Začiatkom mesiaca
parlament definitívne schválil návrh prolongácie podpory, resp. repoweringu,
o ktorom sa posledné mesiace veľa diskutovalo. Zavádza sa nový mechanizmus
predĺženia existujúcej podpory, so súčasným znížením ceny elektriny z
obnoviteľných zdrojov energie (OZE). Pokým jedna skupinka výrobcov elektriny
môže do tohto „vlaku“ nastúpiť dobrovoľne, pre inú skupinu výrobcov je
prolongácia ich podpory povinná. Zmeny, ktoré budú účinné od 1. augusta, si bližšie
predstavíme v našom článku.
Celá schválená novela Zákona
o podpore sa týka predĺženia
podpory doplatkom so zníženou cenou elektriny. Tento pojem bol v médiách tiež prezentovaný aj ako prolongácia, či
nie veľmi výstižný pojem „repowering“.
Podstata
prolongácie podpory spočíva v predĺžení súčasnej 15-ročnej doby podpory
doplatkom o 5 rokov. Tam to ale nekončí. Spolu s predĺžením doby podpory
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) výrobcovi primerane zníži
cenu elektriny, ktorú má stanovenú v cenovom rozhodnutí. Pôvodne garantovaná
podpora by sa tak mala výrobcom „rozložiť v čase“.
Na
začiatok je tiež dôležité spomenúť, že pokiaľ sa predĺži podpora doplatkom, ráta
sa aj s automatickým predĺžením podpory výkupom elektriny, ako aj podpory
prevzatím zodpovednosti za odchýlku. Tie je však možné predĺžiť zo zákona
najviac do 31. decembra 2033.
Možnosť uchádzať sa o
prolongáciu podpory majú len niektoré zdroje. Konkrétne novela hovorí o zariadeniach
na výrobu elektriny z vodnej energie, slnečnej energie, biomasy, bioplynu,
skládkového plynu alebo z plynu z čističiek odpadových vôd.
Dôležitou zmenou je
však skutočnosť, že pre časť výrobcov prolongácia nie je len možnosťou, ale predstavuje
ich novú povinnosť.
Konkrétne, v zmysle nového ust. § 4 ods. 3 písm. f) Zákona o podpore účinného od 1. augusta platí, že prolongácia je povinná pre výrobcov, ktorých:
Títo výrobcovia sú
povinní najneskôr do 31. augusta podať na ÚRSO návrh na zníženie ceny
elektriny, ktorá im bola stanovená cenovým rozhodnutím.
V prípade, ak si
túto povinnosť nesplnia, ÚRSO začne konanie o znížení ceny elektriny
z vlastného podnetu a vydané cenové rozhodnutie zmení. Výrobcovi však
v takomto prípade hrozí pokuta. Nepredloženie návrhu na zníženie ceny
elektriny predstavuje správny delikt, za ktorý Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) môže uložiť pokutu vo výške
od 500 do 100 000 eur.
Povinnosť predložiť
návrh na zníženie ceny elektriny by mala byť pre výrobcov jednorazovou
záležitosťou. Novela Zákona o podpore totižto uvádza, že povinnosť
nevzniká výrobcom so zníženou cenou elektriny. Inak povedané, ak by výrobca elektriny
od 1. augusta 2021 „spadol do lievika“ povinnej prolongácie a o rok
na to by aj so zníženou cenou elektriny opätovne naplnil podmienky pre povinnú
prolongáciu (t.j. priemerná výšku doplatku 150 eur/MWh a celková výška
min. 75 000 eur.), povinnosť požiadať o zníženie ceny mu opätovne nevznikne.
Hoci cenové konania
budú na ÚRSO prebiehať už túto jeseň, nové cenové rozhodnutia so
zníženou cenou elektriny nadobudnú účinnosť až od 1. januára 2022.
Povinná prolongácia
podpory bola v druhom čítaní jemne obrúsená. Parlament totižto oslobodil
niektorých výrobcov od tejto povinnosti, pričom rozhodovanie o tejto
výnimke ponechal na ÚRSO.
Podľa nového ust. § 6 ods. 15 Zákona o podpore, ÚRSO v cenovom konaní nezníži cenu elektriny v prípade, ak zo závažných dôvodov, ktoré však výrobca nezavinil:
Novela týmto reagovala
na situáciu, ak by výrobca, hoci mu vznikla povinnosť, nevedel prevádzkovať
svoje zariadenie v predĺženej 5-ročnej dobe podpory. V danom prípade je
výrobca povinný už vo svojom prvom procesnom úkone voči ÚRSO uplatniť si tieto
dôvody, a tieto dôvody zároveň aj preukázať. Za prvý procesný úkonom možno
považovať buď (i) samotnú žiadosť o zníženie ceny elektriny, ak
o povinné zníženie ceny požiada výrobca alebo (ii) iný prvý
procesný úkon výrobcu, pokiaľ ÚRSO začne cenové konanie z vlastného
podnetu (napr. prvé vyjadrenie výrobcu elektriny).
Novela Zákona o podpore
bližšie neuvádza, čo sa chápe pod „závažným dôvodom“ spojeným s výnimkou
z povinnej prolongácie. Novela, ako aj jej odôvodnenie, však uvádzajú, že
o závažný dôvod nepôjde najmä vtedy „ak výrobca alebo jeho právny
predchodca uzavrel záväzkové vzťahy, ktoré obmedzujú prevádzku zariadenia len
na dobu podpory alebo inú dobu, ktorá je kratšia ako životnosť zariadenia.“
Závažným dôvodom, pre
ktorý by ÚRSO ceny neznížilo, tak napríklad pravdepodobne nebude nájomná zmluva
na pozemok pod zariadením na výrobu elektriny, ktorá bola uzatvorená na kratšiu
dobu.
Podľa novej právnej úpravy
sa v prípade prolongácie podpory zmení nielen cenové rozhodnutie, ale ruka
v ruke s tým aj vydané potvrdenie o pôvode.
V tomto prípade
ÚRSO z vlastného podnetu výrobcovi, ktorý sa nachádza v mechanizme
prolongácie podpory, vydá alebo zmení vydané potvrdenie o pôvode elektriny
z OZE alebo potvrdenie o pôvode elektriny vyrobenej
z vysokoúčinnou kombinovanou výrobou.
Konanie o zmene
potvrdenia o pôvode predstavuje podľa Zákona o podpore samostatné
konanie pred ÚRSO. Domnievame sa preto, že ÚRSO v prípade zmeny potvrdenia
o pôvode je povinné výrobcovi elektriny oznámiť začiatok tohto konania
a rovnako ho vyzvať, aby sa k dôvodom zmeny vyjadril.
ÚRSO následne zmenené
cenové rozhodnutie a potvrdenie o pôvode elektriny zasiela (i) výrobcovi
(ii) zúčtovateľovi podpory, t.j. spoločnosti OKTE, a.s., ako aj (iii)
výkupcovi elektriny, (aktuálne spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel,
a.s.).
Ako bude výpočet vyzerať je nesmierne dôležitá a kľúčová
otázka. Týka sa to nielen tých, pre ktorých je prolongácia povinná, ale aj
tých, ktorí by zamýšľali dobrovoľný vstup.
Novela zákona uvádza, že ÚRSO prepočíta cenu
elektriny na zostávajúcu dobu a predĺženú dobu podpory postupom podľa
osobitného predpisu. Navrhované znenie Vyhlášky ÚRSO je momentálne v
medzirezortnom pripomienkovom konaní, v štádiu vyhodnotení pripomienok. Môžete
si ho pozrieť TU.
Novela zákona uvádza, že pri znížení ceny je ÚRSO povinné zohľadniť:
Zároveň akúsi výpočtovú “kalkulačku”, pomocou ktorej si bude môcť výrobca
elektriny očakávanú cenu elektriny vypočítať, je ÚRSO povinný zverejniť na svojom webe.
Novela ovplyvní aj
zariadenia postavené na poľnohospodárskej pôde, a to aj v prípade, ak
„nespadli“ do povinnej prolongácie alebo o nej neuvažujú ani na dobrovoľnej
báze.
V súčasnosti
platí pre fotovoltaiky výnimka, kedy je možné požiadať o dočasné odňatie
z poľnohospodárskeho pôdneho fondu dokopy na 20 rokov, bez ohľadu na dobu
trvania podpory. Od 1. augusta bude predĺžená doba dočasného odňatia
poľnohospodárskej pôdy viazaná výlučne na dobu trvania podpory podľa Zákona
o podpore.
V zmysle novely budú
okresné úrady povinné vydať nové rozhodnutia o odňatí na dobu trvania
podpory podľa Zákona o podpore. Túto novú úpravu predĺženia dočasného
odňatia pôdy z poľnohospodárskeho fondu považujeme za nejasnú. Domnievame
sa, že na okresných úradoch, ako aj v praxi, môže spôsobiť viaceré nejasnosti
či komplikácie.
Záverom si dovoľujeme
opätovne dodať, že prijatá povinná prolongácia podpory a predovšetkým jej súlad
s Ústavou boli už od začiatku, takpovediac, tŕňom v oku časti odbornej
verejnosti. Inak tomu nie je ani po schválení parlamentom. Predĺženie doby
podpory za súčasného zníženia ceny elektriny je zvláštnym precedensom, ktorý
zasahuje do právnej istoty a legitímnych očakávaní výrobcov elektriny.
K niektorým právnym problémom povinnej prolongácie sme venovali bližšie v našom
článku s názvom Repowering,
prolongácia, predĺženie podpory. Čo sa na výrobcov elektriny chystá?