Zmena je život a legislatívne zmeny môžu mať pre vás
a vaše podnikanie zásadný význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK &
PARTNERS preto sledujeme
všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky
za mesiac november 2023.
Do pozornosti Vám dávame nové nariadenia vlády,
ktorými sa ustanovuje (i) maximálna cena regulovanej dodávky plynu a
elektriny pre koncových odberateľov v domácnosti a pre vybraných
zraniteľných odberateľov, a (ii) maximálna cena za regulovanú dodávku
tepla pre vybraných koncových odberateľov tepla.
Do pozornosti ďalej dávame prijatú
novelu vyhlášky, ktorou sa ustanovuje postup a podmienky v oblasti
zavádzania a prevádzky inteligentných meracích systémov
v elektroenergetike. Do pozornosti tiež dávame vydanie rozhodnutia ÚRSO č. 0089/2023/E, ktorým
sa mení výroková časť rozhodnutia č. 0083/2023/E, ktorým ÚRSO určil
maximálne ceny za poskytovanie podporných služieb pre SEPS.
Ďalej upozorňujeme aj na začatie novej mimoriadnej
regulácie ÚRSO voči subjektom v oblasti elektroenergetiky a plynárenstva.
November priniesol aj novinky v oblasti agregácie a zverejnenie
výzvy Ministerstva hospodárstva SR pre prečerpávacie vodné elektrárne a stacionárne batériové
systémy v alokovanej hodnote 44 mil. z plánu obnovy.
O ďalších
zaujímavostiach za mesiac november 2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac november 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky plynu (s účinnosťou od 16.12.2022 nahradila Vyhlášku č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve) nie Vyhláška ÚRSO č. 451/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v plynárenstve nie Vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 2/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov nie Vyhláška ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 4/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 283/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov v uplynulom mesiaci.
Dňa 12.12.2023 bolo v zbierke zákonov publikované
nariadenie vlády č. 463/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje maximálna cena za časť
regulovanej dodávky plynu pre koncových odberateľov plynu v domácnosti,
maximálna cena za časť regulovanej dodávky elektriny pre vybraných zraniteľných
odberateľov elektriny a maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu pre
vybraných zraniteľných odberateľov plynu a podmienky ich uplatnenia.
Nariadenie vlády
pokračuje v už zaužívanej „tradícií“ určenia maximálnych cien plynu pre
domácnosti ako i určenia maximálnej ceny pre vybraných zraniteľných
odberateľov elektriny a plynu.
Maximálna cena plynu
sa pri regulovanej dodávke pre koncových odberateľov v domácnosti určí podľa § 1
ods. 2 nariadenia vlády 19/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú maximálne ceny
za časť regulovanej dodávky plynu pre koncových odberateľov plynu v domácnosti
a malých odberateľov plynu a regulovanej dodávky elektriny pre malých
odberateľov elektriny a podmienky ich uplatnenia. Mesačná platba za odberné
miesto je určená vo výške 1,50 EUR na mesiac za odberné miesto bez dane z
pridanej hodnoty.
Maximálna cena
elektriny sa pri regulovanej dodávke elektriny pre vybraných zraniteľných
odberateľov elektriny (zariadenia sociálnych služieb, zariadenia
sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, bytové domy s nájomnými
bytmi vo vlastníctve obce alebo vyššieho územného celku, bytového domu s
nájomnými bytmi v rámci štátom podporovaného nájomného bývania alebo aj koncoví
odberatelia elektriny, ktorými sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v
bytovom dome, odoberajúci elektrinu na výrobu tepla a ohrev teplej úžitkovej
vody pre domácnosti, zákonne zastúpené fyzickou osobou alebo právnickou osobou
vykonávajúcou správu spoločného tepelného zdroja zásobujúceho bytový dom teplom
a teplou úžitkovou vodou) určí podľa § 1 ods. 2 nariadenia vlády č.
465/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú maximálne ceny pre časť regulovanej
dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a výšky taríf pre
domácnosti a vybraných odberateľov elektriny. Mesačná platba za odberné miesto je
určená vo výške 1,50 EUR na mesiac za odberné miesto bez dane z pridanej
hodnoty.
