Zmena je život
a legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný význam.
V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite
si najdôležitejšie právne novinky za mesiac september 2023.
Do pozornosti
dávame spustenie MPK k novej vyhláške ÚRSO, ktorá má upravovať
pripojenie elektroenergetických zariadení do sústavy.
Zároveň by sme vašu
pozornosť chceli upriamiť na novú vyhlášku ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou
sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny z OZE a
niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností.
O ďalších zaujímavostiach za mesiac september 2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac september 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky plynu (s účinnosťou od 16.12.2022 nahradila Vyhlášku č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve) nie Vyhláška ÚRSO č. 451/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v plynárenstve nie Vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike áno Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 2/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov nie Vyhláška ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 4/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 283/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom
monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených
právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov v uplynulom mesiaci.
Dňa 26.9.2023 bola
v Zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových
odvetví (ďalej len ako „ÚRSO“) č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje
cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace
podmienky vykonávania regulovaných činností, a ktorej cieľom je
aktualizovať súčasné vykonávajúce predpisy.
Vyhláška ustanovuje
rozsah a spôsob vykonávania cenovej regulácie výroby elektriny z obnoviteľných
zdrojov energie a vysokoúčinnou kombinovanou výrobou elektriny a tepla, postup
a podmienky uplatňovania ceny, podrobnosti o návrhu
ceny a spôsobe jeho predkladania na celé regulačné obdobie, spôsob výpočtu
korekcie na vstupné suroviny ako aj korekcie na náklady súvisiace s nákupom
emisných povoleniek.
Zároveň vyhláška
upravuje ustanovenia týkajúce sa prolongácie podpory výroby elektriny. Návrh vyhlášky taktiež
upresňuje reguláciu prevádzkových nákladov a výpočet odchýlky výkupcu elektriny
pri výkone regulovanej činnosti, ktorou je výkup elektriny a ustanovuje spôsob
výpočtu korekcie nákladov na rok t-2 na výrobu elektriny z domáceho uhlia vyrobenej
vo všeobecnom hospodárskom záujme vrátane nákladov na nákup CO2. V návrhu
vyhlášky sú zohľadnené poznatky a skúsenosti získané z vykonávania cenovej
regulácie počas predchádzajúceho regulačného obdobia.
Návrh
vyhlášky zároveň zrušuje pôvodnú cenovú vyhlášku ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré
podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike v znení
neskorších predpisov.
Aktuálne znenie
vyhlášky je dostupné TU.
Dňa 10.10.2023 ÚRSO
zverejnil v elektronickej Zbierke zákonov pripravovaný legislatívny návrh,
ktorého výsledkom má byť vyhláška upravujúca podmienky pripojenia a postup
prevádzkovateľa sústavy pri pripojení elektroenergetických zariadení a
odberných elektrických zariadení do sústavy.
Medzirezortné
pripomienkové konanie návrhu vyhlášky začalo dňa 10.10.2023 a podľa
dostupných informácií by malo skončiť dňa 30.10.2023. Bližšie informácie
o stave aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v
procese medzirezortného pripomienkového konania sa dočítate TU.
Návrh vyhlášky je pripravovaný na základe
splnomocňovacieho ustanovenia § 95 ods. 2 písm. n) zákona o energetike. Vyhláška navrhuje
prvýkrát legislatívne upraviť niektoré otázky pripojenia, ako žiadosť
o pripojenie, rezervovanie voľnej kapacity v sústave, platenie
pripojovacieho poplatku alebo tiež platnosť a účinnosť obchodných a technických
podmienok pripojenia, ktorá by sa mala odvíjať od veľkosti a náročnosti
zariadenia.
Vyhláška by taktiež mala uľahčiť pripájanie
zdrojov na výrobu elektrickej energie do 10,8 kW na napäťovej úrovni nízkeho
napätia.
Bližšie sa návrhu vyhlášky venuje článok Nikolety Kakusovej, ktorý nájdete TU.
Dňa 20.9.2023
vykonal ÚRSO kontrolu správnosti údajov zadávaných účastníkmi trhu v ich
registračnom profile v CEREMP, a to pri výkone svojich kompetencií. Na
základe vykonanej kontroly zistil, že v mnohých prípadoch sa zadané údaje
nezhodujú so skutočnosťou, čo je v rozpore s článkom 9 ods. 5 nariadenia REMIT.
Obsahom
registračného formulára sú všetky
požadované údaje o spoločnosti vrátane ovládajúcich osôb, vlastníckych
štruktúr/majetkových prepojení, ďalej subjektu, prostredníctvom ktorého
účastník trhu oznamuje svoje transakcie na veľkoobchodnom trhu agentúre ACER.
Z tohto
dôvodu ÚRSO v súvislosti s plnením povinností vyplývajúcich z REMIT vyzýva
účastníkov trhu, aby si skontrolovali a bezodkladne aktualizovali všetky zadané
údaje v ich registračných profiloch v CEREMP.
V prípade,
ak formulár nie je aktualizovaný, môže ÚRSO v zmysle § 36 zákona o regulácii
pristúpiť k presadzovaniu nariadenia REMIT udelením pokuty účastníkovi trhu za
nesplnenie si jeho povinnosti.
Registračný
profil je dostupný TU.
Bližšie
informácie o výzve sa dočítate TU.
Dňa 5.10.2023 informoval ÚRSO na svojom webovom sídle o prieskume
trhu s dodávkou plynu a elektriny. ÚRSO vo svojom vyjadrení uvádza,
že situácia na trhu je naďalej nepriaznivá.
ÚRSO má za to, že nedošlo k zlepšeniu situácie na
trhu a zároveň nedošlo ani k zlepšeniu v stavu zverejňovania cien a
cenníkov za neregulovanú dodávku elektriny a plynu. ÚRSO tvrdí, že zverejňované
ceny najmä u veľkých dodávateľov sú nedostatočne a nezohľadňujú pokles trhových
cien elektriny a plynu v priebehu roka 2023. Vyššie uvedené sa pokúša
preukázať i porovnaním situácie na trhu v okolitých krajinách (ČR,
DE, A).
ÚRSO má podľa zverejnenej informácie v pláne vykonať nasledovné opatrenia:
-
presadzovaním zavedenia povinnosti
pre dodávateľov pravidelne zverejňovať a aktualizovať cenníky pre neregulovanú
dodávku elektriny a plynu pre koncových odberateľov;
- zavedením mesačného zverejňovania hodnoty indikátorov aktuálnych trhových cien elektriny a plynu pri ich typickom zazmluvňovaní odberateľmi na obdobie 12 mesiacov.
ÚRSO ma v pláne presadzovať zavedenie dočasného maximálneho limitu na výšku obchodnej marže na neregulovanom trhu dodávky elektriny a plynu a povinnosť pre dodávateľov neodkladne upraviť zmluvné ceny neregulovanej dodávky elektriny a plynu v prípade, ak presahujú stanovený limit obchodnej marže.
ÚRSO chce
naďalej systematicky navrhovať zvýšenie dohľadu nad trhom dodávky elektriny a
plynu ako aj povinný reporting a hodnotenie nákupných a predajných transakcií
na neregulovanom trhu dodávky elektriny a plynu pre koncových odberateľov v SR.
Vyššie opísanými krokmi má ÚRSO v pláne pomôcť
odberateľom orientovať sa na trhu dodávky elektriny a plynu, a tak
ich chrániť pred neprimeranými cenami energií.
Bližšie informácie o zámeroch ÚRSO nájdete TU.
Dňa 19.9.2023 ÚRSO na svojom webovom sídle informoval
výrobcov elektriny, že z dôvodu finalizácie legislatívneho procesu k vyhláške
ÚRSO, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny
a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností s plánovanou
účinnosťou od 1.10.2023 publikovanej v Zbierke zákonov Slovenskej republiky
ÚRSO odporúča podávať cenové návrhy výrobcov elektriny, ktorí ešte na rok 2024
nepodali cenový návrh, bezodkladne po nadobudnutí účinnosti vyhlášky.
Bližšie informácie a predmetné usmernenie ÚRSO
nájdete TU.
Dňa 19.9.2023
Slovenské elektrárne, a.s. na svojom webovom sídle oznámili, že budú dodávať
elektrickú energiu pre slovenské domácnosti do konca roka 2023
a v roku 2024 za cenu na úrovni roka 2022. Na základe
implementačnej zmluvy cena elektriny bude (ako bolo dohodnuté
v memorande) v sume 61,20 EUR za jednu
megawatthodinu (MWh).
Najväčší
slovenský výrobca elektrickej energie ju poskytne v produkte baseload
sprostredkovateľovi transakcie, spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel,
a.s., v dohodnutom objeme do 6,15 terawatthodín (TWh).
Predmetné
oznámenie Slovenských elektrární a.s. nájdete TU.
ÚRSO dňa
5.10.2023 podľa § 90 Zákona o energetike vydal a zverejnil na svojom
webovom sídle nový vzorový prevádzkový poriadok pre prevádzkovateľov miestnych
distribučných sústav (MDS).
Znenie nového vzorového prevádzkového poriadku pre
prevádzkovateľov MDS nájdete TU.
Dňa 28.9.2023
Stredoslovenská distribučná a.s. oznámila, že verejná konzultácia k návrhu
jej Prevádzkového poriadku bola ukončená.
Záznam z verejnej
konzultácie a nové znenie Prevádzkového poriadku je dostupné TU.
Bližšie informácie sa dočítate TU.
Dňa 13. 9. 2023 výbor NEMO Committee zverejnil Ročnú
správu za rok 2022 („CACM Annual Report 2022“), vypracovanú zástupcami všetkých
nominovaných organizátorov trhu s elektrinou v spolupráci s prevádzkovateľmi
prenosových sústav v súlade s implementáciou nariadenia Komisie (EÚ) 2015/1222
z 24. júla 2015, ktorým sa stanovuje usmernenie pre prideľovanie kapacity a
riadenie preťaženia (tzv. nariadenie CACM). Ročná správa za rok 2022 popisuje
stav implementácie nariadenia CACM a súvisiacich metodík a poskytuje komplexný
prehľad o prevádzkovej situácii v rámci jednotného prepojenia denných a
vnútrodenných trhov s elektrinou v rámci EÚ v roku 2022.
Ročná správa dostupná TU.
Bližšie
informácie sa dočítate TU.
ÚRSO dňa
14.9.2023 zaslal vláde SR vypracovaný dokument „Závery nadrezortnej
pracovnej skupiny k implementačným aspektom Koncepcie na ochranu odberateľov
spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby a odporúčania ďalších krokov“.
Samotná
definícia energetickej chudoby je nasledovná – domácnosť je ohrozená
energetickou chudobou v prípadoch, kedy platí minimálne jedno z kritérií A
alebo B, alebo je splnené kritérium C:
A. Domácnosť je
ohrozená energetickou chudobou vtedy, ak jej po úhrade nákladov na základnú
úroveň spotreby energií a vody, ktorá zabezpečuje dôstojný štandard pre život a
zdravie členov domácnosti, zostane menej než 1,5-násobok životného minima a
súčasne jej celkový čistý ročný ekvivalentný disponibilný príjem za
predchádzajúci rok, prepočítaný na počet členov domácnosti, je menší ako
národný medián.
B. Domácnosť je
ohrozená energetickou chudobou vtedy, ak jej ročné náklady na energie za
predchádzajúci kalendárny rok sú pod polovicou národného mediánu a súčasne jej
celkový čistý ročný ekvivalentný disponibilný príjem za predchádzajúci
kalendárny rok je nižší ako 60 % národného mediánu.
C. Domácnosť bez
fyzického prístupu k dodávke elektriny z dôvodov, ktoré sú taxatívne určené.
Bližšie
informácie sa dočítate TU.
Od 2.10.2023 je
v prostredí EDC (Energetické dátové centrum) k dispozícii aj funkcionalita
agregácie flexibility, akumulácie a zdieľania elektriny. Pripojenie na
produkčné prostredie EDC zostáva stále rovnaké.
Manuál
a príručku nájdete TU.
Bližšie informácie
sa dočítate TU.
Dňa 19.9.2023
boli na webovom sídle spoločnosti Slovenská elektrizačná prenosová sústava
uverejnené Súťažné podklady pre obstaranie podporných služieb na rok 2024.
Bližšie informácie sa dočítate TU.
Monitoring za mesiac september 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu energetickej legislatívy.
Právne
upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu
energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska
kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.