav legislatívneho procesu, ktorý
sa aktuálne nachádza v štádiu pripomienkovania predbežnej informácie, možno
sledovať na tomto
odkaze.
V elektronickej zbierke zákonov bola zverejnená predbežná informácia o pripravovanom návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete (ďalej len „Pravidlá trhu s plynom“).
V nových Pravidlách trhu s plynom by sa mali upraviť:
a) podrobnosti pri zmluvných vzťahoch v rámci prístupu do prepravenej siete a prepravy plynu,
b) podmienky ochrany zraniteľných odberateľov plynu,
c) štruktúra informácií o zabezpečenom množstve plynu pre dodávku plynu koncovým odberateľom plynu,
d) zmluvné náležitostí pri zmluvách o dodávke plynu,
e) spôsob, rozsah a štruktúru poskytovania meraných a vyhodnotených údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu v závislosti od typu merania na odbernom mieste a štruktúry merania, ako aj uchovávanie údajov o spotrebe prevádzkovateľmi sietí,
f) postup a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, formy a obsahu uchovávaných údajov.
Podľa dostupných informácií je predpokladaný termín začatia medzirezortného pripomienkového konania určený na apríl 2024.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa nachádza v štádiu pripomienkovania predbežnej informácie, je možné sledovať na tomto odkaze.
Slovenská a inovačná energetická agentúra (ďalej len „SIEA“)
uverejnila na svojom webovom sídle správu, v ktorej informuje o možnosti
slovenských malých aj stredných podnikov požiadať o inovačný voucher z Plánu
obnovy a odolnosti aj v roku 2024.
Ako uvádza SIEA, inovatívny voucher môže predstavovať
podporu až do celkovej výšky 15-tisíc eur. Slúžiť má primárne na
pokrytie výdavkov firiem na spoluprácu s výskumnými inštitúciami, vysokými
školami, súkromnými vývojármi či samosprávami.
Takáto forma podpory napomáha rastu podielu inovačných
podnikov a vzniku platformy na prenos znalostí, technológií a inovácií.
Na uskutočnenie podporených projektov majú podľa
zverejnených informácií podniky 9 mesiacov od podpisu zmluvy. Čo sa týka
finančných zdrojov, na inovačné vouchery bolo vyčlenených až 9,1 miliónov eur.
Bližšie informácie týkajúce sa tejto formy finančnej
podpory nájdete TU a TU.
Dňa 22.12.2023 bola na webovom
sídle Ministerstva regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
vyhlásená výzva č. PSK-SIEA-002-2023-DV-EFRR na podporu energetickej
efektívnosti a využívania OZE vo verejných budovách.
Hlavným cieľom danej výzvy je zlepšovanie
energetickej hospodárnosti a obnovy verejných budov a podpora využívania OZE
vrátane zariadení, ktoré sú súčasťou systému zásobovania energiou verejných
budov.
Následne, dňa 5.2.2024 SIEA ako
sprostredkovateľský orgán pre program Slovensko zverejnila zmenu č.1
tejto výzvy. Cieľom zmeny č. 1 je:
a) zakotvenie alternatívneho dokumentu pre
preukazovanie hodnôt merateľných ukazovateľov OZE,
b) rozšírenie rozsahu majetkovoprávnych
vzťahov týkajúcich sa verejnej budovy,
c) úprava rozsahu oprávnených osôb
vypracovávajúcich podklady k stanoveniu výšky výdavkov,
d) úprava rozsahu oprávnených subjektov
vydávajúcich dokumenty súladu projektu s pravidlami štátnej pomoci,
e) spresnenie a doplnenie formulácií textov
dokumentácie výzvy a odstránenie zrejmých nesprávností,
f) posun termínu uzavretia prvého a
následných hodnotiacich kôl z 09. 02. 2024 na 23. 02. 2024.
Viac informácii k vykonanej zmene č. 1 výzvy
nájdete TU.
Dňa 8.2.2024 SIEA zverejnila aj ďalšiu zmenu, a
to zmenu č. 2 k výzve zameranej na podporu energetickej efektívnosti a
využívania OZE vo verejných budovách.