Kompenzácie sa dodávateľom budú vyplácať priebežne počas roka z podmienok určených nariadením vlády č. 463/2023 Z. z., pričom povinným subjektom na vyplatenie kompenzácií bude Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“).
Nariadenie vlády nadobudne účinnosť dňa 1.1.2024.
Aktuálne znenie nariadenia vlády je dostupné TU.
Dňa 13.12.2023 bolo v zbierke zákonov publikované nariadenie vlády č. 472/2023 Z. z, ktorým sa ustanovujú výšky taríf pre koncových odberateľov elektriny a pre odberateľov plynu.
Nové nariadenie vlády určuje výšku tarify za prístup
do distribučnej sústavy koncovým odberateľom elektriny pre rok 2024 vo výške
ceny schválenej alebo určenej v rozhodnutí ÚRSO platnom pre rok 2022.
Rozdiel medzi nákladmi koncových odberateľov elektriny v domácnosti a ostatných
koncových odberateľov elektriny na základe výšky tarify za prístup je predmetom
priebežnej kompenzácie od MH SR. Kompenzácie sú MH SR preplácané pre
prevádzkovateľov regionálnej distribučnej sústavy do 30 dní od konca
kalendárneho mesiaca a pre prevádzkovateľov miestnej distribučnej sústavy do 45
dní od konca kalendárneho mesiaca.
Výška tarify na rok 2024 za systémové
služby pre
nové subjekty a pre subjekty, ktorých celkový odber elektriny s očakávanou
koncovou spotrebou elektriny za rok 2023 je do 100 GWh je 6,2976 EUR/MWh
bez dane z pridanej hodnoty.
Výška tarify na rok 2024 za systémové
služby pre koncových odberateľov elektriny, ktorých celkový odber elektriny
s očakávanou koncovou spotrebou elektriny za rok 2023 je nad 100 GWh, je
0,62976 EUR/MWh bez dane z pridanej hodnoty.
Výška tarify pre rok 2024 za systémové
služby pre
koncových odberateľov elektriny priamo pripojených do prenosovej sústavy a v roku 2022
s dobou ročného využitia maxima 6 800 hodín a vyššou a súčasne pomernou
odchýlkou subjektu zúčtovania 0,025 alebo menšou je 0,62976 EUR/MWh bez
dane z pridanej hodnoty.
Tarifa za prevádzkovanie systému za rok 2024 je určená
nasledovne:
Tarifa za prístup do prenosovej sústavy a prenos
elektriny a tarifa za straty pri prenose elektriny pre rok 2024 je na úrovni
zložky ceny za rezervovanú kapacitu z taríf za prístup do prenosovej sústavy a
prenosu elektriny pre užívateľov prenosovej sústavy v roku 2022 vo výške
schválenej alebo určenej v rozhodnutí ÚRSO platnom k 1.1.2022 vydanom
príslušnému prevádzkovateľovi prenosovej sústavy.
Výška tarify za prístup do distribučnej siete plynu,
tarify za distribúciu plynu a tarify za krytie strát pri distribúcii plynu pre
rok 2024 je na úrovni tarify za prístup do distribučnej siete, tarify za
distribúciu plynu a tarify za krytie strát pri distribúcii plynu v roku 2023 vo
výške schválenej alebo určenej v rozhodnutí ÚRSO platnom pre rok 2023
vydanom príslušnému prevádzkovateľovi distribučnej siete.
Nariadenie vlády nadobudne účinnosť dňa 1.1.2024.
Aktuálne znenie nariadenia vlády je dostupné TU.
Dňa 13.12.2023 bolo v zbierke zákonov publikované nariadenie vlády č. 475/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje maximálna cena za regulovanú dodávku tepla pre vybraných koncových odberateľov tepla a podmienky jej uplatnenia.
Nové nariadenie vlády určuje i maximálnu cenu pre
regulovanú dodávku tepla nasledujúcim subjektom: odberateľom tepla v bytových
objektoch, zariadeniam sociálnych služieb, v prevádzkach zariadení sociálnoprávnej
ochrany detí a sociálnej kurately.
