21 DECEMBER 2021
autor článku
SENIORNÁ ADVOKÁTKA
PARTNER
Stavebný zákon nám hovorí, že stavať možno len na stavebnom pozemku. Málokto však vie, že stavebným pozemkom môže byť aj poľnohospodárska pôda. Využívať poľnohospodársku pôdu na stavebný účel je v zásade možné, avšak len za splnenia zákonných podmienok a za súčinnosti obce a okresného úradu.
Slovenská právna úprava poskytuje poľnohospodárskej pôde a jej využitiu osobitnú zákonnú ochranu, ktorú nájdeme v Zákone o ochrane poľnohospodárskej pôdy[1]. Jej ochrana sa zabezpečuje už pri tvorbe územnoplánovacej dokumentácie. Už v tomto kroku mesto alebo obec za spolupráce orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy posudzuje, či bude v budúcnosti možné na poľnohospodárskej pôde stavať. Takýmto spôsobom môžeme z územného plánu zistiť, či sa s poľnohospodárskou pôdou ráta ako so stavebným pozemkom.
Najľahšie však poľnohospodársku pôdu identifikujeme z katastra nehnuteľností. Poľnohospodárskou pôdou sa v zásade rozumie pozemok, ktorý je v katastri evidovaný ako:
Pokiaľ teda váš pozemok je v katastri nehnuteľností evidovaný
ako poľnohospodárska pôda, v rámci prípravy na výstavbu sa pripravte na
ďalšie povinnosti.
Stavať na poľnohospodárskej pôde alebo túto pôdu používať
na iný nepoľnohospodársky účel možno len v nevyhnutných prípadoch
a vždy len v odôvodnenom rozsahu.
Využívanie poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky
účel schvaľuje príslušný okresný úrad, konkrétne jeho poľnohospodársky
a lesný odbor, ktorý zabezpečuje ochranu tejto pôde. Jeho príslušnosť
určíme podľa obvodu, v ktorom sa poľnohospodárska pôda navrhovaná na
odňatie nachádza. Tento okresný úrad na žiadosť stavebníka v konkrétnych
prípadoch vydáva buď (i) rozhodnutie o odňatí poľnohospodárskej
pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu alebo (ii) svoje stanovisko
k užívaniu pôdy.
Pri posudzovaní každej žiadosti je okresný úrad povinný
osobitne zabezpečiť ochranu tej najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôde, ktorá sa
zisťuje podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek (BPEJ). Rovnako sa
osobitná ochrana poskytuje viniciam.
Zabratie poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky účel
bez rozhodnutia alebo stanoviska okresného úradu je priestupkom a zároveň
správnym deliktom, za ktorý okresný úrad ukladá pokutu od 1 660 eur do 166
000 eur, a to za každý hektár neoprávnene zabratej poľnohospodárskej
pôdy.
V zásade platí, že na akékoľvek nepoľnohospodárske
účely, teda aj na výstavbu, možno použiť poľnohospodársku pôdu len na základe rozhodnutia
o odňatí poľnohospodárskej pôdy.
Odňať poľnohospodársku pôdu možno buď na trvalo, alebo
dočasne.
Základný rozdiel je v tom, že pri trvalom odňatí
poľnohospodárskej pôdy sa zmena druhu pozemku zapisuje aj do katastra
nehnuteľností, čím pôda natrvalo stráca svoj charakter a ochranu.
Z ornej pôdy sa tak napríklad stane ostatná plocha. Pri dočasnom odňatí pôda
v katastri ostáva naďalej evidovaná napríklad ako orná pôda, avšak tá sa
môže dočasne využívať na nepoľnohospodársky účel, práve na základe rozhodnutia.
V zmysle zákona možno dočasne odňať poľnohospodársku
pôdu najviac na 10 rokov. Po tejto dobe je nevyhnutné rekultivačnými
prácami uviesť pôdu do pôvodného stavu. Túto 10-ročnú dobu možno predĺžiť len
vo výnimočných prípadoch. Zákon túto výnimku udeľuje fotovoltaickým elektrárňam
(FVE), o ktorých si povieme v tomto článku nižšie.
Stavebník, ktorý žiada o dočasné alebo trvalé
odňatie pôdy, je povinný priložiť k žiadosti viaceré prílohy. Podľa § 17 ods. 5 Zákona o ochrane
poľnohospodárskej pôdy sú to najmä (i) geometrický plán s vyznačenou odnímanou
plochou, (ii) projektová dokumentácia a projekt
spätnej rekultivácie, (iii) súhlas vlastníkov, či (iv) vyjadrenia obce alebo mesta a iných dotknutých orgánov.
Rozhodnutie o odňatí platí
iba na účel, na ktorý bolo vydané a len v rozsahu v ňom
špecifikovanom. Zároveň je podkladom pre zapísanie zmeny druhu pozemku
v katastri nehnuteľnosti (pri trvalom odňatí) a tiež je podkladom na
vydanie stavebného povolenia (tak pri trvalom, ako aj dočasnom odňatí).
Rozhodnutie o odňatí nie je potrebné vydať v zákonom špecifikovaných prípadoch. V týchto prípadoch vydáva orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy svoje stanovisko k pripravovanému zámeru na poľnohospodárskej pôde. Ide konkrétne o situácie:
Stanovisko okresného úradu je potrebné si vyžiadať aj
v prípadoch, ak sa poľnohospodárska pôda plánuje využívať na
nepoľnohospodársky účel na čas kratší ako jeden rok. V tom prípade
okresný úrad vo svojom stanovisku určí podmienky nepoľnohospodárskeho použitia
poľnohospodárskej pôdy a lehotu na uvedenie pôdy do pôvodného stavu.
Odňatie poľnohospodárskej pôdy
z pôdneho fondu podlieha odvodovej povinnosti.
Odvod je potrebné uhradiť po
právoplatnosti rozhodnutia o odňatí. Odvod sa uhrádza jednorazovo, pričom
jeho výška závisí od toho, či sa pôda odníma na trvalo alebo dočasne
a tiež od toho, aká kvalitná pôda sa odníma.
Výšku odvodov upravuje Nariadenie vlády slovenskej republiky[3]. To, akej kvality je pôda, ktorú plánujete odňať, zistíte podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek (BPEJ). Zoznam najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy v príslušnom katastrálnom území podľa kódu BPEJ nájdete ako prílohu č. 2 Nariadenia. Detailnejšiu pôdnu mapu podľa kódov BPEJ zas môžete nájsť TU.
Zákon o ochrane poľnohospodárskej pôdy zavádza pre
FVE výnimku z maximálnej 10-ročnej doby dočasného odňatia. Táto
výnimka si však v auguste 2021 prešla zásadnou zmenou, ktorá súvisí so
zákonnou podporou týchto zariadení.
Do augusta 2021 mohli výrobcovia elektriny vo FVE požiadať o predĺženie pôvodného 10-ročného rozhodnutia o dočasnom odňatí na ďalších 10 rokov. Pôda pod FVE tak mohla byť dočasne odňatá z poľnohospodárskeho pôdneho fondu dokopy až na 20 rokov, a to bez ohľadu na dobu trvania podpory podľa Zákona o podpore[4].
Od 1. augusta 2021 je však predĺžená doba dočasného
odňatia poľnohospodárskej pôdy viazaná výlučne a len na dobu trvania
podpory. Platí teda, že pôdu pod FVE je možné odňať na 10 rokov a následne
požiadať o jej predĺženie do konca doby trvania podpory.
Túto novú úpravu predĺženia dočasného odňatia pôdy
z poľnohospodárskeho fondu však považujeme za nejasnú. Domnievame sa, že
na okresných úradoch, ako aj v praxi, môže spôsobiť viaceré nejasnosti či
komplikácie.
Okrem problémov ohľadom stanovenia „doby podpory“, na ktorú
zákon odkazuje poukazujeme aj na praktické komplikácie, s ktorými
sa výrobcovia môžu stretnúť po tom, čo im zanikne právo na podporu (či už
z dôvodu uplynutia doby podpory, alebo z iného dôvodu, s ktorým
Zákon o podpore spája zánik podpory). Momentom zániku práva na podporu
totižto rozhodnutie o dočasnom odňatí stratí platnosť. Uvedené tak môže
znamenať, že odo dňa zániku podpory bude výrobca elektriny zaberať
poľnohospodársku pôdu na nepoľnohospodársky účel prakticky neoprávnene bez
právoplatného rozhodnutia o odňatí, čo podlieha peňažnej sankcii.
Za povšimnutie tiež stojí, že doposiaľ bolo možné
predĺžiť platnosť rozhodnutia o dočasnom odňatí len ak predmetom odňatia
bola pôda „zaradená podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek do šiestej
až deviatej kvalitatívnej skupiny“, teda kvalitou menej úrodná pôda.
Novelou však došlo k odstráneniu tejto prekážky predĺženia.
Veríme, že sme vám týmto článkom pomohli objasniť problematiku výstavby na poľnohospodárskej pôde. V prípade, ak pre váš budúci stavebný zámer potrebujete bližšie posúdiť potrebu odňatia poľnohospodárskej pôdy z právneho hľadiska, radi vám pomôžeme.
[1] Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy.
[2] Ustanovenie § 17 ods. 2 Zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy.
[3] Nariadenie vlády Slovenskej republiky 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy.
[4] Zákon 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby.
Zdieľať článok