Cieľom zmeny č. 2 výzvy na predkladanie žiadostí
o poskytnutie nenávratného finančného príspevku je spresnenie a doplnenie
formulácií textu dokumentácie výzvy a odstránenie zrejmých nesprávností.
Bližšie informácie k vykonanej zmene č. 2 sa
dozviete TU.
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej
republiky (ďalej len „MH SR“) zverejnilo na svojom webovom sídle rozpočet
na dotácie zverejnený podľa § 11, ods. 9 písm. b zákona č. 71/2013 Z. z. o
poskytovaní dotácií v pôsobnosti MH SR v znení neskorších predpisov.
Podľa dostupných informácií možno očakávať dotácie na rok 2024 pre tieto činnosti:
Zverejnený
rozpočet MH SR na dotácie pre rok 2024 predstavuje spolu sumu vo výške 19
369 262 eur.
Rozpočet MH
SR na dotácie na rok 2024 je dostupný TU.
MH SR na svojom webovom sídle v sekcii
„energetika“ zverejnilo oznámenie ku kompenzácii cien vybraných druhov taríf
za odberateľov elektriny a plynu.
V tejto súvislosti MH SR súčasne vypracovalo
sumár informácií potrebných k poskytnutiu kompenzácie cien vybraných druhov
taríf za všetkých odberateľov elektriny.
Ako uviedlo samotné MH SR, táto kompenzácia je vyvolaná
novými cenovými rozhodnutiami ÚRSO na rok 2023, ktoré boli vydané až koncom
roka 2023, pričom tieto cenové rozhodnutia sú účinné spätne. Ako ďalej
informuje MH SR, tieto nové cenové rozhodnutia ÚRSO boli vydané so spätnou
účinnosťou preto, lebo distribučné spoločnosti boli v priebehu roka 2023
držiteľmi iba predbežných opatrení.
V nadväznosti na uvedené MH SR tak
upozorňuje všetkých žiadateľov, aby pri podaní žiadosti o kompenzáciu za mesiac
december 2023 ako aj pri podaní opravených žiadostí použili nové cenové
rozhodnutia na rok 2023.
Bližšie informácie k danej téme sa dočítate TU.
Dňa 22.1.2024 zverejnilo MH SR na svojom webovom sídle
usmernenie na poskytovanie kompenzácie dodávateľom elektriny/plynu v súvislosti
s dodávkou elektriny/plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov
elektriny/plynu realizovanou v roku 2024 (ďalej len „Usmernenie pre
dodávateľov elektriny/plynu").
Vydanie Usmernenia pre dodávateľov elektriny/plynu bolo
zo strany MH SR vykonané s cieľom naplniť nariadenie vlády Slovenskej republiky
č. 463/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje maximálna cena za časť
regulovanej dodávky plynu pre koncových odberateľov plynu v domácnosti,
maximálna cena za časť regulovanej dodávky elektriny pre vybraných zraniteľných
odberateľov elektriny a maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu pre
vybraných zraniteľných odberateľov plynu a podmienky ich uplatnenia.
Účelom Usmernenia pre dodávateľov elektriny/plynu vydaného
MH SR je priebežné vyplácanie kompenzácie dodávateľom elektriny/plynu v
súvislosti s dodávkou elektriny/plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov
elektriny/plynu.
Usmernenie pre dodávateľov elektriny/ plynu je záväzné
pre všetkých dodávateľov elektriny, ktorí dodávajú elektrinu pre
odberateľov elektriny podľa § 2 písm. k) piateho a ôsmeho bodu zákona č.
250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a všetkých dodávateľov
plynu, ktorí dodávajú plyn odberateľom podľa § 2 písm. k) šiesteho a
siedmeho bodu zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a na
ktorých sa vzťahuje spomínané nariadenie Vlády SR č.463/2023 Z. z..
Viac informácií ku vyššie spomínanej kompenzácii cien
energií za vybraných zraniteľných odberateľov elektriny a plynu sa dočítate TU.
Celé znenie Usmernenia pre dodávateľov elektriny/plynu
k nariadeniu Vlády SR č. 463/2023 Z. z. je dostupné na tomto odkaze.
Na webovom sídle MH SR bolo zverejnené aj usmernenie
na poskytovanie úhrady oprávneným žiadateľom (dodávateľom tepla) v
súvislosti s dodávkou tepla realizovanou v roku 2024 pre koncových odberateľov
tepla v bytových objektoch, zariadeniach sociálnych služieb zapísaných do
registra sociálnych služieb, prevádzkach zariadení sociálnoprávnej ochrany detí
a sociálnej kurately a študentských domovoch (ďalej len „Usmernenie“).
Z informácií zverejnených na stránke MH SR
vyplýva, že Usmernenie bolo vypracované za účelom naplniť nariadenie Vlády SR
č. 475/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje maximálna cena za regulovanú
dodávku tepla pre vybraných koncových odberateľov tepla a podmienky jej
uplatnenia.
Z Usmernenia rovnako plynie, že toto je záväzné
pre všetkých dodávateľov tepla, ktorí požiadajú o úhradu rozdielu medzi cenou
tepla schválenou alebo určenou ÚRSO a cenou tepla, ktorú určila Vláda SR spomínaným
nariadením.
Usmernenie MH SR nadobudlo platnosť a účinnosť k
1.1.2024.
Ďalšie informácie k úhrade rozdielu ceny tepla za rok
2024 v zmysle nariadenia Vlády SR č. 475/2023 Z. z. sa dozviete TU.
Viac informácií k samotnému Usmerneniu možno
získať na tomto odkaze.
MH SR dňa 19.1.2024 prostredníctvom
svojho webového sídla uverejnilo oznam o znížení nákladov štátu na dotácie vysokých cien
plynu. Podľa slov MH SR majú byť dôvodom zníženia nákladov prijaté opatrenia
nového vedenia MH SR.
Ako MH SR ďalej informovalo, Vláda SR dňa
17.1.2024 na návrh MH SR pristúpila k vyhláseniu všeobecného hospodárskeho
záujmu i na ceny plynu.
Cena plynu je pre dodávateľov určená na úroveň 73,14
eur/MWh. MH SR uviedlo, že pri tvorbe ceny plynu sa vychádzalo najmä z
aritmetického priemeru denných hodnôt burzy European Energy Exchange za obdobie
od 1.1.2023 do 31.12.2023. Takto vypočítaná cena by mala hodnovernejšie vyjadriť
náklady dodávateľov. Predpokladom MH SR je, že štát vďaka tomu ušetrí na
kompenzáciách pre dodávateľov za ceny plynu asi 66 miliónov eur.
MH SR ale upozorňuje, že pokiaľ ide o regulované
ceny pre domácnosti alebo zraniteľných odberateľov, toto rozhodnutie na tieto nemá
priamy dopad.
Všeobecný hospodársky záujem vo všeobecnosti
určuje cenu, za akú majú dodávatelia plynu dodávať plyn zraniteľným
odberateľom. V prípade potreby, štát následne preplatí dodávateľom plynu
prípadné náklady, ktoré mali nad hranicou vyhláseného všeobecného hospodárskeho
záujmu. MH SR informovalo, že spravodlivejším vyčíslením ceny v krízových
časoch sa snaží optimalizovať dopady energodotácií na štátny rozpočet.
Jedným z navrhovaných prvkov opatrení v rámci
všeobecného hospodárskeho záujmu je určenie povinnosti všetkým dodávateľom
plynu, ktorí v roku 2024 dodávajú plyn zraniteľným odberateľom, podať ÚRSO
bezodkladne po doručení rozhodnutia vo všeobecnom hospodárskom záujme návrh
na zmenu rozhodnutia z vlastného podnetu v zmysle zákona č. 25o/2012 Z. z.
o regulácii.
Viac k danej téme sa dočítate TU.
Oznamom zo dňa 10.1.2024 ÚRSO na svojom webovom
sídle informovalo, že pre oblasť elektroenergetiky ukončilo všetky cenové
konania na rok 2024.
ÚRSO rovnako informovalo, že cenové konania boli
ukončené aj v plynárenstve. Čo sa týka cien plynu, tieto zostávajú
rovnaké ako v roku 2023.
Cena tepla určená k 1.1.2024
klesne v priemere oproti cene určenej k 31.12.2023 pre domácnosti o približne
14 % a pre ostatných odberateľov o približne 16 %.
