V polovici februára prebehlo
medzirezortné pripomienkové konanie (MPK) k v poradí už druhej novele
zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (tzv.
zákona EIA). Novelizácia je opäť zásadná a má sa dotknúť zákona účinného
od 1.4.2024.
Prinášame vám 5 najdôležitejších
zmien, ktoré by nemali ujsť vašej pozornosti.
Najzásadnejšou zmenou je úprava účasti
verejnosti v konaniach EIA. Po takmer 10 rokoch sa úplne vylučuje
verejnosť zo zisťovacieho konania.
Novela plánuje obmedziť účasť
verejnosti aj v procese posudzovania vplyvov na životné
prostredie (tzv. veľká EIA). Verejnosť nebude mať možnosť uplatniť svoje
pripomienky k (i) informácii o navrhovanej činnosti alebo jej zmene (podľa
súčasnej právnej úpravy k zámeru); a k (ii) určeniu rozsahu hodnotenia. Účasť
verejnosti teda bude úplne vylúčená z prvých dvoch fáz hĺbkového posudzovania
vplyvov.
Ide o pomerne
veľmi prísnu právnu úpravu, ktorá výrazne zasahuje do práv verejnosti.
Upozorňujeme, že medzinárodné záväzky, ktorými je Slovenská republika viazaná, rátajú
s tým, že verejnosť bude mať účasť v konaniach týkajúcich sa
životného prostredia už v prvotných fázach posudzovania. Navrhované
vylúčenie verejnosti môže byť v tomto smere problémom.
Novela mení predmety
posudzovania navrhovaných činností, ktoré sú spomínané v § 18 zákona EIA.
Navrhovateľ bude môcť „preskočiť“
zisťovacie konanie pre činnosti uvedené v § 18 ods. 2 zákona EIA, ak sám
požiada o uskutočnenie posudzovania vplyvov (veľká EIA). Navrhovateľovi sa
týmto zveruje možnosť (i) posúdiť a vyhodnotiť možné nepriaznivé
vplyvy na životné prostredie (ktoré by sa inak skúmali v zisťovacom
konaní), a (ii) na základe vlastného posúdenia priamo požiadať o
hĺbkové posúdenie vplyvov na životné prostredie.
Novinkou má byť, že predmetom
zisťovacieho konania nebude renovácia či modernizácia zariadenia, ak nebude
mať vplyv na kapacitné parametre prevádzky.
Zisťovaciemu konaniu budú podliehať
všetky zmeny navrhovaných činností, ktoré dosiahnu prahové hodnoty uvedené
v prílohe č. 8 zákona EIA, bez ohľadu na to, či môžu mať významný
nepriaznivý vplyv na životné prostredie (zmena § 18 ods. 2 písm. c)
a d) zákona EIA). Podľa súčasnej právnej úpravy zmeny bez významného
vplyvu na životné prostredie zisťovaciemu konaniu nepodliehali, a to ani
v prípade, ak dosiahli prahové hodnoty podľa prílohy č. 8 zákona EIA.
Novinkou je zavedenie presnejšej definície
zisťovacieho konania. Jeho cieľom naďalej ostáva posúdenie potreby uskutočnenia
posúdenia vplyvov na životné prostredie (veľká EIA).
Zisťovacie konanie bude rovnako
ako v súčasnosti začínať podaním (i) zámeru, alebo (ii) oznámenia
o zmene.
Proces zisťovacieho konania bude odlišný:
Výsledkom zisťovacieho konania bude
záväzné stanovisko. Orgán EIA ho má vydať do 15 dní, najneskôr do 60 dní
odo dňa doručenia zámeru, resp. oznámenia o zmene. V odôvodnených
prípadoch to môže byť do 90 dní.
Proti záväznému stanovisku bude
môcť podať námietky (i) iba navrhovateľ, ak sa činnosť bude mať
ďalej posudzovať, alebo (ii) iba dotknutá obec, ak sa činnosť nebude mať
podľa záväzného stanoviska ďalej posudzovať.
Pomerne neštandardná je aj úprava
nazerania do spisu. Navrhovateľ tak bude môcť robiť len do momentu vydania
záväzného stanoviska. Prečo nie aj neskôr, nie je známe.
Mení sa spôsob začatia
posudzovania vplyvov. Nebude sa začínať podaním zámeru, ale na základe tzv. informácie
o navrhovanej činnosti alebo jej zmene, ktorej obsah upraví nová
príloha č. 9a zákona EIA. Samotné konanie o posudzovaní vplyvov sa
začne až doručením úplnej správy o hodnotení.
Nový má byť aj proces určenia
rozsahu hodnotenia. Menia sa lehoty v procese jeho určenia a mení
sa aj doba jeho platnosti, ktorá môže byť až 7 rokov.
Opätovne sa do zákona EIA
navrhuje zaviesť fáza prípravy odborného posudku k navrhovanej činnosti,
ktorá bola poslednou novelou zákona EIA (zákonom č. 272/2023 Z. z.) vypustená.
Odborný posudok bude vypracovávať spracovateľ odborného posudku, ktorého
určenie má byť vo výlučnej kompetencii orgánu EIA.
Menia sa aj lehoty pre vydanie záverečného
stanoviska. Po novom sa má vydať do 60 dní od doručenia odborného
posudku (v súčasnosti do 30 dní odo dňa uplynutia poslednej z lehôt podľa §
35 zákona EIA), najneskôr však do 6 mesiacov odo dňa doručenia správy
o hodnotení.
Novelou sa do zákona EIA zavedie úplne
nová príloha č. 8. Ide o jednu z najdôležitejších častí zákona,
pretože upravuje rozsah činností a prahové hodnoty, ktoré určujú ako sa
projekt a zámer bude posudzovať.
Nové znenie prílohy si okrem
iného kladie za cieľ podporu projektov z obnoviteľných zdrojov. Ich
prahové hodnoty sa navrhujú zmeniť tak, aby posudzovaniu vplyvov podliehali iba
činnosti s reálnym predpokladom významných nepriaznivých vplyvov na
životné prostredie.
Účinnosť novely sa navrhuje od
1.5.2024.
Celý návrh pripravovanej novely zákona
EIA spolu s dôvodovou správou (číslo leg. procesu LP/2024/45) nájdete TU, aktuálne
štádium legislatívneho procesu môžete sledovať TU. Podotýkame,
že k novele bolo vznesených 757 pripomienok, z toho 392 zásadných.
Roland vyštudoval právo na Univerzite Komenského v Bratislave. Už počas štúdia pôsobil na pozícii asistenta poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, kde sa venoval najmä legislatívnemu procesu a normotvorbe. V súčasnosti je naším odborníkom na správne právo a tvorcom pravidelného monitoringu legislatívy v oblasti stavebníctva a životného prostredia.
Vyštudoval právo na Univerzite Komenského v Bratislave a jeho srdcovkou je správne právo. Špecializuje sa na stavebnú a environmentálnu reguláciu, spory a verejné obstarávanie. Šimon tiež radí organizáciám a iniciatívam podporujúcim udržateľnú výstavbu a energetickú hospodárnosť stavebných projektov. Rád sa venuje aj práci pro bono, teda bezplatnej právnej pomoci v prospech neziskových organizácií v oblasti udržateľnej výstavby a ochrany ľudských práv. Je spolutvorcom našich pravidelných mesačných noviniek v oblasti stavebníctva a envirolegislatívy.
Zaujímajú vás aktuality zo sveta stavebníctva a nehnuteľností? S nami budete vždy v obraze. Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.