Stavebný zákon nám hovorí, že stavať možno len na stavebnom pozemku. Málokto však vie, že stavebným pozemkom môže byť aj poľnohospodárska pôda. Využívať poľnohospodársku pôdu na stavebný účel je v zásade možné, avšak len za splnenia zákonných podmienok a za súčinnosti obce a okresného úradu.
Slovenská právna úprava poskytuje poľnohospodárskej pôde a jej využitiu osobitnú zákonnú ochranu, ktorú nájdeme v Zákone o ochrane poľnohospodárskej pôdy[1]. Jej ochrana sa zabezpečuje už pri tvorbe územnoplánovacej dokumentácie. Už v tomto kroku mesto alebo obec za spolupráce orgánu ochrany poľnohospodárskej pôdy posudzuje, či bude v budúcnosti možné na poľnohospodárskej pôde stavať. Takýmto spôsobom môžeme z územného plánu zistiť, či sa s poľnohospodárskou pôdou ráta ako so stavebným pozemkom.
Najľahšie však poľnohospodársku pôdu identifikujeme z katastra nehnuteľností. Poľnohospodárskou pôdou sa v zásade rozumie pozemok, ktorý je v katastri evidovaný ako:
Pokiaľ teda váš pozemok je v katastri nehnuteľností evidovaný
ako poľnohospodárska pôda, v rámci prípravy na výstavbu sa pripravte na
ďalšie povinnosti.
Stavať na poľnohospodárskej pôde alebo túto pôdu používať
na iný nepoľnohospodársky účel možno len v nevyhnutných prípadoch
a vždy len v odôvodnenom rozsahu.
Využívanie poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky
účel schvaľuje príslušný okresný úrad, konkrétne jeho poľnohospodársky
a lesný odbor, ktorý zabezpečuje ochranu tejto pôde. Jeho príslušnosť
určíme podľa obvodu, v ktorom sa poľnohospodárska pôda navrhovaná na
odňatie nachádza. Tento okresný úrad na žiadosť stavebníka v konkrétnych
prípadoch vydáva buď (i) rozhodnutie o odňatí poľnohospodárskej
pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu alebo (ii) svoje stanovisko
k užívaniu pôdy.
Pri posudzovaní každej žiadosti je okresný úrad povinný
osobitne zabezpečiť ochranu tej najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôde, ktorá sa
zisťuje podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek (BPEJ). Rovnako sa
osobitná ochrana poskytuje viniciam.
Zabratie poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky účel
bez rozhodnutia alebo stanoviska okresného úradu je priestupkom a zároveň
správnym deliktom, za ktorý okresný úrad ukladá pokutu od 1 660 eur do 166
000 eur, a to za každý hektár neoprávnene zabratej poľnohospodárskej
pôdy.
V zásade platí, že na akékoľvek nepoľnohospodárske
účely, teda aj na výstavbu, možno použiť poľnohospodársku pôdu len na základe rozhodnutia
o odňatí poľnohospodárskej pôdy.
Odňať poľnohospodársku pôdu možno buď na trvalo, alebo
dočasne.
Základný rozdiel je v tom, že pri trvalom odňatí
poľnohospodárskej pôdy sa zmena druhu pozemku zapisuje aj do katastra
nehnuteľností, čím pôda natrvalo stráca svoj charakter a ochranu.
Z ornej pôdy sa tak napríklad stane ostatná plocha. Pri dočasnom odňatí pôda
v katastri ostáva naďalej evidovaná napríklad ako orná pôda, avšak tá sa
môže dočasne využívať na nepoľnohospodársky účel, práve na základe rozhodnutia.
V zmysle zákona možno dočasne odňať poľnohospodársku
pôdu najviac na 10 rokov. Po tejto dobe je nevyhnutné rekultivačnými
prácami uviesť pôdu do pôvodného stavu. Túto 10-ročnú dobu možno predĺžiť len
vo výnimočných prípadoch. Zákon túto výnimku udeľuje fotovoltaickým elektrárňam
(FVE), o ktorých si povieme v tomto článku nižšie.
Stavebník, ktorý žiada o dočasné alebo trvalé
odňatie pôdy, je povinný priložiť k žiadosti viaceré prílohy. Podľa § 17 ods. 5 Zákona o ochrane
poľnohospodárskej pôdy sú to najmä (i) geometrický plán s vyznačenou odnímanou
plochou, (ii) projektová dokumentácia a projekt
spätnej rekultivácie, (iii) súhlas vlastníkov, či (iv) vyjadrenia obce alebo mesta a iných dotknutých orgánov.
