Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac máj 2023.
Do pozornosti dávame návrh novely Zákona o niektorých
opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom.
Upozorňujeme taktiež na prebiehajúce
vyhodnocovanie MPK k návrhu Nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa
vyhlasuje Národný park Slovenský kras, jeho zóny a ochranné pásmo.
Poukazujeme aj na nový Zákon o poplatkoch za
znečisťovanie ovzdušia z dielne Ministerstva životného prostredia Slovenskej
republiky.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac máj 2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac máj 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní nie Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za
uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov
SR neboli za mesiac máj 2023 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených
právnych predpisov.
Dňa 26.5.2023 bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený
poslanecký návrh novely zákona č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na
usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov a o zmene a
doplnení niektorých zákonov (Zákon o niektorých opatreniach na
usporiadanie vlastníctva k pozemkom), ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej
tlače 1735.
Účelom novely zákona podľa navrhovateľa je
vytvoriť podmienky a postup na určenie nezistených vlastníkov ako aj zmierniť krivdy
spáchané v čase neslobody v rokoch 1948 – 1989. Súčasná situácia vznikla v
období neslobody v časoch socializmu. Ako ďalej uvádza navrhovateľ, Štát
zapríčinil vznik kategórie nezistených vlastníkov, nezáujem o vlastníctvo,
keďže štát vlastníkov prenasledoval, vyvlastňoval, odnímal a prenechával iba
užívacie právo k pozemkom a prevádzal ho na rôzne socialistické organizácie
typu JRD, štátne majetky a podobne, prípadne ponechal iba holé vlastníctvo bez
akéhokoľvek úžitku, zámerne sabotoval evidenciu vlastníckych vzťahoch v
registroch (pozemkovej knihe, evidencii nehnuteľností a pod.).
Návrh zákona rieši problematiku identifikácie nezistených vlastníkov
komplexne, úpravou viacerých súvisiacich právnych predpisov. Upravujú sa nové
kompetencie pre Slovenský pozemkový fond a okresné úrady, definuje sa pojem
nezistený vlastník, zavádzajú sa viaceré typy konania pre identifikáciu
nezistených vlastníkov a zriaďuje sa register zistených vlastníkov.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu zákona nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 24.5.2023
zverejnená Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej
republiky č. 175/2023 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva
pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 172/2018 Z. z.,
ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe a rozsahu vedenia a poskytovania
evidencií a stanovenia obvyklej výšky nájomného (Vyhláška o evidencii
a obvyklej výške nájomného).
Návrh vyhlášky vychádza z novely zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov,
poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov
(Zákon o nájme poľnohospodárskej pôdy). Predmetnou novelou sa s účinnosťou
od 1. septembra 2022 v § 14 ods. 2
uložila povinnosť nájomcom viesť výlučne elektronickú evidenciu pozemkov,
ktoré majú prenajaté a ktoré vlastnia a
obhospodarujú.
Cieľom návrhu vyhlášky je zosúladenie ustanovení so zákonom č. 504/2003 Z. z., ktoré až doposiaľ
umožňovalo viesť evidenciu aj v listinnej podobe. Novelou vyhlášky sa bližšie špecifikuje adresa trvalého pobytu fyzickej osoby, miesto
podnikania fyzickej osoby podnikateľa a sídlo právnickej osoby o údaje ako
ulica, súpisné a orientačné číslo, obec, mesto a poštové smerové číslo. Zároveň
sa upravuje aj príloha č. 3, ktorou sa
dopĺňa údaj o pozemkoch, ktoré samotný nájomca vlastní a obhospodaruje, čím dôjde k
zosúladeniu s právnou úpravou Zákona o nájme poľnohospodárskej pôdy.
Novela vyhlášky je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
Znenie Vyhlášky o evidencii a obvyklej výške
nájomného účinné od 1.7.2023 nájdete TU.
V Zbierke
zákonov SR bol dňa 11.5.2023 zverejnený zákon č. 159/2023 Z. z. ktorým sa mení
a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v
príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení
zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri
nehnuteľností (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov v znení
neskorších predpisov (Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave
niektorých stavieb diaľnic a ciest, alebo tiež Zákon o výstavbe
diaľnic).
Cieľom novely Zákona o výstavbe diaľnic je v
nadväznosti na potrebu zefektívnenia a akcelerácie procesov prípravy pri
výstavbe diaľničnej siete v SR optimalizácia jednotlivých procesov,
predovšetkým úpravou lehôt tak, aby sa zabezpečil náležitý prínos
predpokladaných socio-ekonomických benefitov výstavby diaľničnej siete
zadefinovanej v prílohách k Zákonu o výstavbe diaľnic.
Investičná príprava diaľnic a ciest pre motorové vozidlá v podmienkach
Slovenskej republiky nie je podľa navrhovateľov zákona z časového hľadiska
dostatočne efektívna. Táto skutočnosť je determinovaná v rámci jednotlivých
procesov najmä náročnou administratívnou záťažou na investorov stavieb diaľnic
v kontexte jednotlivých fáz získavania nevyhnutných povolení a vyjadrení
(duplicitné ekonomické hodnotenia ÚHP v každej fáze procesu prípravy, neúmerné
požiadavky dotknutých orgánov alebo externých subjektov a pod.).
Tieto aspekty vo vzájomnej korelácii následne častokrát spôsobujú
neplatnosť niektorých skôr vydaných rozhodnutí, čo vedie k duplicitnému a
zdĺhavému procesu získavania a obnovovania niektorých rozhodnutí. Vzniknuté
časové straty v rámci jednotlivých fáz investičnej prípravy a výstavby diaľnic
vedú z pohľadu investorov stavieb diaľnic k neefektívnemu vynakladaniu
finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu v súvzťažnosti s omeškaním
prípravy jednotlivých stavieb diaľnic.
Implementácia navrhovaných legislatívnych opatrení s cieľom akcelerovať a
zefektívniť proces investičnej prípravy diaľnic je podľa predkladateľov nevyhnutným
predpokladom pre naplnenie strategických cieľov v oblasti cestnej
infraštruktúry na území Slovenskej republiky, najmä v kontexte plynulého a
efektívneho rozvoja diaľničnej siete, a to nie len národného významu, ale aj
významu medzinárodného.
Novela zákona je účinná od 1.6.2023
a jej znenie nájdete TU.
Znenie Zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v
príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest,
účinné od 1.6.2023 nájdete TU.
Dňa 24.5.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu
Nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje Národný park
Slovenský kras, jeho zóny a ochranné pásmo (číslo legislatívneho procesu LP/2023/262).
Nariadením
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje Národný park Slovenský kras,
jeho zóny a ochranné pásmo budú podľa § 30 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane
prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (Zákon o ochrane
prírody a krajiny) ustanovené štyri zóny a budú upravené hranice
národného parku a jeho ochranného pásma. Dôvodom zmeny hraníc a zonácie
NP Slovenský kras je prehodnotenie tohto územia z hľadiska stavu biotopov
a povahy prírodných hodnôt a cieľov ochrany.
Národný
park Slovenský kras bol vyhlásený nariadením vlády Slovenskej republiky č. 101/2002
Z. z., ktorým sa vyhlasuje Národný park Slovenský kras na výmere 34 611,0832
ha, resp. s výmerou ochranného pásma 11 741,5677 ha. V návrhu
zonácie je výmera národného parku zvýšená na 35 527,88 ha a naopak, výmera
jeho ochranného pásma znížená na 5 715,98 ha, pričom zóna A tvorí 24,18 %
výmery národného parku, zóna B 3,34 %, zóna C 72,37 % a zóna D bola
navrhnutá na 0,10 % jeho výmery. Uvedené zóny národného parku boli určené v súlade
s § 30 Zákona o ochrane prírody a krajiny tak, že zóna A predstavuje
piaty stupeň ochrany, zóna B predstavuje štvrtý stupeň ochrany, zóna C
predstavuje tretí stupeň ochrany a zóna D predstavuje druhý stupeň ochrany.
Vyhlásením zón národného parku dôjde k zrušeniu 14 chránených území, s ktorými
sa tento národný park prekrýva.
Národný
park po vymedzení zón bude zodpovedať manažmentovej kategórii chránených území
podľa IUCN Národný park – kategória II. IUCN definuje národný park ako
rozsiahle prírodné alebo prírode blízke územie, určené na ochranu veľkoplošných
ekologických procesov spolu s množstvom druhov a ekosystémov
charakteristických pre dané územie, ktoré zároveň dávajú možnosť pre uplatnenie
duchovných, vedeckých, vzdelávacích, rekreačných zámerov, či pre návštevnosť,
ktoré sú zlučiteľné s cieľmi ochrany územia.
Účelom
vyhlásenia zón národného parku je predovšetkým zabezpečenie priaznivého stavu
predmetov ochrany, ktorými sú (prioritné) biotopy európskeho a národného
významu, biotopy (prioritných) druhov európskeho a národného významu –
rastlín i živočíchov, druhy vtákov a abiotické javy. Predmetom
ochrany sú tiež prirodzené procesy a prirodzený vývoj prírodných
spoločenstiev nachádzajúcich sa na území národného parku.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 5.5.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu
Nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál
Stolica (číslo legislatívneho procesu LP/2023/211).
