Jednou z najväčších spoločenských výziev súčasnej spoločnosti je
prebiehajúca zmena klímy. Vplyvom človeka dochádza k zvyšovaniu
koncentrácie skleníkových plynov a následne k otepľovaniu atmosféry
a oceánu. Štáty sa zaväzujú zmierniť zhoršujúce sa dopady klimatických
zmien, avšak súčasné tempo je nedostatočné. Občania sa preto stále častejšie
snažia domôcť aktívneho prístupu štátov pred súdmi a súdy stanovujú štátom
rôzne povinnosti.
Väčšina štátov sveta, vrátane Slovenska, sa v roku 2015
prostredníctvom Parížskej dohody zaviazala intenzívne znižovať dopady
klimatickej krízy obmedzovaním emisií skleníkových plynov. Štáty však záväzky
smerujúce k znižovaniu emisií nenapĺňajú dostatočným tempom. Nečinnosť
štátov v riešení problému zmeny klímy zvyšuje nespokojnosť spoločnosti,
ktorá sa domáha práva na ochranu životného prostredia. Po celom svete stále
častejšie vznikajú iniciatívy, ktoré sa snažia dosiahnuť prijatie účinných
opatrení prostredníctvom tzv. klimatických žalôb.
Spojenie negatívnych efektov zmeny klímy
s konkrétnym znečisťovateľom je aj napriek vedeckému pokroku stále
problematické, preto väčšina žalôb smeruje práve voči štátom. Súdy sa pri
rozhodovaní o klimatických žalobách už viackrát postavili na stranu
občanov a ukladajú štátom rôzne povinnosti, smerujúce k aktívnemu
znižovaniu emisií. Aby štáty dosiahli zníženie emisií, musia pristúpiť
k regulácii odvetví, ktoré k ich tvorbe prispievajú najviac. Kľúčovými
odvetviami sú doprava, výroba cementu a výroba energie z fosílnych
palív.
Súdy vo svojich rozhodnutiach uznávajú právo občanov na
ochranu životného prostredia a konštatujú, že štáty majú povinnosť ho
chrániť. Ochrana životného prostredia je teda reálny nárok, ktorého sa občania
môžu voči štátom domôcť pred súdom. Inými slovami, štáty sú povinné vyvíjať
aktivitu smerujúcu k znižovaniu emisií. Pokiaľ však ich snaha nebude
dostatočná, zasahujú do práv občanov a občania potom majú reálnu možnosť sa
takémuto zásahu brániť pred súdom, ktorý má možnosť štátom ukladať povinnosti.
Prejavy klimatických zmien v stále väčšej miere
vnímame aj na Slovensku, najmä v podobne extrémnych horúčav, splývania
ročných období a extrémnych zmien počasia. Úmerne intenzite týchto zmien
sa zvyšuje aj záujem verejnosti o problém klimatických zmien a jeho
riešenie. Konkrétne kroky smerujúce k riešeniu tohto problému však na
Slovensku chýbajú. Neexistuje žiadna ucelená legislatíva, ktorá by sa problémom
zaoberala.
Rovnako ako v iných štátoch, aj na Slovensku
vznikajú v dôsledku nedostatočnej aktivity štátu rôzne občianske iniciatívy,
ktoré sa rôznymi prostriedkami snažia takejto nečinnosti brániť. Do popredia sa
dostala iniciatíva Klíma ťa potrebuje, ktorá sa prostredníctvom
petície snaží dosiahnuť, aby vláda uznala klimatickú krízu ako jednu zo svojich
hlavných priorít a realizovala konkrétne kroky na jej riešenie. Petícia
dosiahla veľký ohlas, kedy ju podpísalo takmer 130 000 ľudí, čo je
výsledok porovnateľný s podobnými iniciatívami v zahraničí.
Petíciu prerokovalo plénum Národnej rady SR, ktorá
následne vydala nezáväzné uznesenie, v ktorom opakuje záväzky
z programového vyhlásenia vlády. Nedošlo k vyhláseniu stavu
klimatickej núdze a požiadavky prednesené v petícii neboli naplnené.
S ohľadom na reakciu štátnych orgánov bude iniciatíva pravdepodobne po
vzoroch zo zahraničia svoju aktivitu ďalej stupňovať. Je teda možné, že aj na
Slovensku budú súdy rozhodovať o tom, či si štát dostatočne plní svoje
záväzky a prípadne určovať kroky, ktoré bude musieť pre ich naplnenie
vykonať.
Iniciatíva brojaca proti nečinnosti štátu vo vzťahu ku
klimatickým zmenám vznikla aj v Českej republike. Spolok Klimatická
žaloba ČR má za cieľ právnou cestou primäť štát riešiť klimatickú krízu. Predpokladá,
že štát má dbať na práva svojich občanov a chrániť ich, preto by mal viesť
zodpovednú politiku s ohľadom na klimatické zmeny. Plány Českej republiky
na znižovanie emisií skleníkových plynov a ďalší udržateľný rozvoj
považuje za nedostatočné. Za spôsob, akým prinútiť štát aby konal zodpovedne
voči spoločnosti, považuje práve klimatickú žalobu.
V apríli 2021 podal spolok Klimatická žaloba ČR
správnu žalobu na vládu Českej republiky a jej ministerstvá. Spolok tvrdí, že Česká republika
porušuje svoje právne povinnosti plynúce z právneho poriadku ČR, vrátane medzinárodných
záväzkov. Podľa spolku vláda neprikladá zmene klímy vážnosť, odkladá potrebné
zákony, neriadi sa vlastnými politikami a neinvestuje do čistých
technológií. Preto spolok požaduje, aby súd určil, že štátne orgány zasahujú
do práv občanov tým, že neprijali dostatočné opatrenia smerujúce
k znižovaniu emisií a stanovil, že štátne orgány sú povinné sa
takýchto zásahov zdržať.
Je teda možné, že sa v dohľadnej dobe dočkáme
verdiktu súdu, ktorý zhodnotí, či Česká republika dostatočne plní svoje záväzky
vo vzťahu ku klíme. V prípade, ak súd rozhodne, že štát v tomto
ohľade nevyvíja dostatočné úsilie, bude zaujímavé sledovať, aké povinnosti
štátnym orgánom uloží. Miera konkrétnosti uložených povinností a intenzita
zásahu súdnej moci do agendy moci výkonnej sa podstatne líši aj
v krajinách Európskej únie. Vzhľadom na podobný právny poriadok sa české
a slovenské súdy navzájom často inšpirujú. Preto bude mať toto rozhodnutie
českého súdu veľký význam aj pre Slovensko.
S ohľadom na vývoj podobných káuz pred európskymi
súdmi je možné očakávať, že aj v Českej republike sa klimatická žaloba
dostane až pred český najvyšší správny súd, prípadne pred ústavný súd.
V očakávaní finálneho rozhodnutia o tejto žalobe máme
k dispozícii viacero rozhodnutí z európskeho prostredia, ktorými sa
iniciatívy brojace proti štátom často inšpirujú.
Pre ochranu klímy bolo prelomovým rozhodnutie holandského
najvyššieho súdu z roku 2019. Holandská nevládna organizácie Urgenda
v roku 2015 podala žalobu na štát. Podložila ju vedeckými štúdiami, podľa
ktorých štátom prezentované politiky na zmiernenie dopadov klimatickej zmeny nie
sú postačujúce.
Prvoinštančný súd s týmto záverom súhlasil a vo
svojom rozhodnutí uviedol, že štát má povinnosť chrániť svojich občanov pred
dopadmi zmeny klímy. Aj napriek verejnej mienke, ktorá toto rozhodnutie prijala
s nadšením, sa štátne orgány odvolali. Prípad sa dostal až pred holandský najvyšší
súd. Ten potvrdil rozhodnutia súdov nižšej inštancie a uložil štátu veľmi
konkrétnu povinnosť znížiť emisie skleníkových plynov o najmenej 25 %
oproti roku 1990, a to do konca roka 2020.
