Ak ste si chceli v Bratislave „zavolať Uber“
otvorili ste aplikáciu a zistili, že služba aktuálne nie je vo vašom okolí
dostupná. Dôvodom je neodkladné opatrenie, ktoré vydal Okresný súd Bratislava
I na podnet Občianskeho združenia koncesovaných taxikárov. Podľa
rozhodnutia sa Uber musí zdržať viacerých činností ako napríklad
sprostredkúvania a prevádzkovania taxislužby prostredníctvom vozidiel a
osôb, ktoré nespĺňajú stanovené požiadavky.
Rozhodnutie je podľa tvrdení Občianskeho združenia
koncesovaných taxikárov právoplatné a vykonateľné. Uber uvádza, že
rozhodnutie súdu zaregistroval ale zatiaľ mu nebolo doručené. Pozastavenie
služby má mať preventívny charakter.
Pre Uber nie sú rozhodnutia, ktoré sledujú
pozastavenie jeho činnosti, žiadnou novinkou. Príkladom je susedné Česko, kde bolo
vydané podobné rozhodnutie. To sa však Uberu podarilo úspešne zrušiť. Tiež
treba spomenúť aj rozhodnutia Súdneho dvora Európskej únie, ktorý rozhodol, že
Uber nie je len sprostredkovateľom dopravy. Rozhodnutie má zásadný vplyv na
postavenie Uberu v EÚ a necháva tak reguláciu na jednotlivých štátoch.
Aká je podstata
problému?
Ak sa medializované informácie potvrdia, obchodný
model Uberu utrpí na Slovensku tvrdú, nie však definitívnu ranu. Podstata je však
ukrytá niekde inde. Právna úprava nestíha za inováciami a novými spoločensko-ekonomickými vzťahmi
na trhu. Sám súd uvádza, že hoci je Uber inovatívny, prispieva ku skvalitneniu
služieb v oblasti dopravy a teší sa veľkej obľube u vodičov
a užívateľov, nie je prevádzkovaný v súlade s právnym poriadkom.
Doposiaľ sa Slovenská republika pokúsila Uber
a podobné platformy zdaniť bez toho, aby pripravila právny rámec výkonu
jeho činnosti. Potrebujeme však koncepčné riešenie a ucelený prístup.
Inšpirácia na
novú úpravu
Ministerstvo dopravy avizovalo prípravu novej právnej
úpravy, ktorá sa má venovať oblasti osobnej dopravy. Môžeme sa inšpirovať
krajinami, ktoré sú už popredu. Pozrime sa na príklad Estónska, ktoré sa vydalo cestou liberalizácie platnej právnej
úpravy a uľahčilo tak podnikanie obom stranám barikády. Estónsko akceptovalo
niekoľko spôsobov poskytovania služieb taxislužby: označenými vozidlami
s alebo bez taxametra, neoznačenými vozidlami s taxametrom a nakoniec
vozidlami privolanými cez aplikáciu, s platbou prostredníctvom mobilnej
aplikácie.
Pozrime sa na
fenomén zdieľanej ekonomiky z nadhľadu
Zdieľaná ekonomika to nie je len Uber. Najúspešnejší predstavitelia zdieľanej
ekonomiky sa zamerali na základné potreby ako je ubytovanie, strava
a doprava. Široké spektrum platforiem, ktoré stoja na rôznych obchodných
modeloch nemožno naďalej ignorovať. Doba navyše otvára ďalšie otázky ako sú
ochrana užívateľov či práva qvuasi zamestnancov, ktoré novela zákona
o cestnej doprave pravdepodobne nevyrieši. Zdieľaná ekonomika má veľký
samoregulačný potenciál. Nezabúdajme, že aj bez štátnych zásahov dokázala
zabezpečiť vysokú mieru spokojnosti užívateľov. Netreba to preto s reguláciou
preháňať.