Vyššie uvedeným subjektom sa určuje maximálna cena vo
výške 199 EUR na MWh vrátane dane z pridanej hodnoty. Dodávateľ tepla je
povinný zachovať fixnú zložku ceny tepla a znížiť variabilnú zložku ceny
na úroveň pre dodržanie maximálnej ceny tepla.
Rozdiel medzi cenou schválenou alebo určenou ÚRSO
a cenou určenou nariadením vlády sa vysporiada prostredníctvom úhrady od
MH SR. MH SR je povinné vysporiadať úhrady dodávateľom do 30.9.2025. Údaje
potrebné pre vysporiadanie úhrad je dodávateľ povinný zaslať do 30.6.2025.
Nariadenie vlády nadobudne účinnosť dňa 1.1.2024.
Aktuálne znenie nariadenia vlády je dostupné TU.
Dňa 4.12.2023 ÚRSO na svojom webovom sídle
informoval, že v zákonných lehotách vydal 28 cenových rozhodnutí s cenami za
dodávku plynu zraniteľným odberateľom a zároveň vydal 76 cenových
rozhodnutí s cenami za dodávku elektriny zraniteľným odberateľom pre
dodávateľov elektriny. Cenové konania za dodávku elektriny pre domácnosti na
rok 2024 sú v prípade najväčších dodávateľov elektriny prerušené (ZSE, SSE a
VSE).
Na základe vydaných cenových
rozhodnutí úradom určená regulovaná cena dodávky plynu pre domácnosti v roku
2024 má medziročne klesnúť v priemere o 27 %, a v prípade zraniteľných
odberateľov mimo domácnosti v priemere o 40 %.
V prípade elektriny, regulovaná cena dodávky
elektriny pre domácnosti bude stabilizovaná približne na úrovni roka 2023,
keďže väčšina dodávateľov zohľadnila povinnosti im udelené rozhodnutím MH SR o
všeobecnom hospodárskom záujme (ďalej len ako „VHZ“).
ÚRSO však prerušilo cenové konania pre troch
veľkých dodávateľov elektriny (ZSE, SSE a VSE), keďže podľa ÚRSO požadujú
nárast cien elektriny pre domácnosti nad rámec povinností im udelených v
rozhodnutí MH SR o VHZ zo dňa 20. októbra 2023. ÚRSO vyzvalo uvedených
dodávateľov, aby upravili svoje cenové návrhy v súlade sa rozhodnutím o VHZ.
V prípade zraniteľných
odberateľov mimo domácnosti klesne ÚRSO-m určená regulovaná cena za dodávku
elektriny v roku 2024 na základe doposiaľ vydaných cenových rozhodnutí
medziročne v priemere o 71 %.
ÚRSO zároveň upozorňuje, že
dodávateľom elektriny alebo plynu nestanovuje pevnú cenu, ale maximálnu cenu,
ktorú dodávatelia nemôžu prekročiť. ÚRSO vyzýva dodávateľov, aby v rámci
svojich možností v konkurenčnej súťaži ponúkali svojim odberateľom nižšiu cenu
elektriny alebo plynu oproti maximálnej cene určenej ÚRSO-m.
Bližšie informácie o prebiehajúcich cenových
konaniach nájdete TU.
Dňa 5.12.2023 ÚRSO na
svojom webovom sídle informoval o zavedení indikátora aktuálnej trhovej
ceny elektriny a plynu s cieľom oboznamovať koncových odberateľov elektriny
alebo plynu o aktuálnych úrovniach trhových cien komodít, elektriny a plynu, na
mesačnej báze.
Indikátor trhovej ceny môže slúžiť ako pomôcka na
lepšie posúdenie primeranosti aktuálnych cenových ponúk dodávateľov energií pre
nové alebo prolongované zmluvy o združenej dodávke elektriny alebo plynu za
neregulované ceny, predovšetkým v segmente neregulovaných malých a stredných
firemných odberateľov ako aj u nepodnikateľských subjektov.