Uviedol tiež, že stanovené ciele by mali byť
interpretované ako minimálny štandard a štát by mal dbať na to, aby
stanovené ciel plnil v najvyššej možnej miere a neuspokojil sa len
s dosiahnutím nastavených cieľov.
Oproti tomu, írsky najvyšší súd v roku 2020 rozhodoval o žalobe podanej organizáciou Friends of the Irish Environment. Tá tvrdila, že „mitigačný plán“, ktorý predstavuje írsku obdobu politiky ochrany klímy a znižovania emisií hospodárstva, nenapĺňa zákonné požiadavky, pretože neupresňuje spôsoby, akými má byť tento cieľ naplnený. Prvoinštančný súd rozhodol v prospech štátu a uviedol, že plán nemusí obsahovať špecifické ciele. Najvyšší súd však neskôr konštatoval, že mitigačný plán nie je dostatočne podrobný a rozhodol, že štátne orgány ho musia prepracovať. Na rozdiel od holandského súdu však nestanovil konkrétnu mieru povinností štátnych orgánov.
Za ďalšie prelomové rozhodnutie môžeme považovať aj
rozsudok parížskeho najvyššieho správneho súdu. V roku 2018 sa štyri
francúzske združenia bojujúce za ochranu klímy rozhodli spojiť sily
a založili iniciatívu Affaire du siècle. Táto iniciatíva
podnietila petíciu s cieľom získať dostatočnú podporu pre žalobu na štát
kvôli nečinnosti v boji proti klimatickým zmenám. Petícia bola úspešná,
podpísalo ju viac ako 2 milióny ľudí a na jej základe iniciatíva podala
žalobu k parížskemu administratívnemu súdu.
Affaire du siècle požadovala, aby súd rozhodol, že opatrenia štátnych
orgánov vo vzťahu ku klíme nie sú dostatočné a uložil štátu povinnosť
dodržiavať záväzky plynúce z Parížskej dohody v oblasti znižovania
emisií. Organizácia tiež požadovala symbolické 1 euro ako náhradu spôsobenej
ujmy. Parížsky súd rozhodol, že štát dostatočne nenapĺňa svoje záväzky
a uložil štátnym orgánom povinnosť prijať prísnejšie opatrenia. Toto
rozhodnutie je zaujímavé aj tým, že súd konštatoval, že nemôže uložiť vláde konkrétne
povinnosti súvisiace najmä s oblasťou energetiky.
Zatiaľ posledným významným rozhodnutím vo veci klímy je čerstvé
rozhodnutie nemeckého ústavného súdu z apríla 2021. Ten na základe
sťažnosti skupiny mladých ľudí rozhodol, že nemecký klimatický zákon
z roku 2019 je protiústavný. Nález súdu vychádza z toho, že zákon
neplánuje znižovanie emisií v dostatočnej miere pre plnenie záväzkov
z Parížskej dohody.
Súd operoval s termínom tzv. uhlíkového rozpočtu.
Ten vyjadruje maximálne množstvo emisií, ktoré môže byť na území štátu
vypustené, aby boli naplnené záväzky plynúce z Parížskej dohody. Za
súčasného stavu by Nemecko tento rozpočet prekročilo už do roku 2030, čo by
podľa súdu následne viedlo k ešte prísnejším opatreniam.
Súd konštatoval, že prekročením uhlíkového rozpočtu pred
rokom 2030 by došlo k porušeniu základných práv sťažovateľov, ak už
k nemu nedochádza v súčasnosti. Podľa súdu legislatíva
nerovnomerne rozdeľuje uhlíkový rozpočet medzi súčasnú a budúcu generáciu,
v dôsledku čoho je protiústavná. Prekročenie rozpočtu by znamenalo nutnosť
drastickejších opatrení, čo by malo za následok obmedzenie práv a slobôd
v neakceptovateľnej miere v porovnaní so súčasnosťou.