Dôvodom predloženia návrhu nariadenia vlády Slovenskej
republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál Stolica do legislatívneho procesu,
je splnenie požiadavky vyplývajúcej z článku 4 ods. 4 smernice Rady 92/43/EHS z
21. mája 1992 o ochrane prirodzených biotopov a voľne žijúcich živočíchov a
rastlín (Ú. v. ES L 206, 22.7.1992; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv.
2), podľa ktorého členské štáty určia lokality uvedené v zozname lokalít
európskeho významu ako osobitné chránené územia a stanovia priority v oblasti
ochrany a potrebné opatrenia, najneskôr do šiestich rokov.
Navrhovaný Chránený areál Stolica zasahuje do územia
európskeho významu SKUEV0203 Stolica a do Chráneného vtáčieho územia Muránska
planina – Stolica.
Predmetom ochrany chráneného územia je predovšetkým 16
biotopov európskeho významu a národného významu podľa prílohy č. 1 k vyhláške
Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 170/2021 Z. z., ktorou
sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení
neskorších predpisov (ďalej len „vyhláška č. 170/2021 Z. z.“), biotopy 4
chránených druhov rastlín podľa prílohy č. 4 k vyhláške č. 170/2021 Z. z.,
biotopy 19 druhov vtákov a 4 ďalších chránených druhov živočíchov európskeho
významu podľa prílohy č. 5 k vyhláške č. 170/2021 Z. z., ako aj vybrané
abiotické javy.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
V nadväznosti na pokračujúci rast cien stavebných prác,
materiálov a výrobkov pripravuje Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky novelu
vyhlášky o výške nákladov na obstaranie nájomného bytu. Rast cien ovplyvňuje
aj proces výstavby nájomných bytov.
Pri aktualizácii výšky obstarávacieho nákladu rezort
dopravy vychádzal z indexu cien stavebných prác pre novú výstavbu a
modernizáciu bytových budov za I. štvrťrok 2023, ktorý zverejnil Štatistický
úrad SR.
V návrhu vyhlášky sa predpokladá účinnosť od 1. septembra 2023 a nové
limity sa tak môžu uplatniť pri žiadostiach podaných od roku 2024 a pri už
zazmluvnených stavbách, kde žiadateľ preukáže zvýšenie cien stavebných
materiálov, výrobkov a prác pred dokončením výstavby. Napríklad, ak obec
obstaráva nájomné byty s obnoviteľným zdrojom (OZE) v budove, v súčasnosti je
limit 1 390 eur/m2, ktorý sa môže zmenou vyhlášky zvýšiť na 1 630 eur/m2. Pri
preukázaných zvýšených obstarávacích nákladoch si samospráva bude môcť
zabezpečiť dofinancovanie výstavby zvýšeným úverom od Štátneho fondu rozvoja
bývania (ŠFRB).
Ministerstvo dopravy plánuje návrh novely vyhlášky predložiť
do medzirezortného pripomienkového konania v júni.
O príprave novely vyhlášky o výške nákladov na obstaranie
nájomného bytu sa viac dočítate na tomto
odkaze.
Motivovať znečisťovateľov ovzdušia k postupnému znižovaniu emisií má nový Zákon č. 190/2023 Z. z. o poplatkoch za
znečisťovanie ovzdušia z dielne Ministerstva životného prostredia Slovenskej
republiky. Návrh zákona bol v Národnej rade schválený 10.5.2023.
Nová právna úprava po vyše dvadsiatich rokoch nastavuje spravodlivejšie
spoplatňovanie vypúšťania znečisťujúcich látok do ovzdušia. Zákon má zároveň
ambíciu byť silným ekonomickým a motivačným nástrojom na dosiahnutie cieľov,
stanovených v oblasti ochrany ovzdušia v súlade s Envirostratégiou 2030 aj
programovým vyhlásením vlády. Prostredníctvom zákona chce ministerstvo zároveň
zabrániť odvrátiteľným úmrtiam v dôsledku znečisteného ovzdušia. Na Slovensku
každoročne v dôsledku znečisteného ovzdušia predčasne zomrie 5 000 ľudí.
Nová právna úprava zvyšuje sadzby základných poplatkov tak, aby ich výška
zohľadňovala negatívne vplyvy vypúšťania znečisťujúcich látok do ovzdušia a
motivovala znečisťovateľov ovzdušia k ďalšiemu znižovaniu emisií. Nový zákon o poplatkoch
za znečisťovanie ovzdušia navrhuje zvyšovanie sadzby poplatkov tak, že sa do
roku 2030 zdvojnásobí. Od roku 2031 sa poplatky budú každoročne navyšovať podľa
výšky inflácie.