Indikátor aktuálnej trhovej ceny tak môže podľa
ÚRSO slúžiť ako referencia možnej očakávanej cenovej hladiny v prípade
odberateľa, ktorý práve zvažuje zmenu dodávateľa elektriny alebo plynu alebo
zmenu súčasných zmluvných podmienok za neregulovanú dodávku elektriny alebo
plynu. Odberatelia, ktorí sú verejní obstarávatelia si môžu od tohoto
indikátora napr. odvodiť približnú očakávanú cenu komodity obstarávanej služby
dodávky elektriny a plynu pri príprave súťažných podkladov.
Dokument ÚRSO indikátor aktuálnej trhovej ceny
komodít - elektriny a plynu nájdete TU.
Bližšie informácie o indikátore aktuálnej
trhovej ceny elektriny a plynu nájdete TU.
Dňa 24.11.2023 ÚRSO na svojom webovom sídle
informovalo, že z vlastného podnetu rozhodlo o uplatnení mimoriadnej regulácie
voči najväčším dodávateľom na neregulovanom trhu s elektrinou a plynom.
Následky mimoriadnej regulácie uplatnené na
najväčších dodávateľov elektriny a plynu sa prejavia tak, že budú podľa slov
ÚRSO povinní zverejňovať a aktualizovať svoje cenníky a pravidelne reportovať
na ÚRSO dosiahnuté príjmy a náklady z neregulovanej dodávky elektriny a plynu.
ÚRSO chce týmto opatrením podporiť transparentnosť a aktualizáciu cenníkov
najmä pre malých a stredných odberateľov s ročnou spotrebou elektriny od 30 do
100 MWh a plynu od 100 do 641,4 MWh.
ÚRSO sa rozhodlo pre mimoriadnu reguláciu,
nakoľko podľa ÚRSO súčasná situácia v Slovenskej republike na neregulovanom
trhu dodávky elektriny a plynu, vykazuje známky nedostatočného informovania
odberateľov o zmluvných cenách za dodávku elektriny a plynu zo strany
niektorých dodávateľov energií. Odberatelia tak podľa ÚRSO majú nedostatok
informácií o ponuke dodávateľov a tým majú limitované možnosti vybrať si medzi
produktmi a službami dodávky elektriny a plynu.
V praxi tak chce ÚRSO mimoriadnou reguláciou
dosiahnuť nielen väčšiu transparentnosť na trhu s energiami, ale aj dostatočné
premietnutie klesajúcich trhových cien energií do cien a cenníkov za dodávku
elektriny a plynu pre neregulovaných odberateľov.
Bližšie informácie sa dočítate TU.
ÚRSO na svojom
webovom sídle dňa 12.12.2023 informoval o vydaní usmernenia pre
dodávateľov elektriny vykonávajúcich činnosť dodávky elektriny pre domácnosti v
súvislosti s rozhodnutím MH SR č. 268935/2023-1060-570853 a prebiehajúcimi
cenovými konaniami resp. ukončenými cenovými konaniami.
V tejto
súvislosti ÚRSO uvádza, že dňa 6.12.2023 vydalo MH SR rozhodnutie č.
268935/2023-1060-570853 (ďalej len „rozhodnutie MH SR“), ktorým bolo zmenené
znenie bodu 3. písm. a) rozhodnutia MH SR č. 227647/2023-1060-487139 z 20.10.2023,
ktorým MH SR uložilo povinnosti účastníkom trhu vo všeobecnom hospodárskom
záujme z dôvodu zabezpečenia bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok
elektriny pre odberateľov elektriny v domácnosti.
Ustanovenie
odseku 3. písm. a) bodu i) a ii) rozhodnutia MH SR pojednáva o určení
maximálnej výšky variabilných sadzieb za dodávku elektriny pre domácnosti pre
rok 2024 a nákladov na dodávku elektriny na jedno odberné miesto za mesiac
NDOt, ktoré možno zahrnúť do sadzieb za dodávku elektriny pre zraniteľných
odberateľov elektriny v domácnosti pre rok 2024.
