Zmena je život
a legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný význam.
V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite
si najdôležitejšie právne novinky za mesiac október 2023.
Do pozornosti
Vám dávame prijatú novelu vyhlášky, ktorou sa ustanovuje postup a
podmienky v oblasti zavádzania a prevádzky inteligentných meracích systémov
v elektroenergetike. Do pozornosti dávame aj vydanie
rozhodnutia ÚRSO č. 0089/2023/E, ktorým sa mení výroková časť rozhodnutia č.
0083/2023/E, ktorým ÚRSO určil maximálne ceny za poskytovanie podporných
služieb pre SEPS.
Ďalej upozorňujeme
na prieskum ÚRSO o dodržiavaní povinností dodávateľov v oblasti
uplatňovania dynamických cien elektriny a s tým spojených informačných
povinností voči koncovým odberateľom.
Zároveň by sme
Vašu pozornosť chceli upriamiť na novinky v oblasti agregácie, ako aj
na zahájenie verejnej konzultácie k plánu rozvoja distribučnej sústavy SSD.
O ďalších zaujímavostiach za mesiac október
2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac október 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky plynu (s účinnosťou od 16.12.2022 nahradila Vyhlášku č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve) nie Vyhláška ÚRSO č. 451/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v plynárenstve nie Vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 2/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov nie Vyhláška ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 4/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 283/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Dňa 9.10.2023 bola v zbierke zákonov publikovaná
novela vyhlášky Ministerstva hospodárstva SR (ďalej len „MH SR“), ktorou
sa ustanovuje postup a podmienky v oblasti zavádzania a prevádzky
inteligentných meracích systémov (ďalej len „IMS“) v elektroenergetike.
Novela vyhlášky má za cieľ zohľadniť zmeny zákona v
súvislosti s transpozíciou viacerých smerníc, najmä však zapracovanie
zmien vyplývajúcich z čl. 19, čl. 20 a prílohy II smernice (EÚ) 2019/944.
Zmena vyhlášky sa týka hlavne vytvorenia
a zadefinovania novej kategórie č. 5 koncového odberateľa elektriny, ktorý
si musí o inteligentný merací systém požiadať. Podľa dôvodovej správy je dôvodom vytvorenia novej kategórie
predovšetkým možnosť inštalovať inteligentný merací systém u zákazníka, ktorý o
jeho inštaláciu požiadal, avšak svojimi parametrami nespadá do pôvodne
zadefinovaných koncových odberateľov elektriny kategórie 1 až 4.
Táto kategória najbližšie zodpovedá žiadateľovi podľa
§ 42 ods. 4 zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike, ktorý pokiaľ nepatrí do
žiadnej kategórie má právo na inštaláciu inteligentného meracieho systému na
žiadosť.
Ďalšie zmeny vyhlášky boli vyhotovené za účelom
zosúladenia s ustanovením § 95 ods. 1 písm. h) zákona č 251/2012 Z. z.
o energetike.
Aktuálne znenie vyhlášky je dostupné TU.
Dňa 18.10.2023 boli v zbierke zákonov publikované
novely nariadení vlády SR, ktorými sa ustanovujú maximálne ceny pre časť
regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a
výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny v znení neskorších
predpisov (č. 465/2022 Z. z.), a ktorou sa ustanovujú maximálne ceny za
časť regulovanej dodávky plynu pre koncových odberateľov plynu v domácnosti
a malých odberateľov plynu a regulovanej dodávky elektriny pre malých
odberateľov elektriny a podmienky ich uplatnenia v znení
neskorších predpisov (č. 19/2023 Z. z.).
Nariadenie vlády SR č. 465/2022 Z. z. sa tak
mení nasledovne:
V § 2 ods. 5 písm. b) sa slová „MCE =
(CEÚRSO * 0,9) + ((SPOT1Q2023 * K) + PZ) * 0,1)“ nahrádzajú slovami „MCE =
CEÚRSO * 0,9 + (SPOT1Q2023 * K + PZ) * 0,1“.
Nariadenie vlády SR č.
19/2023 Z. z. sa tak mení nasledovne:
V § 6 ods. 4 písm. b)
sa slová „MCE = (CEÚRSO * 0,9) + ((SPOT1Q2023 * K) + PZ) * 0,1)“ nahrádzajú
slovami „MCE = CEÚRSO * 0,9 + (SPOT1Q2023 * K + PZ) * 0,1“.
Cieľom oboch noviel
nariadení vlády je úprava vzorca na účely výpočtu maximálnej kompenzovanej
výšky ceny za plyn v 2023 na základe poznatkov aplikačnej praxe - zjednodušenie
vzorca pri zachovaní výšky kompenzácie.
Aktuálne znenie nariadenie vlády SR č. 465/2022 Z. z. je
dostupné TU.
Aktuálne znenie nariadenie vlády SR č. 19/2023 Z. z. je
dostupné TU.
Dňa 9.11.2023 Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“) na svojom webovom sídle zverejnilo oznámenie z názvom „Veľkí dodávatelia, ktorí dodávajú elektrinu pre 75 % všetkých odberateľov elektriny v SR, si plnia svoje nové povinnosti pri uplatňovaní dynamických cien elektriny.“
Vyššie uvedené oznámenie obsahuje i Správu o výsledkoch sledovania vývoja trhu so zmluvami o dodávke elektriny a zmluvami o združenej dodávke elektriny s dynamickou cenou elektriny vypracovanú v novembri 2023. ÚRSO v správe hodnotí dodržiavanie povinností dodávateľov elektriny v oblasti uplatňovania dynamických cien elektriny a s tým spojenými informačnými povinnosťami, ktoré sú upravené v primárnej energetickej legislatíve.
Len 53 dodávateľov (z celkového počtu 173 oslovených dodávateľov) informuje koncového odberateľa elektriny na svojom webovom sídle o možnosti uzatvoriť zmluvu o dodávke elektriny alebo zmluvu o združenej dodávke elektriny s dynamickou cenou elektriny, o výhodách a rizikách spojených s uzatvorením takejto zmluvy, o nevyhnutnosti inštalácie inteligentného meracieho systému a nákladoch na jeho inštaláciu.
ÚRSO vo svojom prieskume zároveň zistilo, že viacerí menší dodávatelia musia k svojim novým zákonným povinnostiam pristúpiť zodpovednejšie.
ÚRSO informuje aj o 12 dodávateľoch elektriny, ktorí sú zároveň prevádzkovateľmi miestnych distribučných sústav a ponúkajú svojim odberateľom možnosť uzatvoriť zmluvu o dodávke elektriny alebo zmluvu o združenej dodávke elektriny s dynamickou cenou avšak nemajú zverejnené poučenia alebo ich webové sídla sú nefunkčné.
Predseda ÚRSO Andrej Juris sa k danej veci vyjadril nasledovne: „Vzhľadom k tomu, že nové povinnosti pre dodávateľov elektriny v oblasti uplatňovania dynamických cien elektriny a s tým spojenými informačnými povinnosťami boli ustanovené v primárnej energetickej legislatíve len od 01. 10. 2022, zistený skutkový stav považujem za dobrý výsledok. Predpokladáme, že postupom času sa ponuka dynamických cien rozšíri aj u ostatných dodávateľov.“
Bližšie informácie o oznámení ÚRSO nájdete TU.
Spoločnosť Východoslovenská distribučná a.s. (ďalej len „VSD“) a Západoslovenská distribučná a.s. (ďalej len „ZSD“) na svojich webových sídlach informovali o veľkom množstve projektov, ktoré majú v zmluvných podmienkach na dotáciu aj povinnosť pripojiť svoj zdroj do distribučnej sústavy do konca roka 2023, no napriek tomu tak neurobili.
VSD a ZSD informujú o nedostatočnej kapacite na prípadné návalové spracovanie žiadosti. V prípade, ak žiadateľ o pripojenie chce stihnúť termín pripojenia v tomto roku, je potrebné podať žiadosť o vykonanie funkčných skúšok ešte pred 1.12.2023. V opačnom prípade VSD hovorí o stanovení termínu až na rok 2024, čím sa nestihne stanovený termín pripojenia. ZSD má taktiež obmedzené kapacity avšak vo svojom oznámení neinformovala o lehote dokedy je možné žiadosť o vykonanie funkčnej skúšky zaslať.
Bližšie informácie o oznámení VSD nájdete
TU a o
oznámení ZSD nájdete TU.
Dňa 3.11.2023 sa skončilo
medzirezortné pripomienkové konanie k ďalšej novele ÚRSO, ktorou sa mení a
dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 323/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia
výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a
čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou a niektoré podmienky vykonávania
regulovaných činností vo vodnom hospodárstve. V súčasnosti prebieha
vyhodnotenie medzirezortného pripomienkového konania. Očakávaný dátum účinnosti
vyhlášky je určený na 1.1.2024.
Cieľom návrhu vyhlášky je v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 40 ods. 1 zákona o regulácii spresniť vzorec pre výpočet povolených výnosov na ďalšie roky regulačného obdobia pre pitnú aj pre odpadovú vodu, spresniť a doplniť niektoré definície veličín vzorcov a niektoré ustanovenia za účelom zabezpečenia ich správnej interpretácie.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
Dňa 16.10.2023 Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) na svojom webovom sídle informovala o úspechu pilotného projektu agregácie flexibility. Výsledky otvorili dôležité témy pre rozbehnutie agregácie flexibility pre poskytovanie podporných služieb. Zároveň boli navrhnuté zmeny v legislatíve, ktoré prinesú jednoduchšie a rýchlejšie zapojenie agregátorov do poskytovania podporných služieb.
Výsledkom pilotného projektu je taktiež zmena Technických podmienok a Prevádzkového poriadku SEPS. Tie by mali umožniť jednoduchšie zapojenie agregátorov do poskytovania PpS.
Výslednú správu z pilotného projektu nájdete TU.
Bližšie informácie o pilotnom projekte nájdete TU.
Dňa 2.10.2023 SEPS na svojom webovom sídle informoval o vydaní rozhodnutia č. 0089/2023/E, ktorým ÚRSO mení výrokovú časť rozhodnutia č. 0083/2023/E, ktorým určil maximálne ceny za poskytovanie podporných služieb pre prevádzkovateľa prenosovej sústavy Slovenská elektrizačná prenosová sústava.
Obdobie, na ktoré predmetné rozhodnutie platí, je vymedzené od 01. januára 2023 do 31. decembra 2023, s platnosťou do konca 6. regulačného obdobia.
Predmetné rozhodnutie nájdete TU.
Bližšie informácie o rozhodnutí nájdete TU.
Dňa 6.11.2023 SEPS na svojom webovom sídle informoval
o voľnej kapacite pripojenia do sústavy pre zariadenia na výrobu elektriny
a lokálneho zdroja.
Bližšie informácie o voľnej kapacite
v sústave nájdete TU.
Dňa 13.10.2023 SEPS na svojom webovom sídle informoval
o nadobudnutí účinnosti aktualizovaných Technických podmienok.
Aktualizované Technické podmienky nadobudli účinnosť dňa 13.10.2023.
Aktualizované Technické podmienky SEPS nájdete TU.
Bližšie informácie aktualizácií Technických
podmienok nájdete TU.
Dňa 3.11.2023 organizátor krátkodobého trhu s elektrinou
spoločnosť OKTE a.s. (ďalej len „OKTE“) na svojom webovom sídle
informoval o úprave formulára v informačnom systéme evidencie záruk pôvodu –
zpe.okte.sk. Momentálne je možné požiadať o vydanie záruky pôvodu aj na
elektrinu vyrobenú v jadrovom zariadení a taktiež aj na ostatnú vlastnú
spotrebu z vyrobenej elektrickej energie v mieste inštalácie výrobného
zariadenia.
Zmena umožní OKTE registrovať do evidencie záruk
pôvodu aj výrobne, ktoré produkujú elektrinu z biomasy, bioplynu alebo z
kombinácie použitých palív.
Bližšie informácie o aktualizácii formulára
nájdete TU.
Dňa 6.11.2023 OKTE na svojom webovom sídle informoval o možnosti pripomienkovania verzie 1.2 Technická špecifikácia výmeny dát (TŠVD) EDC, pričom predmetom zmeny TŠVD je zmena bilančnej skupiny a subjektu zúčtovania v OKTE.
Pripomienkovanie TŠVD je možné TU.
Bližšie informácie sa dočítate TU.
Dňa 13.10.2023 spoločnosť Stredoslovenská distribučná a.s.
(ďalej len „SSD“) na
svojom webovom sídle oznámila opravu chyby v písaní Technických podmienok
spoločnosti Stredoslovenská distribučná, a.s. v Prílohe č. 1 „Technické
požiadavky na pripojenie a prevádzkové podmienky Zdrojov do DS“.
Oznámenie o chybe nájde TU.
Aktuálne znenie technických podmienok SSD nájdete
TU.
Bližšie informácie o oznámení nájdete TU.
Dňa 7.11.2023 SSD oznámila na svojom webovom sídle zahájenie verejnej konzultácie k plánu rozvoja distribučnej sústavy, ktorá bude trvať od 8.11.2023 do 22.11.2023.
SSD upozorňuje, že na pripomienky doručené mimo lehoty sa nebude prihliadať.
Odkaz na verejnú konzultáciu nájdete TU.
Bližšie informácie o oznámení nájdete TU.
Monitoring za mesiac október 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.