Zmeny nastanú aj v prípade osobitnej oznamovacej povinnosti. Za oznámenie
sa bude považovať samotné oznámenie údajov o emisiách do Národného emisného
informačného systému (NEIS). Mestá a obce budú môcť rozhodnúť o zavedení
poplatkovej povinnosti pre vybrané malé zdroje znečisťovania všeobecne
záväzným nariadením.
Nový zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nadobudne účinnosť 1.
januára 2024. Ustanovenia, ktoré sa týkajú
poplatkov za emisie z veľkého, alebo stredného zdroja a ich výpočet (§
2, odsek 2, písmeno f), nadobudnú účinnosť 1. januára 2025.
O novom zákone o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia sa viac
dočítate na tomto
odkaze.
Sprievodnú dokumentáciu k zákonu
nájdete TU.
Od 1.6.2023 nadobudla účinnosť nová smernica Úradu geodézie, kartografie
a katastra Slovenskej republiky (ÚGKK) na postup pri zápise, zmene a výmaze
vecného bremena v súbore popisných informácií katastra nehnuteľností.
Účelom tejto smernice je ustanoviť jednotný postup okresných úradov, katastrálnych
odborov pri zápise, zmene a výmaze vecného bremena v súbore popisných
informácií katastra nehnuteľností (SPI).
Predmetná smernica obsahuje výklad základných pojmov, úpravu evidencie
vecného bremena, osobitné ustanovenia k zápisu vecného bremena, úpravu
postupu pri zápise obmedzenia z vecného bremena, postup pri zápise práv
z vecného bremena, postup pri zmene vecného bremena, postup pri výmaze
vecného bremena a rôzne vzory vyššie uvedených postupov.
Aktuálne znenie smernice je dostupné na tomto
odkaze.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) na svojej internetovej stránke pravidelne zverejňuje nové metodické usmernenia týkajúce sa verejného obstarávania. V mesiaci máj ÚVO zverejnil aj tieto zaujímavé usmernenia:
Povinnosť zápisu do registra partnerov verejného
sektora (Metodické usmernenie č. 8327-5000/2023 zo dňa 11. 05. 2023)
V uvedenom metodickom usmernení ÚVO uvádza nasledovné: Podľa § 11
ods. 1 písm. a) zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (Zákon o verejnom obstarávaní alebo aj ZVO) verejný obstarávateľ a
obstarávateľ nesmie uzavrieť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo
rámcovú dohodu s uchádzačom, ktorý má povinnosť zapisovať sa do
registra partnerov verejného sektora a nie je zapísaný v registri partnerov
verejného sektora.
Zákon o verejnom obstarávaní bližšie neurčuje
podmienky vzniku povinnosti zápisu do registra partnerov verejného sektora a taktiež ani obdobie
jeho trvania. Predmetný zákon „len“ upravuje zákaz pre verejného obstarávateľa
alebo obstarávateľa uzavrieť zmluvu vo verejnom obstarávaní s takým subjektom,
ktorý má byť zapísaný v registri verejného sektora a nie je, resp. ktorého subdodávatelia
majú byť v tomto registri zapísaní a nie sú.
V zmysle ustanovenia § 3 ods. 1 zákona č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného
sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o RPVS) je správcom a prevádzkovateľom registra Ministerstvo spravodlivosti
Slovenskej republiky, ktoré má predmetný právny
predpis vo svojej gescií. Ministerstvo sprístupnilo na svojom webe sekciu
„Často kladené otázky – RPVS,“ pre subjekty a širokú verejnosť.
V súvislosti s podanou žiadosťou dal ÚVO do pozornosti otázku v
znení: „Ako dlho musí byť PVS zapísaný v RPVS?“. Zo strany ministerstva
bola poskytnutá odpoveď, cit: „Zákon hovorí o tom, že subjekt musí
byť v RPVS zapísaný aspoň po dobu trvania zmluvy. Trvaním zmluvy v
tomto prípade treba rozumieť dobu, počas ktorej partner verejného sektora
prijíma finančné prostriedky alebo nadobúda majetok, práva k majetku alebo iné
majetkové práva. To znamená, že zápis musí trvať, kým nie je zmluva „skonzumovaná", t. j. kým sa nenaplní jej hospodársky účel. Napríklad pri kúpnej
zmluve ohľadom nehnuteľnosti do momentu nadobudnutia vlastníctva, pri nájomnej
zmluve na dobu určitú do uplynutia tejto doby, pri zmluve o dielo do momentu
odovzdania diela a pod.. To, že po naplnení účelu zmluvy môžu medzi zmluvnými
stranami trvať určité práva a povinnosti, napríklad zodpovednosť za vady, či
povinnosť vyúčtovania použitia dotácie, neznamená, že aj v tomto čase musí
trvať zápis v registri. Keďže zmluvou treba rozumieť aj iný právny úkon
(napríklad rozhodnutie), tak trvanie zápisu v tomto prípade trvá do momentu
ukončenia prijímaním finančných prostriedkov.“
Celé znenie metodického usmernenia nájdete na
tomto odkaze.
Prepadnutie zábezpeky v prospech verejného
obstarávateľa v prípade, keď uchádzač odstúpil od svojej ponuky (Metodické
usmernenie č. 8702-5000/2023 zo dňa 10.05.2023)
V uvedenom metodickom usmernení ÚVO reaguje na doručenú žiadosť
týkajúcu sa problematiky prepadnutia
zábezpeky ponuky v prospech verejného obstarávateľa v zmysle § 46 ods. 6
písm. a) ZVO. K uvedenému ÚVO uvádza nasledovné:
Zákon o verejnom obstarávaní vo vyššie citovaných ustanoveniach stanovuje
taxatívne dôvody, v rámci ktorých zábezpeka prepadne v prospech verejného
obstarávateľ alebo obstarávateľa. Kogentnosť týchto ustanovení neumožňuje rozšíriť
dôvody na prepadnutie zábezpeky v prospech verejného obstarávateľ alebo
obstarávateľa napr. z dôvodu vylúčenia ponuky uchádzača podľa § 53 ods. 5
písm. f) zákona o verejnom obstarávaní. Z tohto dôvodu zábezpeka neprepadne v
prospech verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, ak verejný obstarávateľ
alebo obstarávateľ uplatnil voči uchádzačovi sankciu vylúčenia a verejný
obstarávateľ je povinný tomuto uchádzačovi zábezpeku vrátiť v súlade s § 46
ods. 7 písm. b) zákona o verejnom obstarávaní.
Z vyššie citovaných ustanovení Zákona o
verejnom obstarávaní ďalej explicitne vyplýva, že odstúpenie uchádzača od
jeho ponuky v lehote viazanosti ponúk je dôvodom na prepadnutie jeho zábezpeky
v prospech verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, a to aj v prípade,
keď rozhodnutie uchádzača mohlo byť motivované žiadosťou o vysvetlenie ponuky,
na ktorú napr. uchádzač nie je spôsobilý adekvátne zareagovať.
Celé znenie metodického usmernenia nájdete na
tomto odkaze.
Predseda ÚVO v
druhostupňovom rozhodnutí č.
13883-3000/2022 zo dňa 22.12.2022 zmenil doterajšiu rozhodovaciu prax úradu
ohľadom podmienok účasti, ktoré vyžadujú skúsenosť so zmluvnými štandardami
FIDIC . Skúsenosť hlavného stavbyvedúceho alebo stavebného dozoru na účely
posúdenia technickej/odbornej spôsobilosti podľa § 34 ods. 1 písm. g) Zákona o verejnom obstarávaní by mala reflektovať primárne kvantitatívny rozsah a technickú zložitosť
projektov, na ktorých v minulosti títo kľúčoví odborníci participovali. Kvantitatívny
rozsah a technická zložitosť projektu však nikdy nebude determinovaná typom
zmluvných podmienok implementovaných v zmluve o dielo, ale primárne a výlučne
špecifickosťou predmetu zmluvy o dielo.
Samotné
selektovanie skúsenosti kľúčového experta v rámci výkonu činnosti stavebného
dozoru prostredníctvom zmluvných podmienok projektu, na ktorom v minulosti
stavebný dozor participoval, podľa druhostupňového správneho orgánu
nereflektuje proporcionalitu a primeranosť, keďže tieto princípy sú kľúčové pri
stanovovaní podmienok účasti.
Predseda
ÚVO dospel k záveru, že účastník konania vôbec nemal pri stanovení podmienky
účasti týkajúcej sa kľúčového odborníka vyžadovať účasť na realizácii projektu,
kde zmluvné podmienky vychádzali zo zmluvných podmienok FIDIC. Takto stanovená podmienka účasti je neprimeraná a
diskriminačná. Prax
vyžadujúca v podmienkach účasti skúsenosť s konkrétnymi zmluvnými podmienkami
aj za pripustenia ekvivalentu nie je správna.
Celé rozhodnutie je dostupné na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac máj 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.