V zmysle
rozhodnutia MH SR je oprávnený dodávateľ v konaní o cenovej regulácii ceny
za dodávku elektriny pre odberateľov v domácnosti povinný predložiť ÚRSO návrh
ceny tak, aby reflektoval požiadavky rozhodnutia MH SR; pričom v prípade
už prebiehajúcich konaní je povinný predložiť ÚRSO návrh na doplnenie návrhu
ceny z vlastného podnetu a v prípade už ukončených konaní má v tejto
súvislosti predložiť návrh na zmenu pôvodného cenového rozhodnutia.
ÚRSO k tomuto
uvádza, že pri väčšine cenových konaní vo veci návrhu ceny za dodávku elektriny
zraniteľným odberateľom na rok 2024 už boli vydané cenové rozhodnutia do
30.11.2023, pričom tieto cenové rozhodnutia nadobúdajú právoplatnosť po márnom
uplynutí lehoty na odvolanie (40 dní po ich oznámení), alebo vzdaním sa práva
podať odvolanie proti cenovému rozhodnutiu. Vzhľadom na uvedené ÚRSO upozorňuje,
že v prípade ukončených konaní, t. j. môže dotknutý dodávateľ podať návrh na
zmenu toho istého cenového rozhodnutia až po nadobudnutí právoplatnosti
cenového rozhodnutia v predchádzajúcom cenovom konaní.
V tejto
súvislosti ÚRSO ďalej upozorňuje s prihliadnutím na ustanovenie §17 ods.
7 zákona o regulácii a zostávajúci čas do konca roku 2023, že zo strany
dodávateľa elektriny je potrebné využiť možnosť v zmysle § 53 ods. 1 Správneho
poriadku a tou je vzdanie sa práva podať odvolanie proti cenovému rozhodnutiu
ÚRSO písomne alebo ústne do zápisnice.
Usmernenie ÚRSO a bližšie informácie
týkajúce sa vydaného usmernenia nájdete TU.
ÚRSO na svojom
webovom sídle dňa 15.12.2023 informoval o začatí mimoriadnej regulácie čo
odôvodnil nepriaznivým vývojom na trhu s dodávkou elektriny a plynu v
Slovenskej republike.
Konanie
o mimoriadnej regulácie začalo ku dňu 15.12.2023, a to voči subjektom
v oblasti elektroenergetiky a plynárenstva v SR.
Zámerom ÚRSO
je zabezpečiť primerané konkurencieschopné ceny elektriny a plynu pre občanov
SR a stabilizovať situáciu s
bezpečnosťou dodávky elektriny a plynu v SR.
Oznámenie ÚRSO o začatí novej mimoriadnej
regulácii nájdete TU.
ÚRSO na svojom
webovom sídle dňa 19.12.2023 informoval o plánovaných rozsiahlych zmenách vyhlášok
v oblasti cenovej regulácie elektroenergetiky a plynárenstva.
ÚRSO konkrétne
pracuje na príprave návrhu vyhlášok, ktorými sa ustanovuje cenová regulácia v
elektroenergetike a v plynárenstve.
Podľa ÚRSO sa majú zmeny dotýkať cenovej regulácie v oblasti výroby elektriny, prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny, oblasti pripojenia do siete, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu, kedy sa má ustanoviť (zmeniť) nasledovné:
Podľa ÚRSO sa
majú zmeny v elektroenergetike dotknúť aj úpravy nákladov, vrátane ceny
elektriny vstupujúcej do výpočtu maximálnej ceny za dodávku elektriny pre
zraniteľných odberateľov, ako aj do výpočtu ceny elektriny na krytie strát
elektriny pri prenose elektriny a pri distribúcii elektriny a tiež úpravu
výpočtu cien za pripojenie a prístup do sústav.
V plynárenstve
majú zmeny zase obsahovať úpravu nákladov, vrátane ceny plynu vstupujúcej do
výpočtu maximálnej ceny za dodávku plynu pre zraniteľných odberateľov, ako aj
do výpočtu ceny plynu na krytie strát a vlastnej spotreby v distribučnej sieti,
ako aj úpravu výpočtu cien za prístup do siete.