Pozitívny vplyv bude mať najmä novo určená
hodnota tarify za prevádzkovanie systému a tiež výška tarify za
systémové služby, ktorá je nižšia ako bola jej hodnota určená nariadením
Vlády SR. To sa následne prejaví najmä v kompenzáciách.
Podľa zverejnených informácií bude nižšia aj cena
elektriny na straty.
Od 1.1.2024 došlo tiež k zmene (navýšeniu) cien v
štyroch veľkých vodárenských spoločnostiach, kde jedna vodárenská spoločnosť
menila len cenu odpadovej vody a tri ostatné vodárenské spoločnosti menili cenu
pitnej aj odpadovej vody.
Viac informácií k ukončeniu cenových konaní sa
dočítate TU.
Oznamom zo dňa 31.1.2024 ÚRSO upozorňuje
regulované subjekty na to, aby si nezabudli splniť svoju povinnosť týkajúcu sa
vyhodnotenia štandardov kvality a prehľadu o vyplatených kompenzačných platbách
za rok 2023.
ÚRSO regulovaným subjektom pripomína, že majú
zákonnú povinnosť zaslať ÚRSO do 29.2.2024 (i) vyhodnotenie
štandardov kvality, ako aj (ii) prehľad o vyplatených kompenzačných
platbách za rok 2023.
Táto zákonná povinnosť sa vzťahuje na regulované
subjekty, ktoré podnikajú v: elektroenergetike, plynárenstve, tepelnej
energetike a vodárenstve.
ÚRSO zároveň
uvádza, že pokiaľ regulovaný subjekt v roku 2023 nevykonával regulovanú
činnosť, na ktorú má povolenie alebo potvrdenie o splnení oznamovacej
povinnosti, vyhodnotenie štandardov kvality a prehľad o vyplatených
kompenzačných ÚRSO síce nemá povinnosť predložiť, ale do 29.2.2024 má
povinnosť zaslať ÚRSO oznámenie, že danú činnosť (dané činnosti) nevykonával.
Viac k oznamu ÚRSO k povinnosti zasielania
vyhodnotenia štandardov kvality a prehľadu o vyplatených kompenzačných platbách
za rok 2023 nájdete TU.
Bližšie informácie k danej problematike sa
dočítate TU.
ÚRSO zverejnilo oznam, ktorým pripomína výrobcom
elektriny ako regulovaným subjektom ich povinnosť zaslať ÚRSO do 30.5.2024
povinné hlásenie za kalendárny rok 2023.
Obsahom povinného hlásenia sú údaje výrobcom
elektriny za predchádzajúci rok, očakávané údaje v prebiehajúcom roku a
plánované údaje na nasledujúci rok o výrobe elektriny vo vlastnom zariadení na
výrobu elektriny, vlastnej spotrebe vyrobenej elektriny pri výrobe elektriny,
ostatnej vlastnej spotrebe elektriny a dodávke vlastnej vyrobenej elektriny.
V súvislosti so zasielaním povinného
hlásenia ÚRSO upozorňuje výrobcov elektriny na zmenu štruktúry formulárov pre
splnenie tejto zákonnej povinnosti. Upravené formuláre ÚRSO zaviedlo s cieľom
zlepšiť zhromažďovanie relevantných informácií a zjednodušiť proces pre všetky
zúčastnené strany.
Dodržiavanie splnenia zákonnej povinnosti zo
strany výrobcov elektriny podľa ÚRSO výrazne prispieva k transparentnosti a
bezproblémovému fungovaniu energetického sektora.
Bližšie informácie k povinnému hláseniu výrobcov
elektriny vrátane samotného formulára sú dostupné TU.
Slovenská elektrizačná a prenosová sústava
(ďalej len „SEPS“) dňa 11.1.2024 zverejnila informáciu, že dňa
10.01.2024 jej bolo zo strany ÚRSO vydané rozhodnutie č. 0001/2024/E-NF,
ktoré mení rozhodnutie úradu č. 0002/2023/E-NF zo dňa 13.12.202, ktorým ÚRSO
schválil obstaranie nefrekvenčných podporných služieb prevádzkovateľom
prenosovej sústavy inak ako na základe transparentných, nediskriminačných a
trhových postupov podľa § 28 ods. 6 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike
(dokument je k dispozícii TU).
ÚRSO súčasne zverejnil rozhodnutie č.
0001/2024/E-PP zo dňa 29.1.2024, ktorým sa mení prevádzkový poriadok spoločnosti
SEPS. Rozhodnutím sa mení hlavne spôsob stanovenia úhrad prevádzkovateľa
prenosovej sústavy.
Rozhodnutie ÚRSO č. 0001/2024/E-PP zo dňa
29.1.2024 nájdete TU.
Aktualizovaný prevádzkový poriadok SEPS účinný od
1.2.2024 a je dostupný TU. Bližšie
informácie sa dočítate TU.
Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou (ďalej
len „OKTE“) zverejnil dňa 5.2.2024 oznámenie, že k 5.2.2024 začal verejnú
konzultáciu k pripravovanej zmene svojho prevádzkového poriadku.
OKTE na svojom webovom sídle uvádza, že pripravovaná
zmena prevádzkového poriadku OKTE súvisí so zmenami v Pravidlách trhu s
elektrinou, ktoré vstúpili do účinnosti dňa 1.1.2024, a to hlavne s
úpravou zodpovednosti za odchýlku a so zmenou bilančnej skupiny.
OKTE informuje, že navrhovaná zmena prevádzkového
poriadku je dostupná a zapracovaná v texte prevádzkového poriadku v režime
zmien TU.
S pripomienkami a vyjadreniami sa do verejnej
konzultácie možno zapojiť zaslaním vyplneného formulára (dostupný TU) na e-mailovú
adresu verejnekonzultacie@okte.sk.
OKTE upozorňuje, že posledným dňom na zaslanie
pripomienok je 19.2.2024, pričom na pripomienky doručené po tomto
termíne nebude prihliadať.
Dňa 29.1.2024 Ministerstvo životného prostredia
Slovenskej republiky (ďalej len „MŽP SR“) informovalo o tom, že
vyhlásilo ďalšiu výzvu na čerpanie finančných prostriedkov v rámci nového
programového obdobia pre roky 2021 – 2027.
Ako uvádza MŽP SR na svojom webovom sídle, v
poradí už 9. výzva z Programu Slovensko je zameraná na podporu triedeného zberu
komunálnych odpadov prostredníctvom budovania a rozširovania zberných dvorov.
Oprávnenými žiadateľmi sú najmä obce, združenia
obcí, príspevkové alebo rozpočtové organizácie obcí.
Pre účely výzvy bolo celkovo alokovaných 23 671
000 eur.
Bližšie informácie k vyhlásenej výzve sa
dočítate TU.
Dňa 12.1.2024 MŽP SR informovalo o spustení medzinárodného
tendra inovácie a modernizácie najväčšej a najvýkonnejšej vodnej elektrárne
na Slovensku, t. j. vodnej elektrárne Gabčíkovo, ktorej celkový inštalovaný
výkon dosahuje až 720 MW.
MŽP SR informovalo, že výzva na predkladanie
ponúk bola zverejnená v Európskom vestníku verejného obstarávania a tiež v
slovenskom vestníku.
Hodnota celej zákazky sa predpokladá vo výške 350
miliónov eur. Uchádzači môžu
predkladať svoje ponuky v lehote do 90 dní od zverejnenia výzvy.
Modernizácia elektrárne v Gabčíkove by mala
zahŕňať nielen generálnu opravu a výmenu 8 turbogenerátorov tzv. kus za kus,
ale aj inováciu a modernizáciu, ktorá zabezpečí technológie, ktoré budú
ďalších 30 rokov bezpečne a spoľahlivo zabezpečovať výrobu elektriny z
najväčšieho obnoviteľného zdroja na Slovensku s vyššou účinnosťou a
optimalizovanými nákladmi.
Projekt modernizácie vodnej elektrárne súčasne
výrazne napomôže Slovensku spĺňať ciele v oblasti energetickej bezpečnosti a
efektívnosti.
Viac
o projekte inovácie a modernizácie vodnej elektrárne Gabčíkovo sa dočítate TU.
Monitoring za mesiac január 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.