Vo svojom náleze súd uvádza, že predpisy, ktoré umožňujú
emisie CO2, nevratne ohrozujú budúce práva a slobody, pretože každá
jednotka emisií vypustená v súčasnosti znižuje šancu na dosiahnutie
stanovených cieľov v budúcnosti. Ustanovenia ústavy sú teda záväzné aj
pri politických procesoch, a to aj s ohľadom na budúce generácie,
ktoré budú zmenami klímy zvlášť ovplyvnené. Štát musí reagovať v súlade
s princípom predbežnej opatrnosti a činiť opatrenia v maximálnej
možnej miere. Ústavný súd nariadil zákonodarným orgánom, aby do konca roka 2022
stanovili jasné ustanovenia upravujúce ciele znižovania emisií aj od roku 2031.
Nemecké orgány ešte na konci apríla oznámili, že čo
najrýchlejšie upravia klimatický zákon v súlade s nálezom ústavného
súdu. Nemecký ústavný súd ponechal štátnym orgánom mieru voľnosti
v spôsobe, akým dosiahnuť záväzky plynúce z Parížskej dohody, avšak
tieto budú aj napriek tomu musieť prijať sériu obmedzení, aby dosiahli súlad
súčasnej legislatívny s ústavnými právami. Dôsledkom budú pravdepodobne
prísnejšie opatrenia týkajúce sa emisií CO2, teda aj prísnejšie
obmedzenia relevantných odvetví priemyslu.
V posledných rokoch sa boj o životné prostredie
dostal až do súdnych siení. S veľkou pravdepodobnosťou bude klimatických
žalôb pribúdať a súdy budú v rozhodnutiach hodnotiť či štáty
dostatočne dodržiavajú záväzky, ku ktorým sa zaviazali, prípadne aj určovať
štátnym orgánom povinnosti smerujúce k náprave. Miera intenzity uložených povinností
sa však už teraz líši štát od štátu.
Bez ohľadu na to, v akom rozsahu sa ten‑ktorý
konkrétny súd rozhodne zasiahnuť do agendy exekutívy, budú musieť štátne orgány
prijať súbor opatrení smerujúcich k zníženiu emisií. Aby štáty dosiahli
podstatné zníženie emisií, bude potrebné prísne regulovať odvetvia, ktoré ich
produkujú. V zásade je možné konštatovať, že štáty budú nútené
potrebné opatrenia prijímať v maximálne možnej miere a čo najskôr.
V prípade, že budú svoje záväzky zanedbávať, budú musieť byť opatrenia
prijaté v budúcnosti byť oveľa prísnejšie.
Súdne rozhodnutia v najväčšej miere ovplyvnia
odvetvia, ktoré produkujú najviac emisií. Opatrenia zasiahnu najmä priemysel,
v zásade sa však dotknú aj bežných občanov. Štáty, ktoré sú už teraz
aktívne v znižovaní emisií, sa sústredia najmä na dopravu a energetiku
a obmedzovanie používania fosílnych palív v týchto odvetviach. V energetike
je kladený najväčší dôraz na využívanie obnoviteľných zdrojov energie
a v doprave na využívanie alternatívnych palív. Forma opatrení však
nie je jednotná. V niektorých štátoch prevažujú reštriktívne opatrenia,
v iných opatrenia vo forme rôznych zvýhodnení.
Pokiaľ bude snaha štátov smerujúca k znižovaniu
emisií nedostatočná, je pravdepodobné, že sa jej občania budú domáhať pred
súdmi a tie budú štátom ukladať viac či menej prísne povinnosti. Otázkou
však ostáva, či štáty budú rozhodnutia súdov rešpektovať, prípadne ako bude
možné splnenie povinností vymáhať. To je už ale ďalšia téma na osobitný článok.