Napokon sa
podľa ÚRSO majú zmeny dotknúť aj cenovej regulácie výroby elektriny z
obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby v a cenovej
regulácie dodávky plynu pre okruh zraniteľných odberateľov plynu.
ÚRSO predpokladá
účinnosť oboch nových vyhlášok od 1.7.2024.
Oznámenie ÚRSO o začatí novej mimoriadnej
regulácii nájdete TU.
Dňa 23.11.2023 SSD na svojom webovom sídle informovalo,
že verejná konzultácia
k plánu rozvoja distribučnej sústavy bola ukončená.
SSD poďakovalo všetkým pripomienkujúcim subjektom
za ich pripomienky a komentáre a oznámilo, že v najbližších dňoch
bude zverejnený záznam z verejnej konzultácie.
Bližšie informácie o oznámení nájdete TU.
Dňa 22.11.2023 Slovenská elektrizačná prenosová
sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) na svojom webovom sídle informovala
o úspešnom obstaraní podporných služieb (ďalej len „PpS“) na rok
2024 s úsporou 15 mil. eur.
PpS slúži na zabezpečenie rovnováhy medzi výrobou
a spotrebou elektriny. Bez tejto rovnováhy môže dôjsť k výpadkom dodávky
elektriny a obmedzeniu prevádzky výrobných zdrojov. V najhoršom prípade môže
dôjsť k veľkej systémovej poruche (black out).
SEPS tak obstaralo podporné služby pre
zabezpečenie výkonovej rovnováhy. Výnimkou z obstarania sú PpS typu Sekundárna
regulácia napätia a Štart z tmy, ktoré sú, vzhľadom na svoj charakter,
obstarávané priamou zmluvou v zmysle Prevádzkového poriadku prevádzkovateľa
prenosovej sústavy. Proces predkladania ponúk bol organizovaný
elektronicky prostredníctvom obchodného systému SEPS – Damas Energy a prebehol
v troch kolách.
SEPS odvádza odhadovanú už uvedenú úsporu z
cenového rozhodnutia ÚRSO č. 0089/2023/E, ktorým ÚRSO stanovilo maximálne ceny
za poskytovanie jednotlivých druhov PpS a priemerné rozsahy jednotlivých
služieb. Cenová úspora vo výške 15 mil. eur je vypočítaná ako úspora z
maximálnych cien a priemerných rozsahov pre jednotlivé služby, ktoré sú
stanovené v rozhodnutí ÚRSO.
Bližšie informácie o oznámení nájdete TU.
MH SR dňa 19.12.2023 vyhlásilo výzvu na predkladanie žiadostí o poskytnutie prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti zameraná na podporu zvyšovania flexibility elektroenergetických sústav pre vyššiu integráciu OZE – prečerpávacie vodné elektrárne a stacionárne batériové systémy.
Cieľom a účelom výzvy má byť zvyšovanie flexibility elektroenergetických sústav pre vyššiu integráciu OZE prostredníctvom podpory modernizácie prečerpávacích vodných elektrární a výstavby nových zariadení na uskladnenie elektriny - stacionárne batériové systémy, ktoré slúžia na zvýšenie dostupného objemu služieb výkonovej rovnováhy podľa aktuálnej potreby elektrizačnej sústavy spôsobené stochastickým charakterom výroby elektriny z OZE, a to aj pomocou uskladnenia prebytkov elektriny vyrobenej z OZE.
V rámci výzvy je celkovo alokovaná suma vo výške 44 mil. eur a z toho je:
Bližšie
informácie o zverenej výzve nájdete TU.
Dňa 8.12.2023 SEPS na svojom webovom sídle informovalo o výberovom konaní na obstaranie podporných služieb na obdobie 1.1. – 31.1.2024. V informačnom systéme Damas Energy tak bude dňa 11.12.2023 (pondelok) zverejnené výberové konanie na obstaranie podporných služieb na obdobie 1.1.2024 – 31.1.2024.
Bližšie informácie o oznámení nájdete TU.
Monitoring za mesiac november 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.