Rozhodnutie o odňatí platí
iba na účel, na ktorý bolo vydané a len v rozsahu v ňom
špecifikovanom. Zároveň je podkladom pre zapísanie zmeny druhu pozemku
v katastri nehnuteľnosti (pri trvalom odňatí) a tiež je podkladom na
vydanie stavebného povolenia (tak pri trvalom, ako aj dočasnom odňatí).
Rozhodnutie o odňatí nie je potrebné vydať v zákonom špecifikovaných prípadoch. V týchto prípadoch vydáva orgán ochrany poľnohospodárskej pôdy svoje stanovisko k pripravovanému zámeru na poľnohospodárskej pôde. Ide konkrétne o situácie:
Stanovisko okresného úradu je potrebné si vyžiadať aj
v prípadoch, ak sa poľnohospodárska pôda plánuje využívať na
nepoľnohospodársky účel na čas kratší ako jeden rok. V tom prípade
okresný úrad vo svojom stanovisku určí podmienky nepoľnohospodárskeho použitia
poľnohospodárskej pôdy a lehotu na uvedenie pôdy do pôvodného stavu.
Odňatie poľnohospodárskej pôdy
z pôdneho fondu podlieha odvodovej povinnosti.
Odvod je potrebné uhradiť po
právoplatnosti rozhodnutia o odňatí. Odvod sa uhrádza jednorazovo, pričom
jeho výška závisí od toho, či sa pôda odníma na trvalo alebo dočasne
a tiež od toho, aká kvalitná pôda sa odníma.
Výšku odvodov upravuje Nariadenie vlády slovenskej republiky[3]. To, akej kvality je pôda, ktorú plánujete odňať, zistíte podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek (BPEJ). Zoznam najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy v príslušnom katastrálnom území podľa kódu BPEJ nájdete ako prílohu č. 2 Nariadenia. Detailnejšiu pôdnu mapu podľa kódov BPEJ zas môžete nájsť TU.
Zákon o ochrane poľnohospodárskej pôdy zavádza pre
FVE výnimku z maximálnej 10-ročnej doby dočasného odňatia. Táto
výnimka si však v auguste 2021 prešla zásadnou zmenou, ktorá súvisí so
zákonnou podporou týchto zariadení.
Do augusta 2021 mohli výrobcovia elektriny vo FVE požiadať o predĺženie pôvodného 10-ročného rozhodnutia o dočasnom odňatí na ďalších 10 rokov. Pôda pod FVE tak mohla byť dočasne odňatá z poľnohospodárskeho pôdneho fondu dokopy až na 20 rokov, a to bez ohľadu na dobu trvania podpory podľa Zákona o podpore[4].
Od 1. augusta 2021 je však predĺžená doba dočasného
odňatia poľnohospodárskej pôdy viazaná výlučne a len na dobu trvania
podpory. Platí teda, že pôdu pod FVE je možné odňať na 10 rokov a následne
požiadať o jej predĺženie do konca doby trvania podpory.
Túto novú úpravu predĺženia dočasného odňatia pôdy
z poľnohospodárskeho fondu však považujeme za nejasnú. Domnievame sa, že
na okresných úradoch, ako aj v praxi, môže spôsobiť viaceré nejasnosti či
komplikácie.
Okrem problémov ohľadom stanovenia „doby podpory“, na ktorú
zákon odkazuje poukazujeme aj na praktické komplikácie, s ktorými
sa výrobcovia môžu stretnúť po tom, čo im zanikne právo na podporu (či už
z dôvodu uplynutia doby podpory, alebo z iného dôvodu, s ktorým
Zákon o podpore spája zánik podpory). Momentom zániku práva na podporu
totižto rozhodnutie o dočasnom odňatí stratí platnosť. Uvedené tak môže
znamenať, že odo dňa zániku podpory bude výrobca elektriny zaberať
poľnohospodársku pôdu na nepoľnohospodársky účel prakticky neoprávnene bez
právoplatného rozhodnutia o odňatí, čo podlieha peňažnej sankcii.
Za povšimnutie tiež stojí, že doposiaľ bolo možné
predĺžiť platnosť rozhodnutia o dočasnom odňatí len ak predmetom odňatia
bola pôda „zaradená podľa kódu bonitovaných pôdno-ekologických jednotiek do šiestej
až deviatej kvalitatívnej skupiny“, teda kvalitou menej úrodná pôda.
Novelou však došlo k odstráneniu tejto prekážky predĺženia.
Veríme, že sme vám týmto článkom pomohli objasniť problematiku výstavby na poľnohospodárskej pôde. V prípade, ak pre váš budúci stavebný zámer potrebujete bližšie posúdiť potrebu odňatia poľnohospodárskej pôdy z právneho hľadiska, radi vám pomôžeme.
[1] Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy.
[2] Ustanovenie § 17 ods. 2 Zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy.
[3] Nariadenie vlády Slovenskej republiky 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy.
[4] Zákon 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby.