Pozornosť zákonodarcov a aj širokej verejnosti sa
čoraz väčšmi obracia na možnosti odpojenia sa od centrálneho zásobovania teplom
(CZT). Cesta k vlastnému zdroju tepla však nie je taká jednoduchá, ako sa
na prvý pohľad zdá. V tomto procese zohráva dôležité postavenie dvojica
záväzných stanovísk od obce a dodávateľa tepla.
(pôvodný článok bol aktualizovaný v zmysle novely
Zákona o tepelnej energetike účinnej od 1.8.2021. Súhrn zmien nájdete na
tomto odkaze.)
Odpojenie sa od súčasného dodávateľa tepla a vybudovanie
novej domovej kotolne nie je len vecou súkromného záujmu obyvateľov individuálnych
bytových domov. Ukončenie odberu tepla a výstavba nového zdroja zasahuje
aj do oprávnených záujmov zvyšných odberateľov tepla, pretože prípadný nevhodný
zásah do sústavy tepelných zariadení centralizovaného zásobovania teplom (CZT)
môže ohroziť uspokojovanie jednej z ich základných životných potrieb. Okrem
spoľahlivosti a bezpečnosti existujúcich dodávok tepla je tiež vecou
verejného záujmu aj to, akým spôsobom zapadá nový zdroj tepla do koncepcie
rozvoja obce, ktorý si obec vypracovala pre oblasť tepelnej energetiky.
Tieto a ďalšie dôvody stoja za tým, prečo výstavba
vlastného zdroja tepla nepodlieha len odobreniu od stavebného úradu, ale prečo
sa podľa Zákona o tepelnej energetike pri povoľovacích procesoch prihliada
aj na stanovisko od obce a od dodávateľa tepla na vymedzenom území.
ZÁVÄZNÉ
STANOVISKO OBCE: SÚLAD PRIPRAVOVANEJ VÝSTAVBY KOTOLNE S KONCEPCIOU ROZVOJA OBCE
Výstavbu sústavy tepelných zariadení s celkovým inštalovaným
tepelným výkonom od 100 kW vrátane do 10 MW možno podľa ust. § 12
ods. 8 Zákona o tepelnej energetike uskutočniť len na základe záväzného
stanoviska obce o súlade pripravovanej výstavby sústavy tepelných zariadení s koncepciou
rozvoja obce v oblasti tepelnej energetiky.
Pokiaľ má výkon plánovaného zdroja tepla presahovať 10 MW, potrebné
bude aj osvedčenie o súlade pripravovanej výstavby sústavy tepelných
zariadení alebo jej časti s Energetickou politikou Slovenskej republiky, ktoré
vydáva ministerstvo hospodárstva. Naopak, pokiaľ má mať plánovaný zdroj tepla
celkový inštalovaný výkon menší ako 100 kW, záujemcovia o výstavbu nebudú potrebovať
záväzné stanovisko podľa Zákona o tepelnej energetike ani od jedného
z týchto subjektov.
Záväzné stanovisko obce má posúdiť, či je výstavba plánovanej
domovej kotolne v súlade s koncepciou rozvoja obce v oblasti tepelnej
energetiky.
Koncepcia
rozvoja obce v oblasti tepelnej energetiky je strategický
dokument, ktorý musí vydať každá obec nad 2 500 obyvateľov, ak na jej
území pôsobí dodávateľ alebo odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného
tepla konečnému spotrebiteľovi. Obec ho musí aktualizovať aspoň raz za päť
rokov.
Úlohou spracovania koncepcie rozvoja obce v oblasti
tepelnej energetiky je podľa metodického usmernenia ministerstva hospodárstva „vytvorenie
podmienok pre systémový rozvoj sústav tepelných zariadení na území obce
s cieľom zabezpečiť spoľahlivosť a bezpečnosť dodávky tepla, hospodárnosť
pri výrobe, rozvode a spotrebe tepla na princípe trvale udržateľného rozvoja, s
dôrazom na ochranu životného prostredia a v súlade so zámermi energetickej
politiky Slovenskej republiky a záväznými legislatívnymi predpismi v
oblasti energetiky“.
Každá koncepcia rozvoja obce v oblasti tepelnej energetiky má tri časti: (i) analýzu súčasného stavu, (ii) návrh sústav tepelných zariadení a budúceho zásobovania teplom územia obce a (iii) a závery a doporučenia pre rozvoj tepelnej energetiky na území obce. Mnoho obcí má tú svoju zverejnenú na webe. Ak obec má koncepciu vypracovanú, ale nezverejnila ju, môžete požiadať o jej sprístupnenie napr. pomocou našej vzorovej infožiadosti.
Obr. 1: Snímka z koncepcie rozvoja tepelného
hospodárstva mesta Bratislava. Dostupné tu.
Záväzné stanovisko obce o súlade pripravovanej výstavby s koncepciou vypracováva podľa dôvodovej správy obec, na území ktorej sa má výstavba domovej kotolne uskutočniť. Obec v ňom vyhodnocuje:
Obec kladné záväzné stanovisko nevydá, ak sa výstavbou domovej kotolne zníži odber tepla z existujúceho účinného CZT a ak sa zhorší vplyv na životné prostredie, zhorší hospodárnosť účinného CZT alebo ak sa zvýšia náklady za teplo koncovým odberateľom alebo konečným spotrebiteľom, ktorým sa teplo z CZT dodáva.
Obr. 2: Snímka zo záväzného stanoviska mestskej časti Bratislava-Nové Mesto. Dostupné tu.
Od 1. augusta 2021 naviac obec záväzné stanovisko nevydá ani
vtedy, ak nie sú splnené podmienky skončenia odberu tepla podľa ust.
§ 20 Zákona o tepelnej energetike. Táto zmena sa do znenie návrhu
novely Zákona o tepelnej energetike dostala ako súčasť pozmeňovacieho
návrhu v druhom čítaní. Znenie pozmeňujúceho návrhu a jeho
odôvodnenie nájdete na
tomto odkaze.
Po novom má tak obec v konaní o vydanie záväzného
stanovisko skúmať predovšetkým to, či nový zdroj tepla využíva vyššie
percento tepla vyrobeného z obnoviteľných zdrojov energie ako
doterajší zdroj tepla, čo má byť plne v súlade s Energetickou
politikou SR a Stratégiou environmentálnej politiky SR do roku 2030.
Konanie o vydanie záväzného stanoviska obce sa zahajuje
na žiadosť, ktorá musí mať náležitosti podľa ust. § 13 ods. 1 Zákona
o tepelnej energetike. Účastníkom konania je okrem žiadateľa tiež súčasný
dodávateľ tepla na vymedzenom území.
O vydaní stanoviska by mala obec rozhodnúť do 30 dní od
doručenia žiadosti. V záväznom stanovisku uvedie okrem (i)
identifikačných údajov žiadateľa tiež (ii) sústavu tepelných zariadení,
na ktoré sa osvedčenie vydáva, jej celkový inštalovaný výkon, ako aj podmienky
jej hospodárnosti a energetickej účinnosti a požiadavky na prevádzku sústavy
tepelných zariadení z hľadiska životného prostredia, (iii) miesto
prevádzkovania sústavy tepelných zariadení a jej vymedzené územie na
zásobovanie teplom, (iv) dobu platnosti záväzného stanoviska.
Kladné záväzné stanovisko obce nie je
náhradou za územné rozhodnutie, za stavebné povolenie a ani za ohlásenie
stavby. Záujemca o výstavbu domovej kotolne preto musí podstúpiť
i príslušné povoľovacie procesy podľa predpisov o stavenom konaní.
Pri výstavbe domovej kotolne na vymedzenom území je dodávateľ
v konaní podľa Stavebného zákona dotknutým orgánom, ktorého stanovisko je
záväzné. Dodávateľ tepla má súčasne postavenie účastníka konania podľa Stavebného
zákona, ak sa povoľuje výstavba sústavy tepelných zariadení alebo jej časti na
vymedzenom území dodávateľa zo zdroja tepla v CZT.
Záväzné stanovisko dodávateľa tepla vypracováva
dodávateľ tepla, prípadne prevádzkovateľ sústavy tepelných zariadení či držiteľ
povolenia na rozvod tepla (pre zjednodušenie však budeme používať len pojem „dodávateľ
tepla“, pokiaľ nie je uvedené inak).
V záväznom stanovisku je dodávateľ tepla oprávnený
uplatňovať požiadavky len v rozsahu svojej pôsobnosti a je povinný
v ňom vždy uviesť náležitosti podľa § 140b ods. 2 Stavebného zákona. Na
vydanie záväzného stanoviska má dodávateľ presne 30 dní.
Keďže ide o záväzné stanovisko dotknutého orgánu podľa
ust. § 140b Stavebného zákona, stavebný úrad stavebné povolenie nevydá, ak sa
dodávateľ k zámeru vybudovať domovú kotolňu nevyjadrí kladne. Zamietavé
stanovisko dodávateľa tepla teda môže výstavbe nového zdroja tepla zabrániť.
Pre dodávateľov aj odberateľov je preto z hľadiska
právnej istoty dôležité vedieť, ktoré okolnosti výstavby nového zdroja má
dodávateľ tepla vo svojom záväznom stanovisku zohľadňovať a na základe
akých objektívnych dôvodov môže dodávateľ kladné záväzné stanovisko odmietnuť
vydať. V tomto smere vyvolávala predošlá právna úprava u časti
verejnosti nejasnosti, ktoré sa zákonodarca pokúsil odstrániť formou novely.
S účinnosťou od 1. augusta
2021 bol do ust. § 36 Zákona o tepelnej energetike pridaný odsek 11, ktorý
hovorí, že za záväzné stanovisko dodávateľa tepla sa považujú:
Z uvedeného podľa nášho názoru vyplýva, že dodávateľ
tepla môže vydať záporné záväzné stanovisko najmä vtedy, ak môže výstavba
domovej kotolne ohroziť či narušiť sústavu jeho tepelných zariadení,
prípadne ak môže napríklad narušiť bezpečnosť jej prevádzky a údržby.
Možnosť preskúmania záväzného stanoviska dodávateľa tepla
upravuje Stavebný zákon. Pokiaľ by existovalo podozrenie, že dodávateľ
tepla vo svojom zamietavom záväznom stanovisku prekročil oblasť svojej
pôsobnosti a posudzuje aj iné otázky než bezpečnosť a stabilitu dodávky
tepla, je možné sa proti takémuto záväznému stanovisku brániť.
Na základe podaných námietok, prípadne odvolania podľa
ust. § 140b ods. 5 a 6 Stavebného zákona totiž môže záväzné stanovisko
dodávateľa tepla preskúmať aj jeho nadriadený orgán, ktorým je v tomto
prípade ministerstvo hospodárstva. To môže záväzné stanovisko potvrdiť,
ale ho aj zmeniť.
Veríme, že Vám tento článok pomohol sa lepšie zorientovať
v problematike záväzných stanovísk podľa Zákona o tepelnej
energetike. Pokiaľ by ste pri povoľovacích procesoch potrebovali našu pomoc,
neváhajte sa na nás s týmto problémom obrátiť.